HEM6025 RehabilitasyonBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6025 Rehabilitasyon Güz
Bahar
3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Öğrencinin, bireyin fonksiyonel kapasitesi ve yaşam kalitesinin iyileştirilmesine yönelik girişimlerin uygulanabilmesi için gerekli olan teorik bilgi ve uygulama becerilerini kazanması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Rehabilitasyon hemşireliği ile ilgili temel rehabilitasyon kavram ve ilkelerini tanımlayabilir
2 Holistik bakım kavramını tanımlayabilir
3 Fonksiyonel sağlık örüntülerine göre gruplanmış hemşirelik tanılarını bilir ve uygular
4 Psikososyal adaptasyon kavramlarını tanımlayabilir ve uygulayabilir
5 Nörolojik Rehabilitasyonda uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirebilir
6 Onkolojik Rehabilitasyonda uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirebilir
7 Kardiyak Rehabilitasyonda uygun hemşirelik girişimlerini planlar, uygular ve değerlendirebilir

Dersin İçeriği

Rehabilitasyonun tanımı, uygulama alanları, engelli, bozukluk, sakatlık tanımlamaları, sınıflamalar, psikososyal rehabilitasyona giriş, psikolojinin tanımı, fizyoloji ve davranış, bellek, kişilik ve psikososyal gelişim, terapiler, sosyal destek ve sağlık, nöropsikolojik bozukluklar, zeka ve zeka bozuklukları, stres, post travmatik stres sendromu, depresyon ve başa çıkma yolları, görme ve işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon,fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, engelli çocuklarda ve kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon, hasta psikolojisi ve yaklaşımlar, hastalığa bağlı krizler, kronik ağrı, yaşlılık, kanser hastası ve iletişim.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Rehabilitasyon kavramları
2) Ülkemizde ve dünyada rehabilitasyon hemşireliği
3) Fonksiyonel sağlık örüntüleri modeli
4) Fonksiyonel sağlık örüntüleri modeli
5) Kardiyak rehabilitasyon hemşireliği
6) Kardiyak rehabilitasyon hemşireliği
7) Nörolojik rehabilitasyon hemşireliği
8) Nörolojik rehabilitasyon hemşireliği
9) Onkolojik rehabilitasyon hemşireliği
10) Onkolojik rehabilitasyon hemşireliği
11) Pulmoner rehabilitasyon hemşireliği
12) Pulmoner rehabilitasyon hemşireliği
13) Rehabilitasyon hemşireliğinin yasal boyutları
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık verilecek
Diğer Kaynaklar: 1. Akdemir N, Akkuş Y. Rehabilitasyon ve hemşirelik. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2006; 13(1): 82–91.
2. Bar-Or O, Rowland TW. Physiologic and Perceptual Responses to Exercise in the Healthy Child. In: Pediatric Exercises Medicine from Physiologic Principles to Health Care Application. 1 edition, Human Kinetics Publishers, 2004; p. 3-321.
3. Birol L. Hemşirelik Süreci, Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. Genişletilmiş 5. Baskı, İzmir, 2004.
4. Enç N, Yiğit Z, Altıok M: Kalp Yetersizliği Hasta El Kitabı, Hayykitap, ISBN: 978-975-9059-38-5, I. Baskı, Barış Matbaası; İstanbul, Ekim 2005.
5. Memiş S, Krespi Y, Durna Z, Tülek Z. Hasta ve Yakınları İçin İnme El Kitabı, İÜ Basımevi, İÜ Yayın no: 4379, İstanbul, 2003.
6. Pryor J, Smith C. A framework for the role of registered nurses in the specialty practice of rehabilitation nursing in Australia. Journal of Advanced Nursing, 2002; 39(3):249-257.
7. Wells M, Macbride S. Rehabilitation and Survivorship. In: Nursing Patients with Cancer Principles and Practice. Eds: Kearney N, Richardson A, 1th ed, Elsevier, 2006; p.799-819.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 5 6 30
Ödevler 3 6 18
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 260

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. 2
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 4
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek.
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 4
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek.
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 3
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 4
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 3
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 4
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek.
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 2
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 4