HEM5003 Sağlık Bilimlerinde Kavram ve KuramBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM5003 Sağlık Bilimlerinde Kavram ve Kuram Güz 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Hibrit
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Birey, aile ve toplumun sağlığın korunması/geliştirilmesi ve sağlık sorunlarının çözümünde; temel kavramların ve etkileşimin bilinmesi, bakım ve uygulamalarda kuram ve modellerin kullanımının analiz edilmesini amaçlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenci:
• Hemşirelikte yer alan dört temel kavramı (insan, sağlık, hemşirelik, çevre) tartışabilir.
• Bilim, felsefe ve bilim felsefesinin ne olduğunu bilir.
• Hemşirelik felsefesini bilir ve kendi hemşirelik felsefesini yorumlar.
• Hemşirelik kuramlarının gelişimde sıklıkla kullanılan hemşirelik dışı kuramları bilir.
• Hemşirelik Kuram/Modellerinin gelişiminin tarihsel süreçlerini bilir.
• Hemşirelik kuramlarını bilir.
• Hemşire kuramcıların felsefesini kavrar.

Dersin İçeriği

Bu ders; birey, aile ve toplumun sağlığının korunması/geliştirilmesi ve sağlık sorunlarının çözümünde; temel kavramların ve etkileşiminin bilinmesi ile bakım ve uygulamalarda kuram/modellerin kullanılmasını içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yeni katılan öğrenciler ile tanışma, Programın tanıtımı Dersin tanıtımı (İzlence ve ders sürecinin açıklanması)
2) Bilim, Felsefe, Bilim felsefesi, Hemşirelik, Hemşirelik felsefesi Hemşirelik
3) Hemşirelik ve etki eden temel kavramlar • İnsan • Sağlık • Çevre • Hemşirelik Hemşireliğin doğası ve felsefesi Hemşireliğin Tarihsel gelişimi
4) Hemşirelikte kavram ve kuram ile ilgili temel düşünceler Model/teori geliştirme süreci Hemşirelik Kuramlarının sınıflandırılması
5) Hemşirelik kuram/modellerinin kullanımı Klinik uygulama için kuram/model seçimi
6) Hemşirelik Süreci Veri Toplamada Hemşirelik Model/Kuram Kullanım Örnekleri Nancy Roper, Winifred Logan, Allison Tierney Hemşirelik Modeli Marjory Gordon: Sağlık Örüntüleri Modeli
7) ARA SINAV
8) Kaynak tarama
9) Hemşirelik dışı kuramlar Nightingale: Çevre kuramı
10) ERİŞKİN HEMŞİRELİĞİ KURAM VE MODELLERİ Roy: Adaptasyon Modeli Rosemarie Rizzo Parse: İnsan Olma Kuramı
11) YOĞUN BAKIM ve YENİDOĞAN YOĞUNBAKIM HEMŞİRELİĞİ KURAM VE MODELLERİ Orem: Öz Bakım Eksikliği Kuramı Kolcaba: Konfor Kuramı
12) HOLİSTİK HEMŞİRELİK KURAM VE MODELLERİ Watson: İnsan Bakım Kuramı Erickson: Modelleme ve Rol Modelleme Kuramı
13) YAKIN DÖNEM HEMŞİRELİK KURAM VE MODELLERİ Pender: Sağlığı Geliştirme Modeli Afaf İbrahim Meleis: Geçiş Kuramı
14) Ülkemizde Hemşirelik araştırmalarında Model/Kuram kullanımının incelenmesi Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık verilecektir.
Diğer Kaynaklar: • Karadağ, A., Çalışkan, N., Göçmen Baykara, Z. (Ed.) (2017) Hemşirelik Teori ve Modelleri. İstanbul: Akademi.
• Ocakçı, A F., Ecevit Alpar, Ş. (Ed.) (2013) Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. İstanbul: İstanbul Tıp.
• Pektekin, Ç. (2013) Hemşirelik Felsefesi. İstanbul: İstanbul Tıp.
• Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N., Seçginli, S., Coşansu, G., Arduç, A. (2016) Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi. İstanbul: Nobel
• Smith, M J, Liehr, P R. (Ed.) (2014). Middle Range Theory for Nursing Third Edition., Springer: New York.
• Smith, M C., and Parker, M E. (2010). Nursing theories and nursing practice. Philadelphia: FA Davis Co.
• Alligood, M R. (Ed.) (2010). Nursing theory: utilization and application 4th ed. Elsevier Mosby, Mariland.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 2 10 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. 5
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 5
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 5
4) Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. 5
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. 3
6) Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 2
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak.
8) Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. 2
9) Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. 1
10) Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. 5
11) En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak, kültürlerarası bakıma katkı sağlayacak çalışmalar yapmak. 3
12) Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. 4