CERRAHİ HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM5003 | Sağlık Bilimlerinde Kavram ve Kuram | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Birey, aile ve toplumun sağlığın korunması/geliştirilmesi ve sağlık sorunlarının çözümünde; temel kavramların ve etkileşimin bilinmesi, bakım ve uygulamalarda kuram ve modellerin kullanımının analiz edilmesini amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenci: • Hemşirelikte yer alan dört temel kavramı (insan, sağlık, hemşirelik, çevre) tartışabilir. • Bilim, felsefe ve bilim felsefesinin ne olduğunu bilir. • Hemşirelik felsefesini bilir ve kendi hemşirelik felsefesini yorumlar. • Hemşirelik kuramlarının gelişimde sıklıkla kullanılan hemşirelik dışı kuramları bilir. • Hemşirelik Kuram/Modellerinin gelişiminin tarihsel süreçlerini bilir. • Hemşirelik kuramlarını bilir. • Hemşire kuramcıların felsefesini kavrar. |
Bu ders; birey, aile ve toplumun sağlığının korunması/geliştirilmesi ve sağlık sorunlarının çözümünde; temel kavramların ve etkileşiminin bilinmesi ile bakım ve uygulamalarda kuram/modellerin kullanılmasını içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yeni katılan öğrenciler ile tanışma, Programın tanıtımı Dersin tanıtımı (İzlence ve ders sürecinin açıklanması) | |
2) | Bilim, Felsefe, Bilim felsefesi, Hemşirelik, Hemşirelik felsefesi Hemşirelik | |
3) | Hemşirelik ve etki eden temel kavramlar • İnsan • Sağlık • Çevre • Hemşirelik Hemşireliğin doğası ve felsefesi Hemşireliğin Tarihsel gelişimi | |
4) | Hemşirelikte kavram ve kuram ile ilgili temel düşünceler Model/teori geliştirme süreci Hemşirelik Kuramlarının sınıflandırılması | |
5) | Hemşirelik kuram/modellerinin kullanımı Klinik uygulama için kuram/model seçimi | |
6) | Hemşirelik Süreci Veri Toplamada Hemşirelik Model/Kuram Kullanım Örnekleri Nancy Roper, Winifred Logan, Allison Tierney Hemşirelik Modeli Marjory Gordon: Sağlık Örüntüleri Modeli | |
7) | ARA SINAV | |
8) | Kaynak tarama | |
9) | Hemşirelik dışı kuramlar Nightingale: Çevre kuramı | |
10) | ERİŞKİN HEMŞİRELİĞİ KURAM VE MODELLERİ Roy: Adaptasyon Modeli Rosemarie Rizzo Parse: İnsan Olma Kuramı | |
11) | YOĞUN BAKIM ve YENİDOĞAN YOĞUNBAKIM HEMŞİRELİĞİ KURAM VE MODELLERİ Orem: Öz Bakım Eksikliği Kuramı Kolcaba: Konfor Kuramı | |
12) | HOLİSTİK HEMŞİRELİK KURAM VE MODELLERİ Watson: İnsan Bakım Kuramı Erickson: Modelleme ve Rol Modelleme Kuramı | |
13) | YAKIN DÖNEM HEMŞİRELİK KURAM VE MODELLERİ Pender: Sağlığı Geliştirme Modeli Afaf İbrahim Meleis: Geçiş Kuramı | |
14) | Ülkemizde Hemşirelik araştırmalarında Model/Kuram kullanımının incelenmesi Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | • Karadağ, A., Çalışkan, N., Göçmen Baykara, Z. (Ed.) (2017) Hemşirelik Teori ve Modelleri. İstanbul: Akademi. • Ocakçı, A F., Ecevit Alpar, Ş. (Ed.) (2013) Hemşirelikte Kavram, Kuram ve Model Örnekleri. İstanbul: İstanbul Tıp. • Pektekin, Ç. (2013) Hemşirelik Felsefesi. İstanbul: İstanbul Tıp. • Erdoğan, S., Nahcivan, N., Esin, N., Seçginli, S., Coşansu, G., Arduç, A. (2016) Omaha Sistemi Hemşirelikte Bilgi Yönetimi. İstanbul: Nobel • Smith, M J, Liehr, P R. (Ed.) (2014). Middle Range Theory for Nursing Third Edition., Springer: New York. • Smith, M C., and Parker, M E. (2010). Nursing theories and nursing practice. Philadelphia: FA Davis Co. • Alligood, M R. (Ed.) (2010). Nursing theory: utilization and application 4th ed. Elsevier Mosby, Mariland. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisansüstü düzey yeterliliklerine dayalı olarak kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayış ile kapsamlı bakım verebilmek. | 5 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 5 |
4) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde bireyin bakım gereksinimlerini saptamak, hemşirelik model/ kuramlarını kullanmak. | 5 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma ve projelerde görev almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık düzeyinin yükseltilmesi ve sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik, eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 2 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri geliştirebilmek, uzmanlık alanında projelerde aktif görevler almak. | |
8) | Profesyonel rol ve sorumlulukların yerine getirilmesinde, multidisipliner bir anlayış ve işbirliği içinde olmak, uygun iletişim tekniklerini kullanmak. | 2 |
9) | Hemşirelik eğitimi, uygulama, araştırma ve yönetimi uzmanlık alanlarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanmak. | 1 |
10) | Hemşirelik alanındaki ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izlemek, bilimsel çalışmalar yapmak ve araştırma sonuçlarını uygulamalarına sistemli olarak aktarabilmek. | 5 |
11) | En az bir yabancı dil bilerek, alanındaki gelişmeleri takip edebilmek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde etkin iletişim ve işbirliği içinde olmak, kültürlerarası bakıma katkı sağlayacak çalışmalar yapmak. | 3 |
12) | Mesleğin gelişimine katkı sağlayacak organizasyonlarda aktif olarak görev ve sorumluluk almak ve eleştirel yaklaşımla çözümler üretebilmek. | 4 |