TGT2006 İlk YardımBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIMÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
TGT2006 İlk Yardım Bahar
Güz
2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. FIRAT KARA
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ERDAL ÇALIŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Görüntüleme Merkezleri
Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencinin temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda, yaralanmalarda, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları konusunda temel bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Temel ilk yardım ilkelerini tanımlar.
2- İlk yardım gerektiren durumları tanımlar.
3- Kazazede veya yaralı bireyi sistematik olarak baştan ayağa muayenesini yapar ve olay yeri güvenliğini sağlar.
4- Temel yaşam desteği adımlarını tanımlar ve uygular.
5- Solunum yolu tıkanmaları, boğulmalar, kanamalar, yaralanmalar, bilinç bozuklukları, yanma, donma ve sıcak çarpmaları, zehirlenmeler ve hayvan ısırmalarında ilk yardım girişimlerini uygular.

Dersin İçeriği

Bu ders; temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda ve yaralanmalarda ilk yardım, bilinç bozukluklarında, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları, hasta ve yaralı taşıma tekniklerine ilişkin bilgi ve becerileri içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, İlkyardım nedir? İlkyardım İlkeleri
2) Hasta veya Yaralı Bireyin ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi, Sistemler
3) Birincil ve ikincil değerlendirme
4) Temel Yaşam Desteği, Otomatik Eksternal Defibrilatör (OED) Kullanımı
5) Solunum yolu tıkanıklığı
6) Kanamalarda ilkyardım, Şokta ilkyardım, Uzuv kopmalarında ilkyardım, Yabancı cisim batmalarında ilkyardım, Doğal delik kanamalarında ilkyardım
7) Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda Ilk Yardım
7) Yaralanmalarda ilkyardım, Göze, kulağa ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım
8) Bilinç bozukluklarında ilk yardım, bayılma, koma, ateşli havale, sara krizi, şeker yükselmesi ve düşmesi, kalp krizi ve kalp spazmında ilkyardım
9) Zehirlenmelerde ilk yardım. Hayvan ısırmalarında ilkyardım
10) Yanıklar ve yıldırım ve elektrik çarpmasında İlkyardım
11) Sıcak ve güneş çarpmalarında, donmalarda, Suda boğulmalarda İlkyardım
12) Kırıklarda İlkyardım Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım,
13) Hasta veya Yaralı Bireylerin Kaza Yerinden Uzaklaştırılması ve Taşıma Teknikleri
14) Araçtan insan çıkarma yöntemi (Rentek Manevrası)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak dağıtılacaktır.

Weekly distributed by the course lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1- Doç.Dr. Fatma Eti Aslan, İlkyardım, Yüce yayınları, 2005
2- İnan F H, Kurt Z, Kubilay İ. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Ankara 2011.
3- Güleç MA, Akkaya M, Önen G, Çelik K. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü. Ankara 2012.
4- Aygören Dirim, İlkyardım, Esin yayınları, 1999
5- Halil İbrahim Somyürek, Huriye Kumaş, Ahmet Kumaş, İlkyardım Teknikleri Palme yayıncılık, 2007
6- Kürşat Karacabey, Recep Özmerdivenli, Sağlık, Yaşam Bilgisi ve İlkyardım, 2007

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 7 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 71

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak.
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek.
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek.
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek.
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek.
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek.
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek.
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek.
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek.
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek.
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek.
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek.
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak.