TGT2006 İlk YardımBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
TGT2006 İlk Yardım Bahar 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. FIRAT KARA
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. ERDAL ÇALIŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Görüntüleme Merkezleri
Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencinin temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda, yaralanmalarda, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları konusunda temel bilgi ve beceriler kazanmasını sağlamaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Temel ilk yardım ilkelerini tanımlar.
2- İlk yardım gerektiren durumları tanımlar.
3- Kazazede veya yaralı bireyi sistematik olarak baştan ayağa muayenesini yapar ve olay yeri güvenliğini sağlar.
4- Temel yaşam desteği adımlarını tanımlar ve uygular.
5- Solunum yolu tıkanmaları, boğulmalar, kanamalar, yaralanmalar, bilinç bozuklukları, yanma, donma ve sıcak çarpmaları, zehirlenmeler ve hayvan ısırmalarında ilk yardım girişimlerini uygular.

Dersin İçeriği

Bu ders; temel ilk yardım ilkeleri, yaralı değerlendirme, kaza yeri güvenliğinin sağlanması, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanmalarında ve boğulmalarda ilk yardım, kanamalarda ve yaralanmalarda ilk yardım, bilinç bozukluklarında, yanma, donma ve sıcak çarpmalarında ilk yardım, zehirlenmelerde ve hayvan ısırmalarında ilk yardım uygulamaları, hasta ve yaralı taşıma tekniklerine ilişkin bilgi ve becerileri içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, İlkyardım nedir? İlkyardım İlkeleri
2) Hasta veya Yaralı Bireyin ve Olay Yerinin Değerlendirilmesi, Sistemler
3) Birincil ve ikincil değerlendirme
4) Temel Yaşam Desteği, Otomatik Eksternal Defibrilatör (OED) Kullanımı
5) Solunum yolu tıkanıklığı
6) Kanamalarda ilkyardım, Şokta ilkyardım, Uzuv kopmalarında ilkyardım, Yabancı cisim batmalarında ilkyardım, Doğal delik kanamalarında ilkyardım
7) Kırık, Çıkık ve Burkulmalarda Ilk Yardım
7) Yaralanmalarda ilkyardım, Göze, kulağa ve buruna yabancı cisim kaçmalarında ilkyardım
8) Bilinç bozukluklarında ilk yardım, bayılma, koma, ateşli havale, sara krizi, şeker yükselmesi ve düşmesi, kalp krizi ve kalp spazmında ilkyardım
9) Zehirlenmelerde ilk yardım. Hayvan ısırmalarında ilkyardım
10) Yanıklar ve yıldırım ve elektrik çarpmasında İlkyardım
11) Sıcak ve güneş çarpmalarında, donmalarda, Suda boğulmalarda İlkyardım
12) Kırıklarda İlkyardım Çıkık ve Burkulmalarda İlkyardım,
13) Hasta veya Yaralı Bireylerin Kaza Yerinden Uzaklaştırılması ve Taşıma Teknikleri
14) Araçtan insan çıkarma yöntemi (Rentek Manevrası)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak dağıtılacaktır.

Weekly distributed by the course lecturer.
Diğer Kaynaklar: 1- Doç.Dr. Fatma Eti Aslan, İlkyardım, Yüce yayınları, 2005
2- İnan F H, Kurt Z, Kubilay İ. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. İlkyardım ve Acil Sağlık Hizmetleri Daire Başkanlığı. Ankara 2011.
3- Güleç MA, Akkaya M, Önen G, Çelik K. Temel İlkyardım Uygulamaları Eğitim Kitabı. T.C. Sağlık Bakanlığı Ankara İl Sağlık Müdürlüğü Acil ve Afetlerde Sağlık Hizmetleri Şube Müdürlüğü. Ankara 2012.
4- Aygören Dirim, İlkyardım, Esin yayınları, 1999
5- Halil İbrahim Somyürek, Huriye Kumaş, Ahmet Kumaş, İlkyardım Teknikleri Palme yayıncılık, 2007
6- Kürşat Karacabey, Recep Özmerdivenli, Sağlık, Yaşam Bilgisi ve İlkyardım, 2007

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 6 7 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 71

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak 4
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek