TDS1003 Tıbbi TerminolojiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
TDS1003 Tıbbi Terminoloji Güz 2 0 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. FIRAT KARA
Dersi Veren(ler): YASEMİN ŞABABLI OKAN
Dr. Neslihan Bektaş
Dr. Öğr. Üyesi HÜSEYİN EMİR YÜZBAŞIOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: Arşiv
Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencinin tıbbi terminolojinin önemi, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, ön ekler, tıbbi terimlerin kökleri, son ekler, sık kullanılan anatomik yapılara, hastalıklara, semptomlara, tanı girişimleri ve tedavi uygulamalarına ilişkin tıbbi terimleri anlamalarını sağlamak ve kullanmalarını kolaylaştırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Tıbbi terminolojinin önemini açıklar.
2- Tıbbi terimlerin taşıması gereken temel özellikleri tanımlar.
3- Tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri birleştirir.
4- Vücut sistemlerine özel sık kullanılan anatomik yapıları, hastalıklar, semptomlar, tanı ve tedavi uygulamalarına ilişkin tıbbi terimleri tanımlar.

Dersin İçeriği

Bu ders; tıbbi terminolojinin tarihsel gelişimini ve önemini, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri, ilaçlar ile ilgili tıbbi terimler, kas iskelet sistemi, solunum sistemi, kardiyovasküler sistem, kan ve lenf sistemi, sindirim sistemi, üriner sistem, üreme sistemi, endokrin sistem, duyu organları ve sinir sistemi kapsamında sık kullanılan tıbbi terimlere ilişkin bilgiler içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Tıp Terimleri Yok
2) Terim Oluşumu Ön ve Son ekler Yok
3) Göz, Kulak, Koku, Tat ve Deri ile ilişkili Terimler Yok
4) Muayene Teknikleri, İlaç ile ilişkili Terimler, Yaşam Bulguları Yok
5) Hareket Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
6) Solunum Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
7) Kalp ve Dolaşım Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
8) Kan Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
9) Lenf Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
10) Sindirim Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
11) Üriner Sistem ile ilişkili Terimler Yok
12) Kadın Üreme Sistemi ve Erkek Üreme Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
13) Endokrin Sistemi ile ilişkili Terimler Yok
14) Sinir Sistemi ve Duyu Organları ile ilişkili Terimler Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Weekly distributed by the course lecturer.

2- Süzen B. Sağlık Dili. 2. Baskı. Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret Ltd. Şti. 2003-2007. İstanbul, 2003.
Diğer Kaynaklar: 1-Mesut R. Tıbbi Terminoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2011
2- Aştı TA. Karadağ A. (2011) (Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana.
3- Sabuncu N, Ay F. (2010) (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
4- Çiçek F, Şahin F. Sağlık Yüksekokullarına Yönelik Tıp Terimleri Sözlüğü. Adana Nobel Kitabevi. Adana, 2005.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 73

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan vücudunun temel yapısını, baş-boyun bölgesi öncelikli olmak üzere sistemleri oluşturan organları ve yapıları öğrenir. 4
2) Diş protez laboratuarında kullanılan donanım ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Diş protez laboratuarlarında yapılan çalışmaları teorik olarak bilir ve pratik uygulamasını yapabilir. 3
4) Temel bilgisayar kullanım bilgisi yanında, mesleğiyle ilgili yazılımları ve donanımları kullanmayı öğrenir. 3
5) Doğru iletişim için diş hekimliği terminolojisini bilir. 4
6) Çiğneme sistemindeki yapıların protetik ve ortodontik tedavisinde kullanılan sabit ve hareketli protez ve apareyleri üretebilir. 2
7) Diş protez laboratuvarı ile ilgili ekipmanı kullanabilir, bakımını ve gerektiğinde basit onarımlarını yapabilir. 3
8) Laboratuvarda kendisi ve diğer çalışanları çapraz enfeksiyondan korumak için gereken hijyen kurallarını bilir ve uygular. 3
9) Diş hekimleri ve diğer diş protez teknikerleri ile etkili iletişim kurabilir. 3
11) Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak. 3
12) Diş protez teknolojisine ve bununla birlikte diş hekimliğine ait her türlü gelişmeyi ve yeniliği takip eden ve bunları uygulamak için girişimde bulunan, özgüveni yüksek, ulusal ve uluslararası düzeyde saygı duyulan diş protez teknikeri olmak. 3
13) Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak. 3
14) Diş protez teknolojisi konusunda teorik ve pratik bilgiye sahip diş protez teknikerleri olarak kendi başına veya bir ekip içinde her türlü protetik apareyi üretebilir. 3
15) Bu hizmeti üretmek için kendi başına bir laboratuar açabileceği gibi özel veya kamu kuruluşlarında da mesleğini icra edebilir. 2
16) Diş hekimliğindeki gelişmeler doğrultusunda, bilim ve teknolojiden yararlanarak hekimlerin istediği her türlü protetik ve ortodontik apareyi kendi başına üretebilir. 1
17) Apareylerdeki bozuklukları onarabilir. Bu uygulamaları yaparken evrensel değerlere dikkat eder, etik ilkelere bağlıdır ve sorumluluk sahibi bir diş protez teknikeri olarak çalışır. 2