DİŞ PROTEZ TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TDS1003 | Tıbbi Terminoloji | Güz | 2 | 0 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. FURKAN GÖZEL |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SEMA KOÇ TÜTÜNCÜ Öğ.Gör. NESLİHAN BEKTAŞ |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; öğrencinin tıbbi terminolojinin önemi, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, ön ekler, tıbbi terimlerin kökleri, son ekler, sık kullanılan anatomik yapılara, hastalıklara, semptomlara, tanı girişimleri ve tedavi uygulamalarına ilişkin tıbbi terimleri anlamalarını sağlamak ve kullanmalarını kolaylaştırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1- Tıbbi terminolojinin önemini açıklar. 2- Tıbbi terimlerin taşıması gereken temel özellikleri tanımlar. 3- Tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri birleştirir. 4- Vücut sistemlerine özel sık kullanılan anatomik yapıları, hastalıklar, semptomlar, tanı ve tedavi uygulamalarına ilişkin tıbbi terimleri tanımlar. |
Bu ders; tıbbi terminolojinin tarihsel gelişimini ve önemini, tıbbi terimlerin oluşum ilkelerini, tıbbi terminolojide sık kullanılan ön ek, kök ve son ekleri, ilaçlar ile ilgili tıbbi terimler, kas iskelet sistemi, solunum sistemi, kardiyovasküler sistem, kan ve lenf sistemi, sindirim sistemi, üriner sistem, üreme sistemi, endokrin sistem, duyu organları ve sinir sistemi kapsamında sık kullanılan tıbbi terimlere ilişkin bilgiler içerir. Dersin öğretme yöntemleri anlatım, grup çalışması ve tartışma şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon, Tanışma, Derse giriş Latince kelimelerin okunuş kuralları Sözcüklerin temel yapıları | Yok |
2) | Latince kelimelerin okunuş kuralları Sözcüklerin temel yapıları | Yok |
3) | Sık kullanılan önekler, sonekler ve akronimler | Yok |
4) | Sık kullanılan önekler, sonekler ve akronimler Genel terimler Eponim nedir? | Yok |
5) | Hareket sistemi kas-kemik- eklem terimleri | Yok |
6) | Solunum Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
7) | Kalp ve Dolaşım Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
8) | Kan Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
9) | Lenf Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
10) | Sindirim Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
11) | Üriner Sistem ile ilişkili Terimler | Yok |
12) | Kadın Üreme Sistemi ve Erkek Üreme Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
13) | Endokrin Sistemi ile ilişkili Terimler | Yok |
14) | Sinir Sistemi ve Duyu Organları ile ilişkili Terimler | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Ders notları haftalık olarak verilecektir. Weekly distributed by the course lecturer. 2- Süzen B. Sağlık Dili. 2. Baskı. Birol Basın Yayın Dağıtım ve Ticaret Ltd. Şti. 2003-2007. İstanbul, 2003. |
Diğer Kaynaklar: | 1-Mesut R. Tıbbi Terminoloji. Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. İstanbul, 2011 2- Aştı TA. Karadağ A. (2011) (Ed.) Klinik Uygulama Becerileri ve Yöntemleri. Nobel Tıp Kitabevi, Adana. 3- Sabuncu N, Ay F. (2010) (Ed). Klinik Beceriler, Sağlığın Değerlendirilmesi, Hasta Bakım ve Takibi. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. 4- Çiçek F, Şahin F. Sağlık Yüksekokullarına Yönelik Tıp Terimleri Sözlüğü. Adana Nobel Kitabevi. Adana, 2005. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 73 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan vücudunun temel yapısını, baş-boyun bölgesi öncelikli olmak üzere sistemleri oluşturan organları ve yapıları öğrenir. | 4 |
2) | Diş protez laboratuarında kullanılan donanım ve malzemeler hakkında bilgi sahibi olur. | 3 |
3) | Diş protez laboratuarlarında yapılan çalışmaları teorik olarak bilir ve pratik uygulamasını yapabilir. | 3 |
4) | Temel bilgisayar kullanım bilgisi yanında, mesleğiyle ilgili yazılımları ve donanımları kullanmayı öğrenir. | 3 |
5) | Doğru iletişim için diş hekimliği terminolojisini bilir. | 4 |
6) | Çiğneme sistemindeki yapıların protetik ve ortodontik tedavisinde kullanılan sabit ve hareketli protez ve apareyleri üretebilir. | 2 |
7) | Diş protez laboratuvarı ile ilgili ekipmanı kullanabilir, bakımını ve gerektiğinde basit onarımlarını yapabilir. | 3 |
8) | Laboratuvarda kendisi ve diğer çalışanları çapraz enfeksiyondan korumak için gereken hijyen kurallarını bilir ve uygular. | 3 |
9) | Diş hekimleri ve diğer diş protez teknikerleri ile etkili iletişim kurabilir. | 3 |
11) | Etik ilkeleri ve mesleki değerleri benimsemiş ve bunları uygulayabilen, mesleki sorumluluğa sahip, mesleğiyle ilgili gelişmeleri takip edebilen ve yaşam boyu öğrenme ve kendini geliştirmeyi şiar edinmiş, ekip çalışmasına yatkın, ekip içinde ve hizmet sunduğu kişilerle iletişime açık diş protez teknikeri olmak. | 3 |
12) | Diş protez teknolojisine ve bununla birlikte diş hekimliğine ait her türlü gelişmeyi ve yeniliği takip eden ve bunları uygulamak için girişimde bulunan, özgüveni yüksek, ulusal ve uluslararası düzeyde saygı duyulan diş protez teknikeri olmak. | 3 |
13) | Teorik mesleki becerilerini pratik uygulama olarak hayata geçirebilen güncel donanıma sahip bir protez teknikeri olmak | 3 |
14) | Diş protez teknolojisi konusunda teorik ve pratik bilgiye sahip diş protez teknikerleri olarak kendi başına veya bir ekip içinde her türlü protetik apareyi üretebilir. | 3 |
15) | Bu hizmeti üretmek için kendi başına bir laboratuar açabileceği gibi özel veya kamu kuruluşlarında da mesleğini icra edebilir. | 2 |
16) | Diş hekimliğindeki gelişmeler doğrultusunda, bilim ve teknolojiden yararlanarak hekimlerin istediği her türlü protetik ve ortodontik apareyi kendi başına üretebilir. | 1 |
17) | Apareylerdeki bozuklukları onarabilir. Bu uygulamaları yaparken evrensel değerlere dikkat eder, etik ilkelere bağlıdır ve sorumluluk sahibi bir diş protez teknikeri olarak çalışır. | 2 |