PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY4074 | Psikoloji Tarihi | Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ITIR KAŞIKÇI |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ITIR KAŞIKÇI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı psikolojik düşüncenin ve araştırmanın gelişimini gözden geçirmektir. Psikoloji bilimini felsefi ve sosyokültürel çerçevelerin nasıl etkilediği araştırılacaktır. Yapısalcılık, Fonksiyonalizm, Gestalt, Davranışçılık, Psikanaliz ve Varoluşçu kuramlar incelenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Psikoloji bilimini şekillendiren bakış açıları, kuramlar ve kavramlar hakkında bilgi sahibi olmak.Modern psikolojinin gelişimine katkıda bulunmuş olan önemli düşünce akımları, bu akımların öncüleri hakkında bilgi sahibi olarak, analitik değerlendirmelerini yapabilmek. |
Psikoloji tarihinin neden önemli olduğunun anlaşılmasının ardından psikoloji üzerindeki felsefi ve fizyoloji temelli akımların etkileri tartışılacaktır. Daha sonraki haftalarda yapısalcılık, fonksiyonelcilik, uygulamalı psikoloji,davranışçılık, Gestalt, , psikanaliz, varoluşculuk ve bilişsel akımlar incelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Psikoloji tarihinin çalışılmasının önemi | |
2) | Psikoloji üzerinde felsefi etkiler | |
3) | Psikoloji üzerinde fizyolojinin etkileri | |
4) | Yapısalcılık akımları | |
5) | Fonksiyonalizm akımları | |
6) | Dünya savaşları ve uygulamalı psikoloji | |
7) | Arasınav | |
8) | Davranışçılık akımının öncülleri | |
9) | Davranışçılık akımı | |
10) | Gestalt psikolojisi | |
11) | psikanalizin öncülleri | |
12) | Psikanaliz | |
13) | Varoluşçuluk | |
14) | Bilişsel devrim |
Ders Notları / Kitaplar: | Schultz & Schultz, (2011) A History of Modern Psychology Cengage:Belmont, CA. |
Diğer Kaynaklar: | "." |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 60 |
Ara Sınavlar | 2 | 30 |
Final | 1 | 18 |
Toplam İş Yükü | 150 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 5 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 3 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 3 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 3 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 3 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 3 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 3 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 1 |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 1 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 1 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 1 |