YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
NMD3202 | Medya Eleştirisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. MELİS ÖZBEK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu ders yaşamımızı çevreleyen medyaya içkin olan önyargılar ve ideolojiler hakkında bilinci artırmayı amaçlamaktadır. Ders belirli bir politik bakış açısını desteklemez; diğer yandan, katılımcıların kitle iletişim araçlarından gelen mesajları eleştirel olarak değerlendirmelerini ve böylece daha bilinçli vatandaşlar olmalarını amaçlar. Dersin öğretme yöntemi: ders anlatımı, okumalar, grup sunumu, tartışmalar, vaka çalışmaları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Yapısalcılık ve göstergebilim yaklaşımlarını kullanarak medya metinlerini analiz edebilir; gösterge, göstergebilim, mit, söylem ve ideolojik yapılar gibi temel kavramları tanımlamak, - Temsil, çerçeveleme, gündem belirleme ve söylem analizi teorilerini kullanarak medya içeriklerini inceleyebilir ve çeşitli toplumsal grupların ve konuların nasıl tasvir edildiğini analiz etmek, - Medya anlatılarını, özellikle ırkçılık, ideoloji ve güç ilişkileri bağlamında Eleştirel Söylem Analizi yöntemleriyle değerlendirmek, - Medyanın azınlıklar, mülteciler, kadınlar, LGBTQ+ bireyler ve ırksallaştırılmış gruplar hakkındaki algıları nasıl şekillendirdiğini araştırmak ve incelemek, - Gazetecilik uygulamalarını afet haberciliği bağlamında analiz edebilir; etik kaygıları, mağdur temsillerini ve medyanın önyargılarını ortaya çıkarmak. |
Bu ders bizi günlük olarak çevreleyen medyada bulunan önyargı ve ideolojilere dair farkındalık oluşturmayı amaçlamaktadır. Ders, medyayı eleştirel bir şekilde değerlendirmenizi sağlayarak, çağdaş kültürel, sosyal ve politik konularda daha eleştirel ve bilgili olmanızı hedefler. Ana amaç, öğrencilere modern medya kurumlarının temelinde yatan kalıpları ve süreçleri anlamaları, eleştirel bir gözle değerlendirmeleri için gerekli bilgi ve problem çözme becerilerini kazandırmaktır. Bu kalıpların ve süreçlerin, medya izleyicilerinin dünyayı anlama ve yorumlama biçimleri üzerindeki etkileri de ele alınmaktadır. Bu ders, küresel medya endüstrilerini (film, televizyon, haber, yeni medya vb.) ve içeriklerini, belirli ulusal ve uluslararası vaka çalışmaları üzerinden incelemektedir. Ayrıca, medyanın politik ve kültürel rollerini öğrenmek amacıyla kültürel, medya ve iletişim teorilerini gözden geçirir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş | |
2) | Medya eleştirilerine giriş | Hartley: medium/media, news values, objectivity, literacy |
3) | Seeking for meaning of media text: Structuralism & Semiotics | Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. pp. 3-12. Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press, pp. 5-16 Hartley: binary oppositions, language, functions of langue, meaning, myth, narrative, parole, rhetoric, semiotics/semiology, sign, signification, structuralism |
4) | Seeking for meaning of media text: Semiotics, ideology, and discourse | Easthope, A., & McGowan, K., pp. 33-42 & 94-102 Bignell, pp. 16-27 Hartley: discourse, hegemony, ideology, ideological state apparatus, interpellation, myth |
5) | Medya içeriğini analiz etme yaklaşımları: Temsil, çerçeveleme, gündem oluşturma, söylem analizi | Bignell: pp. 79-104 Hartley: bias, content analysis, representation, gatekeeper, mass communication, stereotype, text/textual analysis Hall, 1997, Representation, pp. 79-104 Hall, 1980, Culture, Media & Language, pp. 117-128 |
6) | Critical Discourse Analysis | Wodak, 2015, Critical Discourse Analysis. Fairclough, 2010, Critical Discourse Analysis, pp. 230-255 Van Dijk, 2000, New(s) racism - A discourse analytical approach. Van Dijk, 2008, News, Discourse and Ideology Van Dijk, 2015, Racism in the Press. |
7) | Göç ve Medya: Türkiye'de Azınlıklar | Koksal, 2016, Memory, Identity: The Turkish Context, pp. 1-25. Özbek, 2022, The Netflix Effect on Turkish Television, pp. 75-93. Ek ders malzemeleri Itslearning üzerinden duyurulacaktır. |
8) | Vize | |
9) | Göç ve Medya II: Mülteciler ve Göçmenler | Bingell, pp. 79-104 Hall, Representation, 1997, pp. 223-291 Supplementary course material will be announced through Itslearning. |
10) | Irk, toplumsal cinsiyet ve medya: Spor ve ırk ve ırkçılığın yeni konseptleri | Easthrope & McGowan; pp. 87-90 Hartley: Ethnic/ethnicity; race; subjectivity |
11) | Irk, toplumsal cinsiyet ve medya II: Kadınların ve LGTB+'lara yönelik haberler | Easthrope & McGowan: pp.143-177 & 191-197 & 102-108 Hartley: subjectivity, gender |
12) | Felaketler ve Medya I: Medya Kuruluşları ve Gazetecilik Faktörleri | Supplementary course material will be announced through Itslearning. |
13) | Felaketler ve Medya II: Mağdurların haber kapsamı - kadınlar, çocuklar, hayatta kalanlar | Supplementary course material will be announced through Itslearning. |
14) | Final öncesi dönem değerlendirmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press. Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge. Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons. |
Diğer Kaynaklar: | Bignell, J. (2002). Media semiotics: An introduction. Manchester University Press. Easthope, A., & McGowan, K. (Eds.). (2004). A critical and cultural theory reader. University of Toronto Press. Hartley, J. (2012). Communication, cultural and media studies: The key concepts. Routledge. Ott, B. L., & Mack, R. L. (2020). Critical media studies: An introduction. John Wiley & Sons. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 127 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | 4 |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | 3 |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. | 3 |