IMT5424 İç Mekan Tasarımında Kullanıcı KatılımıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IMT5424 İç Mekan Tasarımında Kullanıcı Katılımı: Mekanların Kişiselleştirilmesi Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ALİ DEVRİM IŞIKKAYA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Dersin amacı; İç mekan tasarımında, "Kullanıcı Katılımı" kavramının tarihsel süreci ile birlikte günümüz tasarım anlayışı bağlamında irdelenmesidir. Kavrama dair, kullanıcı ve tasarımcı ilişkisi ile mekan üretimi arasındaki süreçte yüklendiği anlamlar tartışılarak, iç mekanda aidiyet, mekan algısı, mekan psikolojisi konularına dair çıkarımlar yapılması hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
- "Kullanıcı Katılımı" kavramının iç mekan tasarımı bağlamında irdeler,,
- Katılımcılık kavramının tarihsel öneminin açıklar,
- Katılımcı politikaların ve yöntemlerin analiz eder,
- Kullanıcı katılımının iç mekan tasarım sürecinde aidiyet, mekan algısı ve psikolojisi bağlamında irdeler.

Dersin İçeriği

1. Bölüm: Kullanıcı Katılımı kavramına giriş,

2. Bölüm: Kullanıcı Katılımı kavram tanımlaması,

3. Bölüm: Kullanıcı Katılımı kavramının kısa tarihçesi

4. Bölüm: Katılımcıların tanımlanması ve katılımın amacı,

5. Bölüm: Kullanıcı Katılımı Kavramının iç mekan tasarım süreci ile ilişkilendirilmesi,

6. Bölüm: Kullanıcı Katılımının iç mekan tasarımında farklı uygulama alanları ve yöntem önerileri

7. Bölüm: Kullanıcı Katılımı kavramının iç mekana dair aidiyet bağlamında irdelenmesi,

8. Bölüm: Kullanıcı Katılımı kavramının iç mekana dair mekan psikolojisi bağlamında irdelenmesi,

9. Bölüm: Kullanıcı Katılımı kavramının iç mekana dair mekan algısı bağlamında irdelenmesi,

10. Bölüm: Çağdaş tasarım anlayışı: Mekanların kişiselleştirilmesi ve Kullanıcı Katılımı

11. Sonuç ve Değerlendirme

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) GİRİŞ / Kullanıcı Katılımı kavramına giriş, Tartışma: Neden Kullanıcı katılımı gereklidir?
2) Kullanıcı Katılımı Kavram Tanımlaması, Tasarım süreçleri ile kavramın ilişkilendirilmesi Okuma: 01, Verilen okumaya dair rapor / sunum hazırlanması.
3) Kullanıcı Katılımı kavramının kısa tarihçesinin irdelenmesi, Kavramın günümüze dair yüklendiği anlamları konu alan tartışma Okuma: 02, Verilen okumaya dair rapor / sunum hazırlanması.
4) Kullanıcı Katılımında katılımcıların tanımlanması ve katılımın amaçlarının irdelenmesi Okuma 03: Verilen okumaya dair rapor / sunum hazırlanması.
5) Kullanıcı katılımı kavramının iç mekan tasarım süreci ile ilişkilendirilmesi / kuramsal bağlamda konunun tartışılması. Okuma 04: Verilen okumaya dair rapor / sunum hazırlanması.
6) Kullanıcı katılımı kavramının iç mekan tasarım süreci ile ilişkilendirilmesi / mekan örnekleri bağlamında konunun tartışılması. Okuma 05: Verilen okumaya dair rapor / sunum hazırlanması.
7) ARASINAV
8) Kullanıcı katılımı kavramının iç mekan tasarımında farklı uygulama alanları ve yöntem önerilerinin araştırılması / günümüze dair uygulanabilecek yöntem önerilerine dair çıkarımlar/önermeler yapılması Okuma 06: Verilen okumaya dair rapor / sunum hazırlanması.
9) Kullanıcı katılımı kavramının iç mekan tasarımında farklı uygulama alanları ve yöntem önerilerinin araştırılması / geçmişte uygulanmış yöntemlerin analiz edilmesi Okuma 07: Verilen okumaya dair rapor / sunum hazırlanması.
10) Kullanıcı katılımı kavramının iç mekana dair aidiyet bağlamında irdelenmesi Tasarım süreci bağlamında mekan-aidiyet kavramlarına dair araştırma yapılması / sunum hazırlanması.
11) Kullanıcı katılımı kavramının iç mekana dair mekan psikolojisi bağlamında irdelenmesi Tasarım süreci bağlamında mekan-kullanıcı psikolojisi kavramlarına dair araştırma yapılması / sunum hazırlanması.
12) Kullanıcı katılımı kavramının iç mekana dair mekan algısı bağlamında irdelenmesi Tasarım süreci bağlamında mekan-kullanıcı algısı kavramlarına dair araştırma yapılması / sunum hazırlanması.
13) Çağdaş tasarım anlayışı: Mekanların kişiselleştirSpilmesi ve Kullanıcı katılımı Günümüz yaşam koşullarına dair kullanıcı beklentilerinin araştırılması, kullanıcıya dair çıkarımların analiz edilmesi.
14) Çağdaş tasarım anlayışı: Mekanların kişiselleştirilmesi ve Kullanıcı katılımı Günümüz koşullarında, katılımcı politikaların içermesi gereken araçların araştırılması, yöntem önerilerinin sunulması
15) Öğrenci Sunumları
16) Genel Değerlendirme / Özet

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: -
Diğer Kaynaklar: Afrassiabi, A.H., 1985. Design Participation in the Context of Urban Renewal, Proceedings of the International Design Participation Conference – Design Coalition Team, TU/e, Eindhoven, 22-24 Nisan 1985, V:1, pp. 94-106.

Armillas, I., 1971. Gaming – Simulation: An Approach to User Participation in Design, Design Participation – Proceedings of Design Research Society’s Conference, Academy Editions, Manchester, Eylül 1971, pp. 38-40.

Baheshti, M.R., 1985. Introduction, Proceedings of the International Design Participation Conference – Design Coalition Team, TU/e, Eindhoven, 22-24 Nisan 1985, V:1, s. vi-xv.

Behrendt, R.F., 2000. Some Structural Prerequisites for a Global Society Based on Non-Violent Conflict Solution, in Mankind 2000, pp.66-68, Eds. Jungk, R., Galtung, J., George Allen & Unwin Ltd., London.

Bonnes, M., Secchiaroli, G., 1995. Environmental Psychology: A Psycho-Social Introduction. SAGE Publications, London.

Canter, D., 1977. The Psychology of Place. Architectural Press, London.

Castells, M., 1999. The Information Age: Economy, Society and Culture. Blackwell Pub, Oxford.

Cole, G., D., H., 1920. Social Theory. Methuen Press, London.

Creighton, J., L., 2005. The Public Participation Handbook: Making Better Decisions Through Citizen Involvement. John Wiley & Sons Inc., San Fransisco.

Day, C., Parnell, R., 2003. Consensus Design: Socially Inclusive Process. Architectural Press, London.

Fezer, J., Heyden, M., 2007. The Ambivalance of Participation and Situational Urbanism, in Urban Act, pp. 329-336, Eds. Petcou, C., & Petrescu, D., & Marchand, N., Moutot Imprimeurs, Montrouge, France.

Fung, A., 2004. Empowered Participation: Reinventing Urban Democracy. Princeton University Press, Princeton, New Jersey.

Goffman, E., 1963. Behavior in Public Places: Notes on the Social Organization of Gatherings. The Free Press, New York.

Grieves, J., 1989. User-Oriented Design of Workstations, in When People Matter, pp.108-111, Eds. Törnqvist, A., Ullmark, P., The Swedish Council for Building and Research, Sweden.

Habraken, J.N., 1978. Build as Before, Open House, Volume 3, No:1, 14-17.

Habraken, J.N., 1979. General Principles About the Way Built Environments Exist. Blue Cover Series, Stiching Architecten Research, Eindhoven.

Habraken, J.N., 1972. Supports: An Alternative to Mass Housing. The Architectural Press, London.

Habraken, J.N., 1985. The Appearence of the Form. Awater Press, Cambridge.

Habraken, J.N., 1998. The Structure of the Ordinary. Ed. Teicher, J., The MIT Press, Cambridge.

Habraken, J.N., 1982. Transformations of the Site. Awater Press, Cambridge.

Habraken, J.N., 1985. Who is Participating? Towards a Professional Role, Proceedings of the International Design Participation Conference – Design Coalition Team, TU/e, Eindhoven, 22-24 Nisan 1985, V:1, pp.1-10.

Habraken, J.N., 1978. Build as Before, Open House, Volume 3, No:1, 14-17.

Habraken, J.N., 1979. General Principles About the Way Built Environments Exist. Blue Cover Series, Stiching Architecten Research, Eindhoven.

Hacker, F.J., 2000. Human Implications, in Mankind 2000, pp.234-241, Eds. Jungk, R., Galtung, J., George Allen & Unwin Ltd., London.

Joss, S., Belluci, S., 2002. Participatory Technology Assessment in Europe: Introducing the Europa Research Project. Centre for the Study of Democracy, University of Minister, London.

Joss, S., Durant, J., 1995. Public Participation in Science: The Role of Consensus Conferences in Europe. Science Museum, London.

Kernohan, D., Gray, J., Daish, J., Joiner, D., 1992. User Participation in Building Design and Management. Butterworth-Heineman Ltd. Linacre House, Oxford.

Mannheim, K., 1965. Freedom, Power and Democratic Planning. Routledge and Kegan Paul Ltd., London.

Marshall, T.H., 1950. Citizenship and Social Class. Cambridge University Press, London.

McKenzie, R.D., 1933. The Metropolitan Community. McGraw-Hill Book Co., New York.

Mitchhell, W.,J., 1996. City of Bits: Space, Place and the Infobahn. MIT Press, Cambridge.

Pateman, C., 1976. Participation and Democratic Theory. Cambridge University Press, Cambridge.

West, J., 2008. The Role of Participation Architecture in Growing Sponsored Open Source Communities, Industry & Innovation, 15, issue 2, 145-168.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 16 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 8 % 20
Seminer 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 110
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 110

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 2 32
Sunum / Seminer 6 4 24
Ödevler 5 3 15
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir.
6) Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir
9) Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının ve etik değerlerin bilincinde olur.