SOC4091 Readings in SociologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SOC4091 Sosyoloji Okumaları Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYŞEGÜL AKDEMİR
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu orta-ileri düzey sosyoloji dersi olan “Sosyolojide Okumalar: Postkolonyal/ Dekolonyal Sosyolojiler”, bireysel öznelelikler ile çok katmanlı, yapısal sosyokültürel faktörler arasındaki karmaşık etkileşimi, post/koloniyal teori bağlamında keşfetmeyi amaçlamaktadır. Öğrenciler, W.E.B. Du Bois, Sigmund Freud, Frantz Fanon, Edward Said, Homi K. Bhabha, Stuart Hall, Paul Gilroy, Lila Abu-Lughod, Gayatri Spivak ve Trint T. Minh-ha gibi etkili düşünürlerin önemli eserleriyle eleştirel bir şekilde etkileşimde bulunacaklardır. Bu düşünürlerin fikirlerinin, sömürge ve postkolonyal varoluşun psikolojik ve sosyopolitik boyutlarını nasıl aydınlattığını inceleyecekler; aynı zamanda, çift bilinç, hibritlik ve kültürel hegemonya gibi postkolonyaliteye dair ana sosyolojik kavramları daha derinlemesine anlamak için fırsat bulacaklardır. Öğrenciler, bu teorilerin güncel sosyal sorunlarla olan ilişkisini değerlendirmek için analitik beceriler geliştirirken, bu teorik çerçeveleri, günümüz küresel toplumlarındaki sömürge miraslarının devam eden sonuçlarını gösteren vaka çalışmalarıyla uygulamaya teşvik edilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Hibridlik, diğerlik, kültürel hegemonya ve çift bilinç gibi temel postkolonyal kavramları anlamak ve bunları çeşitli çağdaş sosyal olgulara uygulamak.
2. Postkolonyal sosyolojik teorik çerçeveleri kullanarak, sömürge miraslarının günümüz küresel yapıları ve kimlikleri üzerindeki etkisini eleştirel bir şekilde değerlendirmek.
3. Postkolonyal düşünürlerden farklı teorik sosyolojik perspektifleri sentezleyebilme yeteneğini göstermek ve bunları gerçek dünya bağlamlarına ve çağdaş küresel sorunlara uygulamak.
4. Freud ve Fanon gibi figürlerden psikososyal içgörüleri uygulayarak, sömürge deneyiminin postkolonyal toplumlardaki psikolojik ve sosyolojik dinamikleri nasıl şekillendirdiğini analiz etmek.
5. Postkolonyal çerçevelerin kimlik, göç ve küresel eşitsizlikle ilgili devam eden mücadeleleri nasıl aydınlatabileceğini örnekleyen vaka çalışmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek.
6. Postkolonyal kimliklerin oluşumunda ırk, sınıf ve cinsiyetin kesişimini analiz etmek ve bu kimlik eksenlerinin sosyal ve siyasi yapıları nasıl şekillendirdiğini anlamak.
7. Sömürgecilik ve postkolonyaliteye yönelik feminist ve kesişimsel eleştirileri anlamak ve eleştirel bir şekilde değerlendirmek, cinsiyet ve cinselliğin sömürge tarihleri tarafından nasıl etkilendiğine odaklanmak.
8. Bireysel anlatıların daha büyük sosyal ve tarihsel olgularla nasıl bağlantılı olduğunu tanımak için postkolonyal edebiyatla etkileşimde bulunmak.
9. Postkolonyal teoriyi çağdaş olaylarla bağlayabilme yeteneğini göstermek, sömürge tarihleri tarafından şekillenen devam eden küresel eşitsizlikleri ve güç dinamiklerini tanımlamak.

Dersin İçeriği

Bu ders, postkolonyal/dekolonyal sosyolojilere odaklanmaktadır. Postkolonyal ve dekolonyal sosyolojilerin kapsamlı bir incelemesini sunarak, alanı şekillendiren temel düşünürler ve temalarla etkileşimde bulunmaktadır. Sosyolojiyi dekolonize etme konusundaki temel tartışmalarla başlayarak, öğrenciler W.E.B. Du Bois, Sigmund Freud, Frantz Fanon ve Edward Said gibi akademisyenlerin eserlerini inceleyerek kolonizasyonun psikolojik ve sosyopolitik boyutlarını anlamaya çalışmaktadırlar. Ders, ikili bilinç, melezlik ve kültürel hegemonya gibi temel postkolonyal kavramlara odaklanmakta ve bu fikirleri çağdaş sosyal sorunlara uygulamaktadır. Feminist ve kesişimsel eleştiriler, cinsiyet, ırk ve cinselliğin koloniyal tarihlerle nasıl iç içe geçtiğini incelemede kritik bir rol oynamaktadır.

Dersin öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemlerinin yanı sıra Saha Çalışması, Grup Çalışması, Okuma, Örnek Olay İnceleme, Teknoloji Destekli Öğrenme, Tartışma Şeklindedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Gereksinimlerine Giriş (Ders İçeriği Tanıtımı) C. W. Mills, Excerpts from The Sociological Imagination R. Connell (2018). “Decolonizing Sociology”. Pp. 399-407 (7)
2) Postkolonyal Sosyolojinin Temel Boyutları  J. Go (2016). “For a Postcolonial Sociology”. Pp. 25-55 (30).  S. Seidman (2016). The Colonial Unconscious of Classical Sociology. Pp. 35-54 (20).
3) Du Bois'un İkili Bilinç Kavramı ve Dekolonyal Çalışmalardaki Önemi  W. E. B. Du Bois, Excerpts from The Souls of Black Folk (1903).  M. F. Weiner (2018). “Decolonial Sociology: W.E.B. Du Bois’s Foundational Theoretical and Methodological Contributions”. Pp. 16 (15).
4) Freud'un Psikanalizinin Sömürgeci Özneliklerle İlişkisini Anlamak  S. Freud (1917). “Lecture I”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 39-49 (11).  S. Freud. (1917). “Lectures XVII & XVIII”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 296-326 (31).
5) Freud'un İnsan Psikolojisini Sömürgeci Baskı ve Arzular Bağlamında Analizi  S. Freud (1917). “Lectures XIX & XX”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 327-361 (35).  S. Freud (1917). “Lecture XXI”. Introductory Lectures on Psychoanalysis. Pp. 362-382 (21).
6) Frantz Fanon’un Sömürgeciliğin Kimlik Üzerindeki Etkisine Dair Psikolojik Analizinin Keşfi  F. Fanon (1952). “Introduction”. Black Skin, White Masks. Pp: xi-xviii (8).  F. Fanon. “Chapter 1 & Chapter 2”. Black Skin, White Masks. Pp: 1-44 (44).
7) Fanon’un Sömürgeci İktidar Dinamikleri ve Psikolojik Travma Üzerine Eleştirisi  F. Fanon (1952). “Chapter 3”. Black Skin, White Masks. Pp. 45-63 (18).  F. Fanon (1952). “Chapter 5 & Chapter 6”. Black Skin, White Masks. Pp: 82-122 (37)
8) Vize Sınavı (Sınıfta gerçekleşecektir.) Sınav
9) Edward Said'in Batı'nın Doğu Tasvirlerine ve 'Öteki' Kavramına Yönelik Eleştirisi  E. Said, E. (1978). “Introduction” & “Knowing the Oriental” & “Crisis” Orientalism: Western Conceptions of the Orient. Pp. 1-28; 31-49; 92-110 (73).
10) Césaire'in Sömürgecilik Söylemi ve Stuart Hall'un Postkolonyalite Üzerine Düşüncelerinin İncelenmesi  Césaire (1950). Selected Parts from Discourse on Colonialism. Pp. 31-64  S. Hall (1996). “When Was ‘The Post-Colonial’? Thinking at The Limit.”. The Postcolonial Question: Common skies, Divided Horizons. Pp. 242-260 (18)
11) Hibridite, Irk ve Modern Küresel Yapılardaki Sömürgecilik Mirasının Sürekliliği  P. Gilroy (2003). “Race is Ordinary: Britain’s Post-Colonial Melancholia”. Pp. 31-46 (15)  A. Quijano (2007). “Coloniality and Modernity/Rationality” Cultural Studies 21. Pp. 168-178. (10)
12) Postkolonyal Teori Üzerine Feminist Perspektifler  K. Appiah, “The Postcolonial and the Postmodern”. The Post-Colonial Studies Reader. Pp. 119-124.  T. T. Minh-Ha (1989). “Writing Postcoloniality and Feminism”. The Post-Colonial Studies Reader. Pp. 264-268. (4)  C. T. Mohanty (1984). “Under Western Eyes: Feminist Scholarship and Colonial Discourses”. Boundary. Pp. 333-358 (26)
13) Cinsiyet, Cinsellik ve Kolonyal Sistem M. Lugones (2007). “Heterosexualism and the Colonial/Modern Gender System”. Hypatia. Pp. 186-209 (23). A. Stoler (1997). “Carnal Knowledge and Imperial Power”. The Gender/ Sexuality Reader. Pp. 13-36
14) Subaltern Siyaseti ve Kültürel Görecelik G. C. Spivak (2003). “Can the Subaltern Speak?” Die Philosophin. Pp. 42-58 (16) L. Abu-Lughod (2002) “Do Muslim Women Really Need Saving? Anthropological Reflections on Cultural Relativism and its Others.” American Anthropologist. Pp. 783-790 (7)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin eğitmeni tarafından ItsLearning platformunda, özenle seçilmiş makaleler, kitap bölümleri ve kaynaklardan alıntılar içeren kişisel olarak küratörlüğü yapılmış bir ders paketi sağlanacaktır.
*Her hafta, öğrencilerin en az iki orijinal teorik ve/veya ampirik makale/bölüm okuması gerekecektir. Tüm materyaller ItsLearning'e yüklenecektir. Öğrenciler, derse gelmeden önce haftalık olarak verilen bölüm ve makaleleri okumakla yükümlüdür!

A personally curated course pack of various selected articles, book chapters, and excerpts from selected resources will be provided by the instructor on ItsLearning.
*Each week, students will be required to read at least two original theoretical and/or empirical articles/chapters. All material will be uploaded to itslearning. Students are obliged to read the weekly assigned chapter and papers before coming to class!

Diğer Kaynaklar: Diğer gerekli okumalar Itslearning üzerinden öğrencilerle paylaşılacaktır. Herhangi bir materyale erişimde sorun yaşarsanız, lütfen dersin öğretim görevlisi ile iletişime geçin.

Other required readings will be uploaded to students via Itslearning. If you cannot access any material, please contact the instructor of the course.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Küçük Sınavlar 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 2 4 8
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 122

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. 4
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. 3
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. 3