YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SOC3091 | Kent çalışmalarında okumalar | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. İLHAN ZEYNEP KARAKILIÇ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Bu derste öğrenciler sosyolojik bir yöntem olarak yürümeyi ve İstanbul'un 1950'lerden sonra ama özellikle 1980'lerden sonra Türkiye'de uygulanan neoliberal ekonomi politikalarının etkisiyle geçirdiği dönüşümü öğreneceklerdir. Ders sadece İstanbul ya da kent sosyolojisi ile ilgili değil, aynı zamanda yürümek, deneyimlemek ve bu deneyimi sosyolojik tahayyül için bir kaynak olarak kullanmakla ilgilidir. Bu açıdan derse aktif katılım, İstanbul'da haftada en az 2-3 saatlik yürüyüşler yapılmasını gerektirmektedir. Ders boyunca öğrencilere İstanbul'un ve İstanbulluların dönüşümünü kentte gezinirken anlamanın yollarının gösterilmesi amaçlanmaktadır. Ders, öğrencilere bir yöntem olarak yürüme, kentleşme, kentsel dönüşüm, kentsel yenileme, yerinden edilme ve farklılaşma gibi kavramları tanıtmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrencilerin kazanımları şunlar olacaktır: 1. Sosyolojik bir yöntem olarak yürüyüşün ne olduğunu anlamak, 2. İstanbul örneği ile kentsel mekânın dönüşümü hakkında bilgi edinmek 3. İstanbul'un küreselleşmeden ekonomik ve mekânsal olarak nasıl etkilendiğini görmek 4. Önemli kent sosyolojisi okumalarını anlamak 5. Kentsel bağlamda sosyolojik hayal gücü kapasitesini artırmak. |
Bu derste öğrenciler sosyolojik bir yöntem olarak yürümeyi ve 1950'lerden sonra, ama özellikle 1980'lerden sonra Türkiye'de uygulanan neoliberal ekonomi politikalarının etkisiyle İstanbul'un dönüşümünü öğreneceklerdir. Bu dersin öğretim yöntemleri işbirlikli öğrenme, ders anlatımı, okuma, tartışma, proje, saha gezisi, saha çalışması ve bireysel öğrenme yöntemleridir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon | Mills, C.W. (1959). “Appendix: On Intellectual Craftsmanship” in the Sociological Imagination. Oxford: Oxford University Press. Pp. 195-227. |
2) | Sosyolojik bir metod olarak yürüme 1 | O’Neill, M. and B. Roberts (2020). “Methods on the Move: Moving Methods”, “Theorising Walking in the Sociological Imagination” in Walking Methods, Research on the Move. New York: Routledge. Pp. 13-71 |
3) | Sosyolojik bir metod olarak yürüme 2 | Wang, T. (2012). “Writing live fieldnotes: Towards a more open ethnography”. Ethnography Matters. https://ethnographymatters.net/blog/2012/08/02/writing-live-fieldnotes-towards-a-more-open-ethnography/ Middleton, J. (2010). “Sense and the city: Exploring the Embodied Geographies of Urban Walking”, Social and Cultural Geography, 11(6):575-596. |
4) | Sosyolojik bir metod olarak yürüme 3 | Jung, Y. (2014). “Mindful walking: The serendipitous journey of community-based ethnography”, Qualitative Inquiry, 20(5), 621-627. Kusenbach, M. (2003). “Street phenomenology”, Ethnography, 4(3):455-485. |
5) | Sosyolojik bir metod olarak yürüme 4 | Submission of Walking Assignment Paper 1 Svensson M. (2021): “Walking in the historic neighbourhoods of Beijing: walking as an embodied encounter with heritage and urban developments”, International Journal of Heritage Studies, 27(8): 792-805. Berardi, L. (2021). Neighborhood wisdom: an ethnographic study of localized street knowledge. Qualitative Sociology, 44(1), 103-124 |
6) | Bir topluluk olarak mahalle | Submission of Walking Assignment Paper 2 Jacobs, J. (2013). “The Uses of City Neighborhoods” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 50-58 |
7) | Kent Mekanının Üretimi | Submission of Walking Assignment Paper 3 Harvey, D. (2013) “The Urban Process under Capitalism: A Framework for Analysis” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 100-108. Logan, J. and H. Molotch (2013). “The City as a Growth Machine” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 109-118. |
8) | İstanbul'un Modernleşmesi | Submission of Walking Assignment Paper 4 Tekeli, İ. (2010). “The Story of İstanbul’s Modernization”, Architectural Design, 80(1):32-39. Karpat, K. (2004). “The Genesis of the Gecekondu: Rural Migration and Urbanization (1976)”, European Journal of Turkish Studies.1-16. |
9) | İstanbul'un Küreselleşmesi | Submission of Walking Assignment Paper 5 Keyder, Ç. (1999). “The Setting”. In "İstanbul, Between the Global and the Local" edited by Keyder. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Pp. 1-28. Erder, S. (1999). “Where do you hail from?". In "İstanbul, Between the Global and the Local", edited by Ç. Keyder. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Pp 161-171. |
10) | İstanbul'da Değişim 1 | Submission of Neighborhood Profile Paper Kuyucu, T. and Ö. Ünsal (2009). “‘Urban Transformation’ as State-led Property Transfer: An Analysis of Two Cases of Urban Renewal in Istanbul", Urban Studies, 47(7): 1479-1499. |
11) | İstanbul'da Değişim 2 | Bartu-Candan, A. and B. Kolluoğlu (2008). “Emerging Spaces of Neoliberalism: a Gated Town and a Public Housing Project in İstanbul”, New Perspectives in Turkey, 39: 5-46. |
12) | İstanbul'da Değişim 3 | Mills, A. (2006). “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul”, Cultural Geographies, 13: 367-394. |
13) | İstanbul'da Değişim 4 | Erbaş, A.E. (2019). “Cultural Heritage Conservation and Culture-Led Tourism Conflict Within the Historic Site in Beyoğlu, İstanbul”, Sustainable Development and Planning, 10:647-659. Walton, J.F. (2021). “Silhouettes and Submersions: Istanbul's Past from Above and Below”, Journal of the Ottoman and Turkish Studies Association, 8(1):11-22. |
14) | Gözden Geçirme ve Tartışma | Submission of Neighborhood Interview Paper |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Week: Meeting with the class and examining the course syllabus Mills, C.W. (1959). “Appendix: On Intellectual Craftsmanship” in the Sociological Imagination. Oxford: Oxford University Press. Pp. 195-227. 2. Week: Walking as a sociological method 1 O’Neill, M. and B. Roberts (2020). “Methods on the Move: Moving Methods”, “Theorising Walking in the Sociological Imagination” in Walking Methods, Research on the Move. New York: Routledge. Pp. 13-71 3. Week: Walking as a sociological method 2 Wang, T. (2012). “Writing live fieldnotes: Towards a more open ethnography”. Ethnography Matters. https://ethnographymatters.net/blog/2012/08/02/writing-live-fieldnotes-towards-a-more-open-ethnography/ Middleton, J. (2010). “Sense and the city: Exploring the Embodied Geographies of Urban Walking”, Social and Cultural Geography, 11(6):575-596. 4.Week: Walking as a sociological method 3 Jung, Y. (2014). “Mindful walking: The serendipitous journey of community-based ethnography”, Qualitative Inquiry, 20(5), 621-627. Kusenbach, M. (2003). “Street phenomenology”, Ethnography, 4(3):455-485. 5. Week: Walking as a sociological method 4 Svensson M. (2021): “Walking in the historic neighbourhoods of Beijing: walking as an embodied encounter with heritage and urban developments”, International Journal of Heritage Studies, 27(8): 792-805. Berardi, L. (2021). Neighborhood wisdom: an ethnographic study of localized street knowledge. Qualitative Sociology, 44(1), 103-124. 6. Neighborhood and Community Jacobs, J. (2013). “The Uses of City Neighborhoods” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 50-58 7. Producing Urban Space Harvey, D. (2013) “The Urban Process under Capitalism: A Framework for Analysis” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 100-108. Logan, J. and H. Molotch (2013). “The City as a Growth Machine” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 109-118. 8 . Modernization of İstanbul Tekeli, İ. (2010). “The Story of İstanbul’s Modernization”, Architectural Design, 80(1):32-39. Karpat, K. (2004). “The Genesis of the Gecekondu: Rural Migration and Urbanization (1976)”, European Journal of Turkish Studies.1-16. 9.Week: Globalization of İstanbul Keyder, Ç. (1999). “The Setting”. In "İstanbul, Between the Global and the Local" edited by Keyder. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Pp. 1-28. Erder, S. (1999). “Where do you hail from?". In "İstanbul, Between the Global and the Local", edited by Ç. Keyder. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Pp 161-171. 10.Week: Change in Istanbul 1 Kuyucu, T. and Ö. Ünsal (2009). “‘Urban Transformation’ as State-led Property Transfer: An Analysis of Two Cases of Urban Renewal in Istanbul", Urban Studies, 47(7): 1479-1499. 11. Week: Change in İstanbul 2 Bartu-Candan, A. and B. Kolluoğlu (2008). “Emerging Spaces of Neoliberalism: a Gated Town and a Public Housing Project in İstanbul”, New Perspectives in Turkey, 39: 5-46. 12. Week: Change in İstanbul 3 Mills, A. (2006). “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul”, Cultural Geographies, 13: 367-394. 13. Week: Change in İstanbul 4 Erbaş, A.E. (2019). “Cultural Heritage Conservation and Culture-Led Tourism Conflict Within the Historic Site in Beyoğlu, İstanbul”, Sustainable Development and Planning, 10:647-659. Walton, J.F. (2021). “Silhouettes and Submersions: Istanbul's Past from Above and Below”, Journal of the Ottoman and Turkish Studies Association, 8(1):11-22. s notu yoktur. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Week: Meeting with the class and examining the course syllabus Mills, C.W. (1959). “Appendix: On Intellectual Craftsmanship” in the Sociological Imagination. Oxford: Oxford University Press. Pp. 195-227. 2. Week: Walking as a sociological method 1 O’Neill, M. and B. Roberts (2020). “Methods on the Move: Moving Methods”, “Theorising Walking in the Sociological Imagination” in Walking Methods, Research on the Move. New York: Routledge. Pp. 13-71 3. Week: Walking as a sociological method 2 Wang, T. (2012). “Writing live fieldnotes: Towards a more open ethnography”. Ethnography Matters. https://ethnographymatters.net/blog/2012/08/02/writing-live-fieldnotes-towards-a-more-open-ethnography/ Middleton, J. (2010). “Sense and the city: Exploring the Embodied Geographies of Urban Walking”, Social and Cultural Geography, 11(6):575-596. 4.Week: Walking as a sociological method 3 Jung, Y. (2014). “Mindful walking: The serendipitous journey of community-based ethnography”, Qualitative Inquiry, 20(5), 621-627. Kusenbach, M. (2003). “Street phenomenology”, Ethnography, 4(3):455-485. 5. Week: Walking as a sociological method 4 Svensson M. (2021): “Walking in the historic neighbourhoods of Beijing: walking as an embodied encounter with heritage and urban developments”, International Journal of Heritage Studies, 27(8): 792-805. Berardi, L. (2021). Neighborhood wisdom: an ethnographic study of localized street knowledge. Qualitative Sociology, 44(1), 103-124. 6. Neighborhood and Community Jacobs, J. (2013). “The Uses of City Neighborhoods” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 50-58 7. Producing Urban Space Harvey, D. (2013) “The Urban Process under Capitalism: A Framework for Analysis” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 100-108. Logan, J. and H. Molotch (2013). “The City as a Growth Machine” in The Urban Sociology Reader by J. Lin and C. Mele London: Routledge. Pp. 109-118. 8 . Modernization of İstanbul Tekeli, İ. (2010). “The Story of İstanbul’s Modernization”, Architectural Design, 80(1):32-39. Karpat, K. (2004). “The Genesis of the Gecekondu: Rural Migration and Urbanization (1976)”, European Journal of Turkish Studies.1-16. 9.Week: Globalization of İstanbul Keyder, Ç. (1999). “The Setting”. In "İstanbul, Between the Global and the Local" edited by Keyder. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Pp. 1-28. Erder, S. (1999). “Where do you hail from?". In "İstanbul, Between the Global and the Local", edited by Ç. Keyder. New York: Rowman and Littlefield Publishers. Pp 161-171. 10.Week: Change in Istanbul 1 Kuyucu, T. and Ö. Ünsal (2009). “‘Urban Transformation’ as State-led Property Transfer: An Analysis of Two Cases of Urban Renewal in Istanbul", Urban Studies, 47(7): 1479-1499. 11. Week: Change in İstanbul 2 Bartu-Candan, A. and B. Kolluoğlu (2008). “Emerging Spaces of Neoliberalism: a Gated Town and a Public Housing Project in İstanbul”, New Perspectives in Turkey, 39: 5-46. 12. Week: Change in İstanbul 3 Mills, A. (2006). “Boundaries of the nation in the space of the urban: landscape and social memory in Istanbul”, Cultural Geographies, 13: 367-394. 13. Week: Change in İstanbul 4 Erbaş, A.E. (2019). “Cultural Heritage Conservation and Culture-Led Tourism Conflict Within the Historic Site in Beyoğlu, İstanbul”, Sustainable Development and Planning, 10:647-659. Walton, J.F. (2021). “Silhouettes and Submersions: Istanbul's Past from Above and Below”, Journal of the Ottoman and Turkish Studies Association, 8(1):11-22. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Arazi Çalışması | 5 | % 25 |
Ödev | 1 | % 15 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Proje | 3 | 10 | 30 |
Küçük Sınavlar | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek. | |
3) | Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek. | |
4) | Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek. | |
5) | Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek. | |
6) | Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek. | |
7) | Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek. | |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek. | |
9) | Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek. | |
10) | Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek. | |
11) | Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek. | |
12) | Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek. | |
13) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak. |