PSY3094 Psychological MeasurementBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY3094 Psikolojide Ölçüm Bahar 3 0 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. SİBEL ÇALIŞKAN
Dersi Veren(ler): Dr. SİBEL ÇALIŞKAN
Dr. Öğr. Üyesi HALE ÖGEL BALABAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders psikolojik ölçme alanına bir giriş niteliği taşımaktadır ve öğrenciye bu alandaki temel kavram ve ilkeleri kazandırmak amacı taşımaktadır. Psikometrik meseleleri anlamanın yanı sıra öğrencilere, psikolojik ölçmenin kullanıldığı çeşitli durumları ve amaçlarını öğretir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Psikometri terimlerini tanımlar.
II. Psikolojik ölçüm çeşitleri, araçları ve bunların kullanıldığı alanları tanımlar.
III. Psikolojik ölçme alanındaki temel kavramları ve kalite standartlarını tanımlar .
IV. Psikoloji alanındaki testlerin nasıl geliştiğini tanımlar.
V. Test sonuçlarının nasıl yorumlandığını tanımlar.
VI. Ölçek geliştirme konusunda deneyim kazanır ve psikometrik özelliklerini test edebilir.
VII. İstatistik yazılımları (SPSS gibi) kullanarak keşif amaçlı faktör analizi yapabilir ve sonuçlarını yorumlayabilir.
VIII. Bir değişkeni ölçmede kullanabilecek uygun ölçüm araçlarını tanımlayabilir ve bu araçlar hakkında bilgi toplayabilir.
IX. Psikolojik ölçme konusundaki etik ilkeleri tanımlar.

Dersin İçeriği

Öğrenciler bu ders kapsamında psikolojik ölçme hakkında genel bakış açısına sahip olurlar. Test/Ölçek geliştirme, ölçüm çeşitleri / ölçme araçları, geçerlik ve güvenirlik, eğitimsel ve psikolojik testlerde standartlar, ölçme araçları ile ilgili bilgi edinme kaynakları hakkında bilgilendirilirler. Uygulama, okuma ve ders şeklinde uygulanacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders Programına Genel Bakış 
2) Psikolojik Ölçümün Tanımı ve Tarihçesi
3) Temel Ölçüm İstatistikleri 
4) Güvenilirlik ve Geçerlilik  
5) Güvenilirlik ve Geçerlilik  
6) Ölçek geliştirme 
7) Ölçek geliştirme 
8) Ara Sınav
9) Ölçme Etiği 
10) Projelerin sunumu 
11) Projelerin sunumu 
12) Projelerin sunumu 
13) Projelerin sunumu 
14) Sonuç

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbook: Book: Gregory, R.J. (2015). Psychological testing: History, principles and applications (7th Ed.). London: Pearson.

https://www.caglayan.com/urundetay/601013/Psychological-Testing-History-Principles-and-Applications-Global-Edition-Gre-9781292058801-ebook


Supplementary Materials:

Öner, N. (2006). Türkiye'de kullanılan psikolojik testlerden örnekler : Bir başvuru kaynağı. İstanbul : Boğaziçi Üniversitesi.



Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics : and sex and drugs and rock 'n' roll (4th ed.). London : Sage.


The book is available in the library. Additional required articles and lecture notes will be assigned and uploaded via itslearning. You have to read the articles carefully and critically before the lectures so that we can discuss them in class. Downloading the lecture notes before the class and taking notes during the class might help you to study. If you cannot access any material, please contact me.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 30
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 3 39
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 3 36
Ödevler 4 3 12
Ara Sınavlar 1 38 38
Final 1 33 33
Toplam İş Yükü 158

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak. 4
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 2
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek. 2
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması). 3
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek. 5
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik). 2
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek. 4
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak. 5
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek.