PSY2098 Statistical Methods and Applications IIBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar PSİKOLOJİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2098 İstatistik Yöntemleri ve Uygulamaları II Bahar 2 2 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi MUKADDER OKUYAN
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Amaç, öğrencileri davranış bilimlerinde hipotez testi kavramı ile tanıştırmaktır. T-istatistiği, varyans analizi, korelasyon, basit doğrusal regresyon ve parametrik olmayan testler ele alınan konular arasındadır. Öğrencilerin nicel verileri analiz etmek için uygun istatistiksel testleri seçmeleri, hesaplamaya dayalı kararlar vermeleri, istatistiksel analizlerin sonuçlarını yorumlamaları ve raporlamaları gerekecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Sayısal analizin nicel psikolojik araştırma ve bilgi üretimindeki önemini açıklayabilecektir.”
2. Hipotez testinin temel mantığını tartışabilecektir.
3. Aşağıdaki istatistiksel testlerin sonuçlarını uygulayabilir ve yorumlayabilir: t-testleri, ANOVA, korelasyon, regresyon ve parametrik olmayan testler.
4. Bir dizi veri seti için kullanılacak uygun istatistiksel testleri belirleyebilecektir.
5. Nicel gerekçelendirmeyi kullanarak bir sonuç oluşturmak.
6. İstatistiksel hesaplamalar için SPPS programını kullanmak.
7. Parametrik ve parametrik olmayan testler arasındaki farkları ve her birinin ne zaman kullanılacağını açıklamak.

Dersin İçeriği

Bu ders aşağıdaki istatistiksel analizleri öğretmeyi amaçlamaktadır: t-testleri, ANOVA, korelasyonlar, regresyon, çoklu regresyon. Dersin öğretim yöntemleri ders anlatımı, işbirlikçi öğrenme, okuma, bireysel çalışma ve problem çözmedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş; Tek Örneklem T-testi 8. Bölümün gözden geçirilmesi 9. Bölümün okunması
2) Bağımsız Örneklemler için T-testi 10. Bölümün okunması
3) Bağımlı Örneklemler için T-testi 11. Bölümün okunması
4) Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) 12. Bölümün okunması
5) Tekrarlanan Ölçümler için ANOVA 13. Bölümün Okunması
6) Çok faktörlü ANOVA 14. Bölümün okunması
7) Konu tekrarı Önceki bölümlerin tekrarı
8) 1. ARA SINAV
9) Korelasyon 15. Bölümün okunması
10) Basit Doğrusal Regresyon 16. Bölümün okunması
11) Çoklu Doğrusal Regresyon 16. Bölümün okunması
12) 2. ARA SINAV 15. ve 16. Bölümün tekrarı
13) Ki-kare Analizi 17. Bölümün okunması
14) Diğer non parametrik testler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Please note that these are suggested readings (not required) You can use any book on statistics in social sciences and on SPSS use available in the library.

Gravetter, F. J. & Wallnau, L. B. (2016). Statistics for the Behavioral Sciences. (10th edition). Belmont, CA: Wadsworth.

Optional: Field, A. (2017). Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. SAGE.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 12 3 36
Laboratuvar 12 2 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 2 24
Ara Sınavlar 2 18 36
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 5
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 1
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 4
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 4
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 1
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 1
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 4
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 1
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 2
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 4
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 2