PSİKOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
PSY2097 | İstatistik Yöntemleri ve Uygulamaları I | Güz | 2 | 2 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ Dr. Öğr. Üyesi BEYZA TEPE COMOGLU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | "." |
Dersin Amacı: | Dönemin sonunda, öğrenciler: •Psikologların istatistiği anlamaya ve kullanmaya neden ihtiyacı olduğunu açıklamak •Çevrimiçi veri toplama araçları kullanarak veri setini istatistik programına hazırlamak. •Veri setlerini tanımlamak ve özetlemek için tanımlayıcı istatistiği kullanmak. •Çıkarsamalı istatistiğin kullanımının altında yatan temel kavramıları anlamak. •z-testi uygulamak ve yorumlamak |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrencilerin aşağıda belirtilenleri anlayabilmesi (ve uygulanabilir olduğunda örnekler verebilmesi) beklenir: 1.İstatistik nedir? 2.Psikoloji öğrencilerinin neden istatistik öğrenmeye ihtiyaçları vardır? 3.Değişkenler 4.Ayrık ve sürekli değişkenler 5.Değerlendirme ölçekleri 6.Popülasyonlar ve örneklemler nedir? 7.İstatistik ve parametreler nedir? 8.Örneklem istatistiğinin popülasyon istatistiği ile nasıl ilgisi vardır? 9.Sıklık dağılımı nedir? 10.Grafik ve tablo kullanarak sıklık dağılımı nasıl gösterilebilir? 11.Farklı sıklık dağılımları için yüzde ve oran hesaplayabilmek 12.Popülasyonlar için sıklık dağılımı göstermek 13.Sıklık dağılımlarının farklı çeşitlerinin özelliklerini tanımlayabilmek 14.Merkezi eğilimin üç ölçümünü hesaplayabilmek: orta, mediyan ve mod 15. Farklı sıklık dağılımları için merkezi eğilimin uygun eğili ölçümünü seçebilmek 16. Değişkenlik fikrini açıklayabilmek 17.Çeşitlilik, eşdeğer ayrımlar arasının ve standard sapmanın değişkenliği 18.Çeşitliliği, eşdeğer ayrımlar arasını ve standard sapmayı hesaplayabilmek 19.z skorun ne olduğunu açıklayabilmek 20.z skorun neden yararlı olduğunu açıklayabilmek 21.z skorü ham veriden hesaplamayı ve tam tersini yapabilmek 22.Normal dağılımı olan veride z skorun olasılık dağılımı ile nasıl ilgili olduğunu açıklayabilmek 23.Çıkarımsal istatistikte olasılığın neden önemli olduğunu açıklayabilmek 24.Populasyon skor dağılımının örneklem ortalama dağılımı ile nasıl ilgili olduğunu açıklayabilmek 25.Standard yanılma kavramını açıklayabilmek 26.Standard yanılmayı hesaplayabilmek 27.Hipotezin nasıl test edileceğini açıklayabilmek 28.Alfa seviyesini açıklayabilmek (anlamlılık düzeyi) 29.Hipotezi değerlendirmek için z score kullanabilmek 30.Örneklem verisinin popülasyon parametresi hakkında çıkarım yapmada nasıl kullanılacağını açıklayabilmek |
1.İstatistiğe Giriş 2.Sıklık Dağılımı 3.Merkez eğilimi 4.Veri değişkenliği 5.z skor 6.Olasılık ve örneklem 7.Hipotez testi 8.t-test |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İstatistiğe Giriş | |
2) | Frekans dağılımı | |
3) | Merkez eğilimi ölçümü | |
4) | Veri değişkenliği | |
5) | Veri değişkenliği | |
6) | ARA SINAV | |
7) | Z-puanı | |
8) | Olasılık ve Örneklem | |
9) | Örneklem ortalamaları dağılımı | |
10) | Standart sapma ve Standart yanılma | |
11) | ARA SINAV | |
12) | Hipotez testi | |
13) | Hipotez testi | |
14) | Konu tekrarı |
Ders Notları / Kitaplar: | Required Text: Gravetter, F.J. & Wallnau, L.B.. Statistics for the Behavioral Sciences. (International Edition- 2012 or newer versions). Belmont, CA: Wadsworth. Supplementary Texts: Howitt, D. & Cramer, D. Introduction to SPSS in Psychology (7th edition) Pearson Publications Suggested book: Online e-book for free: Andy Field, Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=c0Wk9IuBmAoC&oi=fnd&pg=PP2&dq=andy+field+discovering+statistics+using+spss&ots=LbFnNIYsYA&sig=BY0cTNKHtpeq3_8JlEWWDPBkBh0&redir_esc=y#v=onepage&q=andy%20field%20discovering%20statistics%20using%20spss&f=false |
Diğer Kaynaklar: | Powerpoint slides will be provided to supplement course reading |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 2 |
Laboratuar | 14 | % 3 |
Ara Sınavlar | 2 | % 50 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 84 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 144 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. | 3 |
2) | İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. | 2 |
3) | Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). | 3 |
4) | Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. | 5 |
5) | Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. | 2 |
6) | Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. | 2 |
7) | Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. | 5 |
8) | Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. | 4 |
9) | Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. | 3 |
10) | Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. | 2 |
11) | Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. | 5 |
12) | İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. | 4 |