PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
PSY2097 İstatistik Yöntemleri ve Uygulamaları I Güz 2 2 3 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi BAHAR TANYAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: "."
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere temel istatistiksel kavramları ve hesaplamaları, yani tanımlayıcı istatistik, olasılık, istatistiksel karar, nüfus, örneklem ve istatistiksel çıkarım, frekans dağılımları, merkezi eğilim ve değişkenlik ölçüleri, normal dağılımlar ve z-skorları ve hipotez testlerini tanıtmayı amaçlamaktadır. Öğrencilere, büyük miktarda bilginin verimli bir şekilde nasıl özetleneceğini ve temel çıkarımların nasıl yapılacağını anlamalarında rehberlik eder.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Popülasyon parametrelerini ve örneklem istatistiklerini ayırt etme
2. Tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler arasında ayrım yapmak
3. Temel tanımlayıcı istatistikleri hesaplama
4. Nicel verilerin grafiksel gösterimini yorumlama
5. Sayısal analizin nicel psikolojik araştırma ve bilgi üretimindeki kritik öneminin farkına varmak.
6. Hipotez testinin temel mantığını açıklayabilecektir.
7. İstatistiksel hesaplamalar için yazılım kullanabilme

Dersin İçeriği

Ders, istatistiğin temel kavramlarıyla başlayarak, frekans dağılımları, merkezi eğilim ölçütleri ve değişkenlik gibi temel konuları kapsamaktadır. Öğrenciler, olasılık teorisi, normal dağılım, örneklem ortalamaları ve hipotez testi gibi konularla istatistiksel analiz becerilerini geliştireceklerdir. Ders boyunca yapılan ara sınavlar ve genel değerlendirmelerle, öğrenilen konular pekiştirilecektir.

Dersin öğretim yöntemleri arasında ders anlatımı, okuma, işbirlikçi öğrenme, problem çözme, bireysel çalışma ve diğer öğretim yöntemleri yer almaktadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Bakış
2) İstatistiğe Giriş 1. Bölüm
3) Frekans dağılımı 2. Bölüm
4) Merkezi Dağılım Ölçüleri 3. Bölüm
5) Değişkenlik 4. Bölüm
6) Genel tekrar Bölüm 1,2,3,4
7) Z-Skorları ve standardize edilmiş dağılımlar 5. Bölüm
8) Ara Sınav
9) Olasılık ve Normal Dağılım 6. Bölüm
10) Örneklem ortalamaları dağılımı 7. Bölüm
11) Genel Tekrar Bölüm 5,6,7
12) Hipotez testine giriş 8. Bölüm
13) Hipotez testine giriş 8. Bölüm
14) Konu tekrarı ve tartışma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Gravetter, F.J. & Wallnau, L.B.. Statistics for the Behavioral Sciences. (International Edition- 2012 or newer versions). Belmont, CA: Wadsworth.

Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Laboratuvar 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 3 39
Ara Sınavlar 2 15 30
Final 1 29 29
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına yönelik ilgi geliştirmek, kuramları görgül bulguları kullanarak değerlendirebilmek, eleştirel düşünce becerisi elde ederek psikolojinin kanıta dayalı bir bilim olduğunu anlamak. 3
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak. 2
3) Psikolojideki temel kavramlar ve bunları incelemede kullanılan kuramsal ve uygulamalı yaklaşımları öğrenmek (örneğin temel gözlem ve görüşme tekniklerini bilmek). 3
4) Psikoloji alan yazınında baskın dil olan İngilizceyi kullanarak bilgiye erişim ve bilgiyi yazma yöntem ve becerileri edinmek, bilimsel araştırma ve veri değerlendirme tekniklerini (örneğin korelasyonel, deneysel, kesitsel ve boylamsal çalışmalar, vaka çalışmaları) tanımak ve uygulamak. 5
5) Ayrımcılığa ve önyargıya karşı bir tutum benimsemek; araştırma ve uygulama alanlarında çalışırken etik duyarlılık göstermek. 2
6) Psikolojinin temel alt alanlarını (deneysel, gelişim, klinik, bilişsel, sosyal ve endüstri/örgütsel psikoloji) ve bunlarla ilgili çalışma ve uzmanlık alanlarını tanımak. 2
7) Bilimsel çalışmanın temel unsurları olan problem oluşturma, hipotez kurma ve veri toplamanın yanında bulguları analiz etme, yorumlama ve sunma için gerekli becerileri edinmek. 5
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgi ve becerileri kazanmak. 4
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (tıp, genetik, biyoloji, ekonomi, sosyoloji, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgileri edinmek ve bu bilgileri psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 3
10) Toplumsal sorunlara karşı duyarlılık geliştirmek; psikoloji alanının ve toplumun yararına olan etkinliklerde sorumluluk almak. 2
11) Problem çözme becerisine sahip olmak ve bunun için gerekli analitik yaklaşımları geliştirebilmek. 5
12) İş ve akademik hayatta herhangi bir konuyu eleştirel ele alarak düşüncelerini ifade edebilmek. 4