ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ (TÜRKÇE, TEZSİZ, UZAKTAN ÖĞRETİM) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT5102 | Eğitimde Araştırma Yöntemleri | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ BAYKAL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. AYNUR GÜMÜŞ Doç. Dr. BERNA GÜLOĞLU Prof. Dr. KENAN DİKİLİTAŞ Dr. Öğr. Üyesi BURÇAK ÇAĞLA GARİPAĞAOĞLU Öğ.Gör. TUĞBA KIRAL ÖZKAN Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders daha çok eğitim araştırma yöntemlerine kavramsal bir giriş niteliği taşımaktadır. Nicel araştırma yöntemlerine genel bir giriş yapılacaktır. Konu başlıkları şunlardır: nicel araştırma türleri, bu türlerin altındaki farklı dizaynlar, iç ve dış araştırma geçerliliği, araştırma hipotezlerini kurma, örnekleme, ölçme, literatür taraması, araştırma planı hazırlama ve araştırma raporu yazma. Nitel araştırma yöntemleri altında ise nitel ile nicel yöntemlerin karşılaştırılması ve nitel araştırmalarda veri toplama ve veri analizi konuları işlenecektir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler: • Nicel araştırma türlerini sıralayabilecek ve ayrıştırabilecekler • Araştırma dizaynını iç ve dış geçerlilik açısından güçlendirme ile ilgili konuları anlayabilecekler • Eğitim alanında belli bir konuda literatür taraması yapabilecekler • Nicel araştırmalarda kullanılan farklı örnekleme yöntemlerini ve örnekleme yanlılığı etrafındaki konuları anlayabilecekler • Eğitim alanında kullanılan ölçme yöntem ve araç türlerinin psikometrik özelliklerini bilecekler • Ölçme araçlarını bulabilecekler ve ilgili bilgi kaynaklarını kullanarak bunlar hakkında bilgi toplayabilecekler • Eğitim alanında yapılan araştırmaları anlama ve değerlendirme becerilerini geliştirecekler • Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkları anlayabilecekler • Nitel araştırmalarda veri toplama yöntemlerini anlayabilecekler • Nitel araştırmalarda veri analiz yöntemlerini anlayabilecekler • Eğitimde araştırma planlama becerilerini geliştirecekler • Eğitimde araştırma raporlama becerilerini geliştirecekler • Eğitimde sağlam bir araştırma için sistematik ve disiplinli bir yaklaşımın öneminin farkına varacaklar • Eğitim araştırmalarında etik konuları ve bunların önemini anlayacaklar |
Nicel araştırma türleri; iç ve diş araştırma geçerliliği; araştırma hipotezi kurma; literatür taraması; örnekleme; ölçme; araştırma planı hazırlama; araştırma raporu yazma; nitel araştırma yöntemlerinin özellikleri; nicel ile nitel araştırma yöntemleri arasındaki farklar; nitel araştırmalarda veri toplama; nitel araştırmalarda veri analizi; eğitim araştırmalarında etik prensipler |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Eğitim araştırmalarına giriş | Chapter 1: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
2) | Nicel araştırma türleri | Chapters 7 and 10: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
3) | Nicel araştırma türleri | Chapters 7 and 10: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
4) | Nicel araştırma türleri | Chapters 8 and 9: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
5) | Araştırma geçerliliği | Chapters 7, 8, 9, and 10: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
6) | Araştırma geçerliliği | Chapters 7, 8, 9, and 10: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
7) | Araştırma geçerliliği | Chapters 7, 8, 9, and 10: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
8) | Araştırma sorusu geliştirme / Literatür taraması | Chapters 2 and 3: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
9) | Örneklem seçme | Chapter 5: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
10) | Ölçme araçları seçme | Chapter 6: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
11) | Ölçme araçları seçme | Chapter 6: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
12) | Araştırma planı hazırlama / Araştırma raporu yazma / Araştırma etiği | Chapters 4 and 21: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson The Belmont Report |
13) | Nitel araştırma | Qualitative Research Packet by the Instructor Ch. 14: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
14) | Nitel araştırma | Qualitative Research Packet by the Instructor Ch. 14: Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
Ders Notları / Kitaplar: | Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P. (2009). Educational research: Competencies for analysis and applications (9th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Pearson. |
Diğer Kaynaklar: | Cozby, P.C. (2007). Methods in behavioral research (9th ed.). Boston: McGraw Hill. Creswell, J.W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Merrill – Prentice Hall. Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E. (2000). How to design and evaluate research in education (4th ed.). Boston: McGraw Hill. McMillan, J.H., & Schumacher, S. (2001). Research in education (5th ed.). New York: Addison Wesley Longman. Leedy, P.D., & Ormrod, J.E. (2001). Practical research: Planning and design (7th ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Prentice Hall. Vierra, A., Pollock, J., & Golez, F. (1998). Reading educational research (3rd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill – Prentice Hall. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 20 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 80 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Proje | 14 | 5 | 70 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 188 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim Teknolojilerini oluşturan disiplinlerle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | |
2) | Eğitim/Öğretim Teknolojilerine ilişkin bilimsel araştırma yapabilir. | |
3) | Bilişim Teknolojileri öğretim sürecini planlama ve düzenleme becerisine sahip olur. | |
4) | Bilişim Teknolojileri öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanır. | |
5) | Eğitim Teknolojisi alanına ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri bütüncül bir biçimde kullanabilir. | |
6) | Öğretim sürecine yönelik yaratıcı materyallar, yazılımlar, oyunlar ve etkinlikler tasarlayabilir. | |
7) | Öğretim süreci içinde ve dışında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili kullanma becerilerine sahip olur. | |
8) | Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme-değerlendirme uygulamaları yapabilir. | |
9) | Hızlı değişen ve gelişen bilişim teknolojileri gereksinimleri doğrultusunda kendini sürekli olarak geliştirmeyi sağlayacak becerilere sahip olur. | |
10) | Türk toplumunun değerleri kapsamında vatandaşlık ve bilişim teknolojilerinin doğru kullanımını içeren siber etik bilincini kazanır ve bunları gelecek kuşaklara aktarma yeterliğine sahip olur. | |
11) | Bilişim teknolojileri projelerinin yönetim ve değerlendirilmesi becerilerini kazanır. | |
12) | Kurumların teknolojik altyapı gereksinimlerini bilir ve bu sistemleri hazırlama becerisine sahip olur. |