SKY1008 Sağlık BilişimiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIMÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY1008 Sağlık Bilişimi Bahar
Güz
2 2 3 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. AHMET YÜCEL
Opsiyonel Program Bileşenleri: None
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere bilişim, bilişim sistemleri, bilişim teknolojileri ve ilgili temel kavramlar konularında bilgi kazandırmak; sağlık bilişimi alanları, e-sağlık, Türkiye’de sağlıkta dönüşüm uygulamaları, dünyada ve Türkiye’de sağlık bilişimi uygulamalarının gelişimi, hastane bilişim sistemleri, bilgi yönetimi ve bilişimde etik ve güvenlik konuları ile ilgili bilgi kazandırmak; öğrencilerin bilimsel bilgiye erişim ve bilimsel bilgiyi kullanma becerilerini geliştirmektir. Dersin uygulamasının temel amacı bilgisayar laboratuvarında öğrencilerin MS Office (Word, Excel, Powerpoint) programları kullanım becerilerini geliştirmek, çevrimiçi bilimsel kaynaklara erişim ve kullanım hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır. Öğrencilerin teknoloji yönetimi becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Bilişim teknolojilerini bilimsel bilgiye ulaşmada etkili olarak kullanır.
2.Bilişim teknolojilerini ve bilimsel bilgiyi kullanırken etik kuralları uygular.
3.Bilişim ile ilgili temel kavramları tanımlar.
4.Sağlık bilişimi teknolojilerini ve uygulamalarını tanımlar.
5.Dünyada ve Türkiye'de sağlık bilişimi konusundaki gelişmeleri karşılaştırır.
6.Sağlığın korunması ve geliştirilmesinde e-sağlık uygulamalarının kullanımını açıklar.
7.Kronik hastalığı olan kişilerin izlenmesinde bilişim teknolojilerinin kullanımını ve katkısını açıklar.
8. İnterneti bilimsel kaynaklara erişmek için etkin olarak kullanır.
9. Temel Office programlarını iyi düzeyde kullanır.
10. Teknoloji yönetimi becerileri kazanır.


Dersin İçeriği

Bu ders bilişimde temel kavramlar, bilgi toplumuna geçiş, teknoloji yönetimi, bilgi okuryazarlığı unsurları, internet ve bilgisayar teknolojilerinin etkili kullanımı, kurumlarda kullanılan bilişim sistemleri, sağlık bakım sistemleri, e-sağlık uygulamaları, Türkiye’de sağlıkta dönüşümün tarihçesi, Sağlık Bakanlığı e-sağlık uygulamaları ve projeleri, sağlık hizmetlerinde kullanılan bilişim sistemleri, kronik hastalıklarda hasta takip sistemleri, hastane bilişim sistemleri, halk sağlığı bilişimi, sağlık kurumlarında bilgi yönetimi ve değişim yönetimi konularını, sağlık bilişiminde etik ve güvenlik ile ilgili uygulamaları kapsar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilişimde Temel Kavramlar, Sağlık Bilişimi'ne Giriş
2) Bilişim Sistemleri ve Teknoloji yönetimi
3) Sağlık Sistemleri
4) E-Sağlık Tanımı ve Uygulama Alanları
5) Türkiye’de Sağlıkta Dönüşümün Tarihçesi Sağlık Bakanlığı E-Sağlık Uygulamaları Mendi, B., Mendi, O., Kronik Hastalıklarda Sağlık Bilişimi, İçinde: Kronik Hastalıklar ve Bakım (Editör Z. Durna, Editör Yardımcısı S. Akın), Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, ISBN 978 975 420 909-9, s.545-558.
6) Sağlık Hizmetlerinde Kullanılan Bilişim Sistemleri Mendi, B., Mendi, O., Kronik Hastalıklarda Sağlık Bilişimi, İçinde: Kronik Hastalıklar ve Bakım (Editör Z. Durna, Editör Yardımcısı S. Akın), Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, ISBN 978 975 420 909-9, s.545-558.
7) Hastane Bilişim Sistemleri Hastane web sitelerinin ve online hizmetlerinin incelenmesi
8) Mobil Sağlık Uygulamaları
9) Ara Sınav
10) Halk Sağlığı Bilişimi
11) Bilgi Yönetimine Giriş
12) Sağlık Hizmetlerinde Bilgi Yönetimi
13) Sağlık Hizmetlerinde Bilgi Yönetimi
14) Sağlık Hizmetlerinde Değişim Yönetimi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir. / Will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1.Bellinger, G., Castro, D., Mills, E. Data, Information, Knowledge, and Wisdom, Systems Thinking, 2004.
2.Betz, F. Teknolojik Yenilik Yönetimi, Çev: Pınar Güren, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara, 2011.
3.Valacich, J., Schneider, C. Information Systems Today: Managing in the Digital World, Pearson, Fourth Edition, 2010.
4.Winter et al. Health Information Systems – Architectures and Strategies, Springer, London, 2011.
5.Mendi, B., Mendi, O., Kronik Hastalıklarda Sağlık Bilişimi, İçinde: Kronik Hastalıklar ve Bakım, Editör Z. Durna,Nobel Tıp Kitabevleri, 2012, ISBN 978 975 420 909-9, s.545-558.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 2 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 25 2 50
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Stratejik düşünme, profesyonel yazım, etik uygulamalar ve geleneksel ve yeni medyanın yenilikçi kullanımına odaklanarak öğrencileri iletişim profesyonelleri olmak üzere hazırlamak.
2) Durum analizi, hedef kitle, amaçlar, stratejiler ve taktikler gibi temel planlama bileşenlerini içeren etkili halkla ilişkiler planları yaratabilmek.
3) Kitle iletişimine, tüketici davranışlarına, psikolojiye, iknaya, sosyolojiye, pazarlamaya ve ilgili diğer alanlarla ilgili teorik kavramları halkla ilişkilerin işleyiş süreçlerini anlayabilmek için kullanabilmek.
4) Halkla ilişkiler, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlardaki olguların ve gerçeklerin arasındaki ilişki ile ilgili problemleri açıklayabilmek ve tanımlayabilmek
5) İkna, itibar yönetimi ve kurumsal iletişim gibi alanlarda birincil ve ikincil araştırma verilerini analiz edebilmek.
6) Makale, basın bülteni, el ilanı, broşür ve ilan gibi materyalleri farklı hedef kitleler, mecralar ve ortamlar için araştırabilmek, yazabilmek, tasarlayabilmek.
7) İletişimin temel teorilerini ve işin gerektirdiği güvenlik uygulamalarını farklı türde halkla ilişkiler süreçleri ve kampanyalarında uygulayabilmek.
8) İtibar, çalışan ilişkileri, liderlik ve benzeri kurumsal uygulamalarda yaratıcı ve ikna edici yönetim becerileri geliştirmek.
9) Halkla ilişkiler süreçlerinde verilen senaryolara çözümler üretilirken bireysel ya da grup olarak sorumluluk alabilmek.
10) Kurum kültürünün işleyiş şekillerini anlayabilmek ve çalışanların ve liderlerin birer iletişim aracı olarak mesajları nasıl yarattığını anlayabilmek.
11) Halkla ilişkiler alanındaki teorileri, kavramları, yöntemleri, araçları ve düşünceleri eleştirel olarak tartışabilmek ve yorumlayabilmek.
12) Halkla ilişkiler, pazarlama iletişimi, ikna edici iletişim, iletişim yönetimi ve kurumsal iletişim alanlarında bilgi ve iletişim teknolojilerini ve bilgisayar yazılımlarını yetkin olarak kullanabilmek.
13) Pazarlama faaliyetlerini, ekonomiyi, iş hukukunu ve küresel işletme uygulamalarını açıklayabilmek ve tanımlayabilmek.
14) Halkla ilişkilerin ulusal ve uluslar arası, sosyal ve kültürel boyutlarını tanımak ve anlamak.