HEM4067 Management in NursingBahçeşehir UniversityDegree Programs NURSING (TURKISH)General Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational QualificationsBologna Commission
NURSING (TURKISH)
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Course Introduction and Application Information

Course Code Course Name Semester Theoretical Practical Credit ECTS
HEM4067 Management in Nursing Spring 2 0 2 6
This catalog is for information purposes. Course status is determined by the relevant department at the beginning of semester.

Basic information

Language of instruction: Turkish
Type of course: Departmental Elective
Course Level: Bachelor’s Degree (First Cycle)
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Course Lecturer(s): Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Recommended Optional Program Components: None
Course Objectives: The aim of this course; To provide students with basic knowledge and attitudes to discuss the present and future of the profession in the light of the country's health policies and the principles of professionalism in nursing, and to carry out management activities related to the planning, organization, execution, coordination and control of nursing services.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
At the end of this lesson:
1. Will be able to define the basic concepts and theories related to the management of nursing services;
2. Will be able to outline the management process and organization of nursing services;
3. will be able to discuss the position of nursing within the health professions in the light of professionalism principles and today's health policies;
4. Will be able to explain basic management approaches in nursing services;
5. You will be able to summarize the human resource management functions of nursing services

Course Content

General Health System, Health Policy and Related Legislation, Health and Nursing Service Management and Organization, with management Concepts and Management Process, Nurse Planning of Manpower and Assignment System, Team Building and Motivation, Improving the Performance Evaluation and Nursing Staff, Board of Ethics.

Weekly Detailed Course Contents

Week Subject Related Preparation
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
References: İletişim Kanalları ve Yöntemleri:
Ders sırasında benimle iletişim kurmak için e-postayı seçebilirsiniz. E-postalarınızı yazarken aşağıdaki konulara dikkat etmelisiniz;
• Sohbet dilinde yazılmış e-postalar hemen silinmeli ve yok sayılmalıdır.
• Üniversite öğrencisi olduğunuzu hatırlayın.
• E-postalarınızda yazım denetimi yapın. Size gönderdiğim bir e-postada bir sözcük kullanırsam ve bu kelimenin ne anlama geldiğini bilmiyorsanız, bu sözcüğe sözlükten bakın.
• Bana gönderdiğiniz e-postada sözcüğün ne anlama geldiğini sormayın. Bunu bir öğrenme fırsatı olarak kullanın.

Dijital Araçların Kullanımı:
Mobil Teknolojiler: Cep telefonları, tablet bilgisayarlar, diz üstü bilgisayarlar gibi mobil teknolojiler yalnızca öğretim amaçlı kullanılabilir. Lütfen cep telefonunuzu veya sesini kapatarak öğretim görevlisine ve arkadaşlarınıza saygı gösterin.
Cep Telefonu: Dersten önce cep telefonlarınız sessize alınmalı veya kapatılmalıdır. Hayatımızda bazı önemli durumlar (sağlık, aile, kişisel) olabilir; lütfen telefonunuzu titreşime alın.

Derse Katılım:
• Öğrenciler dersin kuramsal bölümüne en az 10 hafta tam katılmak zorundadır.

Engelli Öğrenci Desteği Size engel olabilecek konularda (görme, işitme vb.) doğrudan benimle iletişime geçebilirsiniz. Bunun yanı sıra engelli öğrencilerimizin engellerinden dolayı karşılaşacakları zorlukları en aza indirmek ve engelleri ortadan kaldırmak için Engelli Öğrenci Birimi bulunmaktadır. Durumunuzla ilgili olarak bu birim ile iletişime geçmelisiniz.

Sözlü ve Yazılı İletişim Etiği: Ders boyunca arkadaşlarınızla ve benimle olan iletişiminizde kendinizi saygılı bir şekilde ifade etmelisiniz. Buna ek olarak, çevrimiçi platformdaki tartışmalarda ve yazışmalarda bu saygıyı korumakla yükümlüsünüz.

Gizlilik ve Telif Hakları: Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca dersler, onayınız ve bilginiz dahilinde çevrimiçi platforma kaydedilecektir. Ayrıca katılımcıların (öğrencilerin ve öğretim görevlilerinin) ders süresince kayıt yaptırması kesinlikle yasaktır.


Ders Kaynakları
1. Tengilimlioğlu, D., Akbolat, M., Işık, O. (2015). Sağlık İşletmeleri Yönetimi. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
2. Tatar Baykal, Ü., Türkmen, E. (Ed). (2014). Hemşirelik Hizmetleri Yönetimi. İstanbul: Akademi Yayıncılık.
3. Yıldırım, A. (2014). Sağlık Sistemi ve Yönetim İlkeleri Işığında Hemşirelik, Ankara: Hedef Yayıncılık.
4. Özaydın, Z. (2015). Perihan Velioğlu Hemşirelikte Bir Öncü. İstanbul: Yabancı Dil Yayınları.
5. Ekici, D. (2016). Sağlık Hizmetinde Yönetsel Sorunların Analizi. İstanbul: Sim Matbaacılık.
6. Sönmez, B. (2015). Hemşireliğin Ekonomik Değeri. Sağlıkla Dergisi, Eylül, 29-30.
7. Tel, H. (2016). Hemşirelikte Motivasyon ve İş Doyumu. Sağlıkla Dergisi, Mart 26-27.

Diğer gereken okumalar, Itslearning yoluyla öğrencilere ulaştırılacaktır.

Evaluation System

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Final 1 % 60
Total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
Total % 100

ECTS / Workload Table

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 2 28
Presentations / Seminar 2 20 40
Homework Assignments 2 20 40
Midterms 1 20 20
Final 1 20 20
Total Workload 148

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) To plan and assess nursing care within a holistic approach, in accordance with theoretical and evidence-based practices. 4
2) To act in accordance with ethical principles and values in Nursing practices. 3
3) To use life-long learning, problem-solving and critical thinking skills. 4
4) To use Nursing models/theories in health promotion, protection and care. 3
5) To take part in research, projects and activities within sense of social responsibility and interdisciplinary approach. 4
6) To have skills for training and consulting according to health education needs of individual, family and the community. 4
7) To be sensitive to health problems of the community and and to able to offer solutions. 3
8) To be able to use interpersonal and intercultural communication skills effectively in Nursing pratices. 3
9) To be able to use healthcare/information technologies in Nursing practice and research. 3
10) To be able to search for literature in health sciences databases and information sources to access to information and use the information effectively. 3
11) To be able to monitor occupational information using at least one foreign language, to collaborate and communicate with colleagues at international level. 3
12) To take responsibility and lead in events in order to contribute to health services and Nursing profession. 3