FİZYOTERAPİ VE REHABİLİTASYON (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTR3003 | Ortez ve Protez Rehabilitasyonu | Bahar | 2 | 2 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Hibrit |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HASAN KEREM ALPTEKİN |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SENA TEBER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı üst ve alt ekstremite ve spinal ortezlerin temel mekanikleri, prensipleri ve rehabilitasyonda kullanımları konusunda bilgi sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Ortezlerin temel mekaniklerini ve prensiplerini tanımlar 2. Doğru ortez endikasyonuna karar verir. 3. Ortez uygulaması öncesi ve sonrasında bilgisayar destekli ekipmanları kullanır. 4. Hastayı ortez uygulamasından önce ve sonra değerlendirir 5. Farklı ortotik materyalleri karşılaştırır. 6. Ortezin oluşturduğu komplikasyonları tespit eder. |
Bu ders el ve ayak arkları ve bunlara özel splintlemeyi, üst ve alt ekstremitedeki farklı romatolojik ve nörolojik hastalıklara uygun ortezleri,çeşitli tendon ve pleksus yaralanmalarındaki ortezleri,omurga hastalıklarında kullanılan gövde ortezlerini,uzun yürüme ve kalça ortezlerini, ortez ve splint uygulamasında bilgisayarlı teknolojik destek kullanımını içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ortezler, sınıflandırması: indikasyonu, kullanılan malzemeler, amaçları (destekleyici, immobilize edici, düzeltici ortezler) | |
2) | Ortezlerin mekanik prensipleri. Yüzeyel anatomi, eksen ve düzlemler, anatomik ve mekanik eklem lokalizasyonları | |
3) | Alt ekstremite ortezleri: Ayakkabı, ayak ortezi, AFO, PAFO, DAFO, leaf spring AFO, Inhibitör ortez, Kısa yürüme ortezi, uzun yürüme ortezi: kısımları, mekanik yapım prensipleri | |
4) | Ortopedik problemler: Kalça dislokasyonu, club foot, genu varum, valgum, rekurvatum ortezleri; Gövde korseleri, collar | |
5) | Nörolojik problemlerde ortez indikasyonları: CP, Omurilik yaralanması, İnme, nöromuskuler hastalıklartı ortezleri | |
6) | Uygulama: Ölçü alma: kağıt- kalem ve alçı ile ölçü alma, ölçü almada innovasyon, 3G teknolojisi ile ölçü alma ve imalat teknikleri | |
7) | Ara sınav | |
8) | Amputasyon seviyeleri, cerrahi yöntemler, güdük tipleri, amputasyon seviyesine göre alt ve üst ekstremite protezleri | |
9) | Alt ekstremite protezleri: Transtibial ve transfemoral protezler | |
10) | Alt ekstremite protezleri: kalça ve diz dezartikülasyonu | |
11) | Alt ekstremite protezleri: hemipelvektomi protezleri | |
12) | Güdük bakımı ve güdük egzersizleri | |
13) | Ampute rehabilitasyonu | |
14) | Uygulama |
Ders Notları / Kitaplar: | Haftalık olarak verilecektir. /Will be given weekly |
Diğer Kaynaklar: | - Lusardi, M. M., Nielsen, C. C. (2006) Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation, 2. Edition. Butterworth-Heinemann - Algun, C. (1988) Ortez ve Protez Kullanan Hastalarda Rehabilitasyon. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Yayınları. - İnal, H. S. (2000) Kas Hastalıklarında Rehabilitasyon ve Ortezler. İstanbul: Çizge Tanıtım ve Matbaacılık. - Nawoczenski, D. A., Epler, M. E. (1997) Orthotics in Functional Rehabilitation of the Lower Limb. W.B. Saunders Company. - Myers R.S. (1995) Saunders Manual of Physical Therapy Practice. Philadelphia: W.B. Saunders Campany. - Schuchmann, J. A. (1996) Physical Medicine & Rehabilitation. Philadelphia: WB Saunders Company |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Uygulama | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 9 | 45 |
Ödevler | 1 | 6 | 6 |
Küçük Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 109 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 5 |
2) | Mesleki uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek. | 5 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda, ilgili model/kuramları kullanarak, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon gerektiren durumlarda kanıta dayalı uygulamaları tanımlamak ve problem çözme yöntemlerini belirlemek. | 5 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 5 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Güncel, etkili iletişim becerilerini kullanabilmek. | 3 |
9) | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon uygulamaları için gerekli olan modern alet, teknik ve modaliteleri seçme ve kullanma becerisi; sağlık bilişimi teknolojilerini etkin düzeyde kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 1 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 3 |