HTC6102 Eleştirel Tasarım DüşüncesiBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TASARIM TARİH,KURAM VE ELEŞTİRİSİ (İNGİLİZCE, DOKTORA)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TASARIM TARİH,KURAM VE ELEŞTİRİSİ (İNGİLİZCE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HTC6102 Eleştirel Tasarım Düşüncesi Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Opsiyonel program bileşeni yoktur
Dersin Amacı: Bu ders günümüz mimari söylem ve pratiğini tartışmaya açmak üzere çağdaş mimari paradigmalar arasındaki görünür ve örtülü ilişkileri araştırır. Mimarlık kuram ve söylemleri ile çağdaş eleştirel kuramlar arasındaki karşılıklı ilişki dersin temel çalışma konusudur. Ders kapsamında öğrencilerin eleştirel içgörülerini geliştirebilmeleri amacıyla mimarlığın diğer disiplinlerle ilişkilerini temel kuramsal ve eleştirel metinler üzerinden tartışılır. Ders mimarlık kuram ve pratiği arasında eleştiri yolu ile bir diyalog oluşturmayı hedefler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I.Eleştiri metinleri ve mimari işleri analiz edebilir.
II. Mimari işlerin değerlendirilmesi için kriterler önerebilir.
III. Mimari işler hakkında eleştirel değerlendirme yapabilir, yargılarda bulunabilir.
IV. Mimari işleri, tarihsel ve kuramsal çerçeve ile ilişkilendirebilir.
V. Yapılı çevre ve mimari söylemler üzerine eleştirel metin üretebilir

Dersin İçeriği

Ders, sunum ve seminerler ile yürütülür. Öğrencilerin haftalık tematik okuma listesini okunmuş olması, ve bütün sınıfın tartışmalara katılması beklenmektedir. Haftanın teması ile ilgili bir girişten sonra, seminer oturumları olacaktır.

Temalar: eleştiri kavramı ve anamı, eleştirel kyram, postmodernite, eleştirel bağlamsalcılık, kentsel kuram, ütopik projeler, yer’in fenomenolojisi, tektonik ifade, semiyik ve yapısalcılık, ard-yapısalcılık, feminist perspektifler ve queer kuram

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Mimari Eleştiriye Giriş Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
2) Mimari Eleştiri ve Eleştirmenler Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
3) Mimari Eleştiri Yazıları Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
4) Pompidou vakası Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
5) Postmodernizm: Modernizmin Krizine Mimari Tepkiler Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
6) Eleştirel Bağlamsalcılık: Yerel Kültüre Karşı Evrensel Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
7) Modernizm Sonrası Kent Kuramı Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
8) Ütopik Proje Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
9) Yerin ve Anlamın Fenomenolojisi Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması r
10) Tektonik İfade Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
11) Göstergebilim ve Yapısalcılık Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
12) Politik ve Etik Pozisyonlar Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
13) Feminizm, Cinsiyet ve Beden Tartışması Queer kuram Verilen metinlerin okunması ve yorumlanması
14) Dönem Ödevi Değerlendirmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: gerektiğinde verilir

given when necessary
Diğer Kaynaklar: Pattabi Raman & Richard Coyne (2011): The Production of Architectural Criticism in "Special Issue:15 Years of Architectural Theory Review : New Beginnings". Architectural Theory Review, Volume 16, Issue 2,p. 103-123.(http://dx.doi.org/10.1080/13264826.2011.601540)
Hélène Jannière. (2010).Architecture Criticism: Identifying an Object of Study. OASE Journal For Architecture. 81, p33-55
Attoe, Wayne. (1978). Architecture and Critical Imagination. New York: John Wiley & Sons.
Jane Rendell, Jonathan Hill, Mark Dorrian and Murray Fraser ,(ed). 2007.Critical Architecture (Critiques).Routledge., New York.
Alexandra Lange, Jeremy M. Lange.(2012) Writing About Architecture: Mastering the Language of Buildings and Cities (Architecture Briefs). Princeton Architectural Press, New York.
Alan Colquhoun. (1976) " Essays in architectural criticism: modern architecture and historical change"‬. Oppositions Books.
Kate Nesbitt (ed.) (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. Princeton Architectural Press, NY.
Martin Pawley (2007). The Strange Death of Architectural Criticism. Martin Pawley Collected Writings. Blackdog Publishing, London.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 10
Ödev 10 % 50
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 106
Ödevler 14 28
Final 9 64
Toplam İş Yükü 240

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Alanında bağımsız akademik çalışma yürütebilme becerisini kazanmak 5
2) özgün tasarım yöntemleri kullanarak interdisipliner araştırmalar yürütebilmek 4
3) Bilimsel toplantılar ve saygın yayınlar vasıtasıyla araştırmalarını duyurmak 4
4) kendi uzmanlık alanında bilgi üretim teknolojilerinin ve günceli takip etme becerisini kazanmak 2
5) kendi uzmanlık alanında karar verme mekanizmalarına dahil olmak ve çözüm üretebilmek 3