İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENM2005 | Yönetim Ve Organizasyon | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi CİHANGİR GÜMÜŞTAŞ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrencilere organizasyonel başarıyı etkileyen temel unsurları ve yöneticilerin işletmeleri başarılı kılmadaki rollerini kavratmaktır. Öğrenciler, organizasyonların dış çevrede nasıl konumlandıklarını, iç yapılarının ve insan kaynakları uygulamalarının performans üzerindeki etkilerini analiz edebilecek bilgi ve becerileri kazanacaklardır. Ders ayrıca, liderlerin başarı için nasıl stratejiler geliştirdiklerini, organizasyon yapılarını ve sosyal ilişkileri nasıl şekillendirdiklerini inceleyerek öğrencilerin stratejik düşünme ve yönetim yeteneklerini geliştirmeyi hedefler. Bu kapsamda ders, öğrencilerin: Yüksek performansı engelleyen yaygın bariyerleri tanımasını, Organizasyonların dış çevresinde meydana gelen değişimlere uyum sağlamasını, Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirerek organizasyonlarda daha etkin rol almalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Özellikle, öğrencilerin sadece işletme yönetimi alanında değil, farklı kariyer yollarında da organizasyonlar içinde etkili bir şekilde çalışabilmelerine olanak sağlayacak temel bilgi ve becerilerin kazandırılması hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: Dış çevre analizini gerçekleştirebilir, organizasyonların faaliyet gösterdiği endüstri trendlerini, rekabet güçlerini, ekonomik koşulları ve teknolojik gelişmeleri değerlendirebilir. Etkili organizasyon stratejileri geliştirebilir ve bu stratejileri kurumun hedefleri ve dış çevresiyle uyumlu hale getirebilir. Farklı organizasyon yapıları hakkında derinlemesine bilgi sahibi olur ve bu yapıların performans ve verimlilik üzerindeki etkilerini analiz edebilir. İnsan kaynakları uygulamalarını değerlendirebilir, işe alım, seçim, eğitim ve performans yönetimi süreçlerinin etkinliğini analiz edebilir. Yönetim ve liderlik becerilerini geliştirerek, çalışanları motive etme, ilham verme ve yönlendirme yetkinliklerini artırabilir. Gerçek yaşam yönetim problemlerini tanımlayıp analiz edebilir ve teorik bilgileri pratik çözüm önerileri ile ilişkilendirebilir. Stratejik planlama, organizasyonel yapı tasarımı, motivasyon ve kontrol süreçlerini bütüncül bir yaklaşımla yönetebilir. Karmaşık organizasyonlarda etkin bir şekilde çalışabilecek ve liderlik rolünü üstlenebilecek donanıma sahip olur. |
Yönetim Kavramı ve Tarihsel Gelişimi: Yönetim düşüncesinin evrimi, yönetim teorilerinin tarihsel perspektifi. Yönetim Çevresi: Organizasyonların faaliyet gösterdiği dış çevrenin analiz edilmesi; ekonomik, teknolojik, sosyal ve politik faktörlerin etkisi. Stratejik Planlama ve Yönetim: Organizasyon hedeflerinin belirlenmesi, strateji geliştirme süreci ve rekabet avantajı oluşturma. İş Düzeyi Stratejileri: Farklılaşma, maliyet liderliği ve odaklanma stratejileri. Organizasyonel Yapı ve Tasarım: Organizasyon yapıları, yetki ve sorumluluk dağılımı, merkeziyetçilik ve adem-i merkeziyetçilik. İnsan Kaynakları Yönetimi ve Çeşitlilik Yönetimi: İşe alım, seçme, eğitim ve performans yönetimi; iş gücünde çeşitliliğin önemi ve yönetimi. Motivasyon Teorileri ve Uygulamaları: Çalışan motivasyonu, ihtiyaç teorileri ve motivasyon stratejileri. Kontrol Süreci: Organizasyonel performans ölçümü, düzeltici önlemler geliştirme. Gerçek Dünya Uygulamaları: Gerçek organizasyonlardan örnek olay analizleri ve yönetim süreçlerinin pratikte değerlendirilmesi. Endüstri Analizi ve Pazar Araştırması: Porter's Five Forces ve PEST analizleri ile sektör değerlendirmesi. Yönetici Röportajları ve Uygulamalı Gözlemler: Gerçek hayattan yönetim deneyimlerinin analiz edilmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Yönetim ve Organizasyon Kavramına Giriş Yönetim nedir? Organizasyon nedir? Yönetim işlevleri. | |
2) | önetim Düşüncesinin Tarihsel Gelişimi Klasik, Neo-klasik ve Modern yönetim teorileri. | |
3) | Yönetim Çevresi ve Organizasyonların Dış Çevresi Dış çevre faktörleri: ekonomik, teknolojik, sosyo-kültürel etkiler. | |
4) | Stratejik Planlama ve Hedef Belirleme Stratejik yönetim süreci, vizyon ve misyon kavramları. | |
5) | Rekabet Stratejileri Michael Porter’ın rekabet stratejileri: maliyet liderliği, farklılaşma vb. | Ders kitabı ve sunumlar |
6) | Porter'ın 5 gücü ve Endüstri Analizi | Ders kitabı & sunumlar |
7) | Organizasyonel Yapı ve Tasarım Organizasyon şemaları, yapı türleri, yetki ve sorumluluk. | Ders kitabı & sunumlar |
8) | Ara Sınav (Midterm) O ana kadar işlenen konuların değerlendirilmesi. | Ders kitabı & sunumlar |
9) | Motivasyon Teorileri Maslow, Herzberg, McGregor gibi temel motivasyon yaklaşımları. | Ders kitabı & sunumlar |
10) | Motivasyon ve Modern Motivasyon Yaklaşımları Öz-belirlenim teorisi, hedef belirleme teorisi, beklenti teorisi ve güncel yaklaşımlar. | Ders kitabı & sunumlar |
11) | Liderlik ve Yönetim Liderlik kavramı, liderlik stilleri ve teorileri. | Ders kitabı & sunumlar |
12) | Kontrol Süreci ve Performans Yönetimi Organizasyonel kontrol süreci, performans göstergeleri ve düzeltici önlemler. | Ders kitabı & sunumlar |
13) | Term Proje Sunumları Saha çalışmaları ve sektörel analizlerin sunumu. | |
14) | Term Proje Sunumları Saha çalışmaları ve sektörel analizlerin sunumu. |
Ders Notları / Kitaplar: | Management, 15th Edition Yazarlar: Stephen P. Robbins, Mary Coulter Yayınevi: Pearson (2024) ISBN: 978-1-292-45409-5 |
Diğer Kaynaklar: | Management, 15th Edition Authors: Stephen P. Robbins, Mary Coulter Publisher: Pearson (2024) ISBN: 978-1-292-45409-5 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Sunum | 1 | % 10 |
Projeler | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 |
Proje | 1 | 24 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 36 | 36 |
Toplam İş Yükü | 138 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 3 |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. | 5 |