İŞLETME MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ENM1001 | İşletme Mühendisliğinin İlkeleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SAİT GÜL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FAİK TUNÇ BOZBURA Prof. Dr. GÜL TEKİN TEMUR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı mühendislik, temel bilimler, mühendislik terimlerinin fonksiyonu, ve yönetim kavramları arasındaki farklılıkları sunmak ve göstermektir. Ders, sosyo-ekonomik sistem içinde İşletme Mühendisliği'nin rolünü ve İşletme Mühendisliği içinde tasarımın önemli rolünü ortaya koymayı amaçlamaktadır. Ayrıca, öğrencilere girişimcilik özellikleri tanıtılacak ve öğrencilerin girişimcilik özelliklerini geliştirilecektir. Derste ayrıca yaratıcı ve yenilikçi firma kültürleri ve yaklaşımları hakkında bilgiler verilerek, örnekler üzerinden firmalarda yenilikçiliği tetikleyen ve engelleyen unsurlar tartışılacaktır. Mühendislerin profesyonel yaşam içindeki etik sorumlulukları hakkında öğrencilere bilgi verilmesi de yine bu dersin amaçları arasında yer almaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; 1. İşletme Mühendisliği'nin temel kavramlarını, teorilerini, metodolojilerini ve uygulamalarını ayırt edebilecek, 2. Mesleğin geçmiş ve güncel konularını analiz edebilecek teorileri anlayacak ve uygulayabilecek, 3. Firmalarda yaratıcı ve yenilikçilik faaliyetlerinin oluşumu ve yönetimini sağlayabilecek, 4. Girişimciliğin kavramsal çerçevesini, yaklaşımlarını ve kültürünü öğrenebilecek ve firmalarda uygulayabilecek, 5. Mühendislik mesleği ve toplumsal normlar arasındaki ilişkiyi tanımlayabilecek, 6. Akademik ve mesleki etik sorumluluk anlayışı geliştirecek, 7. Birey, devlet, sivil toplum, kurumlar ve örgütler arasındaki çok taraflı süreçleri tanıyabileceklerdir. |
Bu derste işlenecek olan konular 3 ana gruba ayrılmaktadır. İlk aşamada teknoloji yönetiminin fonksiyonlarına odaklanılacaktır. Bu fonksiyonlar arasında planlama, karar alma, organizasyon, liderlik, girişimciliik, yenilikçilik ve kontrol sayılabilir. İkinci aşamada ürün yaşam döngüsü çerçevesinde teknoloji ve mühendislik yönetimi tartışılacaktır. Bu bölümde araştırma-geliştirme faaliyetleri, üretim ve planlama, pazarlama ve hizmet aktivitelerine odaklanılacaktır. Son olarak ise mühendislik etiği alanına odaklanılacaktır. Mühendislik etiğindeki temel kavramlar, mühendislerin sorumluluk ve hakları üzerinde durulacaktır. Öğretim Yöntemleri: Vaka Analizi, Teknolojiyle Zenginleştirilmiş Öğretim, Ders Anlatımı, Okuma, Konuk Sunucu |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İşletme Mühendisliği Bölüm Oryantasyonu | |
2) | İşletme Mühendisliğinin Temelleri | |
3) | Mühendislik Bakış Açısı | |
4) | Yönetimsel Bakış Açısı | |
5) | Yönetim İşlevleri - Planlama ve Örgütleme | |
6) | Yönetim İşlevleri - Liderlik Etme ve Kontrol | |
7) | Mühendislik Etiği | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Sürdürülebilirlik ve Sürdürülebilir Kalkınma | |
10) | Yenilikçilik, Yaratıcılık ve Girişimcilik | |
11) | İşletme Mühendisliğinde Niceliksel Araçlar - 1 | |
12) | İşletme Mühendisliğinde Niceliksel Araçlar - 2 | |
13) | İşletme Mühendisliği için Yazılım Örnekleri | |
14) | Yönetim Hayatından Vaka Çalışmaları |
Ders Notları / Kitaplar: | • Morse, L.C. & Babcock, D.L. (2009), Managing Engineering and Technology, 6th ed., Pearson Education Inc. [MAIN MATERIAL] • Holt, D.H. (1990), Management: Principles and Practices, 2nd ed., Prentice-Hall. • Wright, P.H. (1994), Introduction to Engineering, 2nd ed., John Wiley & Sons, Inc. |
Diğer Kaynaklar: | • Morse, L.C. & Babcock, D.L. (2009), Managing Engineering and Technology, 6th ed., Pearson Education Inc. [MAIN MATERIAL] • Holt, D.H. (1990), Management: Principles and Practices, 2nd ed., Prentice-Hall. • Wright, P.H. (1994), Introduction to Engineering, 2nd ed., John Wiley & Sons, Inc. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 8 | % 15 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 45 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 45 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 4 | 56 |
Ödevler | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 138 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve İşletme mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | 5 |
2) | Karmaşık işletme mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İşletme Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | İşletme Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 5 |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, yönetim ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | 3 |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | 4 |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | 4 |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | 4 |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | 4 |
12) | Etkin ve verimli yönetme ve/veya liderlik becerisi. |