MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MIM5111 | Tasarımda Araştırma Yöntemleri | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi KENAN EREN ŞANSAL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | . |
Dersin Amacı: | Bu ders bilimsel araştırma yöntemlerine giriş niteliğindedir. Öğrencilerin yüksek lisans çalışmalarını yürütmeleri için gerekli olan araştırma altyapısının temelini oluşturmayı amaçlar. Araştırma yöntemleri ve paradigmatik yaklaşımlar geniş bir perspektifte ele alınır ve tasarım özelindeki uygulamaları üzerinde durulur. Öğrencilerin yüksek lisans çalışmalarını yürütecekleri olası konuları incelemeleri, bu konular arasından kendi tercihlerini belirlemeleri, literatür taraması yapmaları ve seçecekleri konuya en uygun veri toplama ve analiz yöntemlerini ortaya koymaları ve uygulamaları hedeflenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; • yüksek lisans çalışmalarını yürütebilecek araştırma alt yapısını geliştirir; • bilimsel çalışmalarda ve tasarım çalışmalarında araştırmanın yeri ve önemini kavrar; • bilimsel araştırma yöntemleri, farklı paradigmalar ve bunların araştırma üzerindeki yansımaları hakkında bilgi sahibi olur; • araştırma yöntemlerine dair temel kavramları irdeler; • araştırma süreçlerini, tasarımını, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini tanır; • farklı veri toplama ve analiz yöntemlerine dair bilgi birikimi edinir ve bunları uygulayabilir; • araştırma sorusu ve hipotez ortaya koyarak ilgili çalışmayı gerçekleştirecek araştırmayı planlayıp yürütebilir. |
Ders kapsamında bilimsel çalışmalarda etkili olan farklı dünya görüşü gelenekleri, araştırma süreci, araştırmanın tasarlanması, bilimsel araştırma yöntemlerindeki temel kavramlar, etik, intihal, literatür çalışması, araştırma konusunun belirlenmesi, araştırma sorusunun ve hipotezin tanımlanması, örneklem, nitel ve nicel araştırma yöntemlerindeki veri toplama ve analizi çeşitleri gibi bilimsel araştırmanın temelini oluşturan konulara yer verilir. Deneysel ve yarı-deneysel yöntemler, anket çalışması, görüşme, gözlem, saha çalışması ve eylem araştırması üzerinde durulur. Nitel ve nicel analiz yöntemlerinden örnekler incelenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Araştırma yöntemlerine giriş, tasarım-araştırma ilişkisi ve araştırma süreci | Groat & Wang, 21-62 Thomas, 28-37 |
2) | Paradigmalar ve araştırma stratejileri | Groat & Wang, 63-100 Thomas, 102-131 Creswell, 1-24 |
3) | Literatür taraması, araştırmada etik ve intihal | Groat & Wang, 141-170 Thomas, 37-89 Creswell, 25-50, 92-101 |
4) | Araştırma sorusu, hipotez, araştırmanın değerlendirilmesi ve bilimsel metin yazımı | Groat & Wang, 101-140 Thomas, 1-27, 90-101 Creswell, 77-92, 139-153 |
5) | Araştırmada temel kavramlar, örneklem ve örneklem çerçevesi | Thomas, 132-146 |
6) | Deneysel ve yarı-deneysel yöntemleri | Groat & Wang, 313-348 Creswell, 167-182 |
7) | Görüşme çeşitleri, anket çalışmaları ve olası tuzaklar | Groat & Wang, 215-262 Thomas, 194-216 Creswell, 183-213 |
8) | Gözlem, saha çalışması, eylem araştırması | Groat & Wang, 215-262 Thomas, 217-223 |
9) | Araştırma sunumları | Sunum hazırlığı |
10) | Örnek olay çalışmaları | Groat &Wang, 415-451 |
11) | İstatistiki yöntemler | Thomas, 247-271 |
12) | Nitel analiz çeşitleri | Thomas, 234-247 |
13) | Yürütülmekte olan araştırmaların incelenmesi | |
14) | Konu tekrarı ve araştırma süreci üzerine deneyimlerin paylaşılması |
Ders Notları / Kitaplar: | Groat, L. & Wang, D. (2013). Architectural Research Methods (2nd Edition). Hoboken, NJ: Wiley. Thomas, G. (2013). How to Do Your Research Project: A Guide for Students in Education and Applied Social Sciences. London: Sage. Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Eğitsen Kitap. |
Diğer Kaynaklar: | Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Erman, E. (2009). Mimarlıkta Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Tez Yazım Teknikleri. Ankara: Murat Kitabevi. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 5 |
Ödev | 2 | % 20 |
Sunum | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 15 |
Rapor Teslimi | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 100 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 3 | 33 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 2 | 6 | 12 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 75 | 75 |
Toplam İş Yükü | 212 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | |
4) | Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir. | |
5) | Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir. | |
6) | Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir. | |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir. | |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir | |
9) | Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının ve etik değerlerin bilincinde olur. |