MIM5111 Tasarımda Araştırma YöntemleriBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MIM5111 Tasarımda Araştırma Yöntemleri Güz 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi KENAN EREN ŞANSAL
Opsiyonel Program Bileşenleri: .
Dersin Amacı: Bu ders bilimsel araştırma yöntemlerine giriş niteliğindedir. Öğrencilerin yüksek lisans çalışmalarını yürütmeleri için gerekli olan araştırma altyapısının temelini oluşturmayı amaçlar. Araştırma yöntemleri ve paradigmatik yaklaşımlar geniş bir perspektifte ele alınır ve tasarım özelindeki uygulamaları üzerinde durulur. Öğrencilerin yüksek lisans çalışmalarını yürütecekleri olası konuları incelemeleri, bu konular arasından kendi tercihlerini belirlemeleri, literatür taraması yapmaları ve seçecekleri konuya en uygun veri toplama ve analiz yöntemlerini ortaya koymaları ve uygulamaları hedeflenir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
• yüksek lisans çalışmalarını yürütebilecek araştırma alt yapısını geliştirir;
• bilimsel çalışmalarda ve tasarım çalışmalarında araştırmanın yeri ve önemini kavrar;
• bilimsel araştırma yöntemleri, farklı paradigmalar ve bunların araştırma üzerindeki yansımaları hakkında bilgi sahibi olur;
• araştırma yöntemlerine dair temel kavramları irdeler;
• araştırma süreçlerini, tasarımını, nitel ve nicel araştırma yöntemlerini tanır;
• farklı veri toplama ve analiz yöntemlerine dair bilgi birikimi edinir ve bunları uygulayabilir;
• araştırma sorusu ve hipotez ortaya koyarak ilgili çalışmayı gerçekleştirecek araştırmayı planlayıp yürütebilir.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında bilimsel çalışmalarda etkili olan farklı dünya görüşü gelenekleri, araştırma süreci, araştırmanın tasarlanması, bilimsel araştırma yöntemlerindeki temel kavramlar, etik, intihal, literatür çalışması, araştırma konusunun belirlenmesi, araştırma sorusunun ve hipotezin tanımlanması, örneklem, nitel ve nicel araştırma yöntemlerindeki veri toplama ve analizi çeşitleri gibi bilimsel araştırmanın temelini oluşturan konulara yer verilir.
Deneysel ve yarı-deneysel yöntemler, anket çalışması, görüşme, gözlem, saha çalışması ve eylem araştırması üzerinde durulur. Nitel ve nicel analiz yöntemlerinden örnekler incelenir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Araştırma yöntemlerine giriş, tasarım-araştırma ilişkisi ve araştırma süreci Groat & Wang, 21-62 Thomas, 28-37
2) Paradigmalar ve araştırma stratejileri Groat & Wang, 63-100 Thomas, 102-131 Creswell, 1-24
3) Literatür taraması, araştırmada etik ve intihal Groat & Wang, 141-170 Thomas, 37-89 Creswell, 25-50, 92-101
4) Araştırma sorusu, hipotez, araştırmanın değerlendirilmesi ve bilimsel metin yazımı Groat & Wang, 101-140 Thomas, 1-27, 90-101 Creswell, 77-92, 139-153
5) Araştırmada temel kavramlar, örneklem ve örneklem çerçevesi Thomas, 132-146
6) Deneysel ve yarı-deneysel yöntemleri Groat & Wang, 313-348 Creswell, 167-182
7) Görüşme çeşitleri, anket çalışmaları ve olası tuzaklar Groat & Wang, 215-262 Thomas, 194-216 Creswell, 183-213
8) Gözlem, saha çalışması, eylem araştırması Groat & Wang, 215-262 Thomas, 217-223
9) Araştırma sunumları Sunum hazırlığı
10) Örnek olay çalışmaları Groat &Wang, 415-451
11) İstatistiki yöntemler Thomas, 247-271
12) Nitel analiz çeşitleri Thomas, 234-247
13) Yürütülmekte olan araştırmaların incelenmesi
14) Konu tekrarı ve araştırma süreci üzerine deneyimlerin paylaşılması

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Groat, L. & Wang, D. (2013). Architectural Research Methods (2nd Edition). Hoboken, NJ: Wiley.

Thomas, G. (2013). How to Do Your Research Project: A Guide for Students in Education and Applied Social Sciences. London: Sage.

Creswell, J. W. (2013). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Eğitsen Kitap.
Diğer Kaynaklar: Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

Erman, E. (2009). Mimarlıkta Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Tez Yazım Teknikleri. Ankara: Murat Kitabevi.

Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 5
Ödev 2 % 20
Sunum 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 15
Rapor Teslimi 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 100
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 3 33
Sunum / Seminer 2 10 20
Ödevler 2 6 12
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 75 75
Toplam İş Yükü 212

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir.
2) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur.
3) Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir.
4) Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir.
5) Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir.
6) Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir.
7) Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir.
8) Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir
9) Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının ve etik değerlerin bilincinde olur.