MİMARLIK (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
ARC5432 | Kentsel Konutlaşma | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. NİLAY ÜNSAL GÜLMEZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu ders yapılı çevreyi özellikle barınmayı yeniden düşünmek ve eleştirel bir bakışla ele almak için gerekli kuramsal çerçeveyi ve araçları sunmayı hedefler. Ders kapsamında konutun anlam ve kullanımı, yapılı çevrenin aktörlerinin ihtiyaç ve beklentileri ve konutun ve kentin dönüşümüne yönelik gündemdekigelişmeler tartışılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi tamamlayan öğrenci -İstanbuldaki konut stoğu ve kentin dönüşümüne yönelik bir anlayış geliştirir. -farklı kullanıcı gruplarının çeşitlenen ihtiyaç ve beklentilerini tanır -barınmayı yeniden düşünmek üzere kavramsal bir çerçeve geliştirir -yapılı çevreyi analiz etmek üzere farklı araçlar geliştirir ve bu araçlardan yararlanır. |
Bu ders kapsamında İstanbul'un demografik dönüşümü, konut tipolojisi ve barınma pratikleri irdelenecek; yapılı çevrenin dönüşümüne yönelik uygulanmakta olan yöntem ve stratejiler tartışılacaktır. Ayrıca ders kapsamında öğrencilerin "barınmayı yeniden düşünmek" konulu bir kavramsal proje geliştirilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Barınmayı Yeniden Düşünmek ProjesiÜzerine Eleştiri ve Tartışmalar | |
1) | Dersin Tanıtımı, Temel Kavramlar | |
2) | Demografi ve İstanbul'un Konut Tipolojisi | |
3) | Student Presentations: Memleketin Barınma Tipolojisi / Kültürel Farklılıklar | Heidegger, M. (2008). Building Dwelling Thinking. In Basic Writings (ed. By D. Farrel Krell) London: Harperperennial. Modern Thought, p. 343-364. |
4) | Öğrenci Sunumları: Memleketin Barınma Tipolojisi / Kültürel Farklılıklar | Mugerauer, R.(1994). Homelessness and the Human Condition (chapter 9). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 151-161. Mugerauer, R.(1994). A Homecoming. Design on Behalf of Place (chapter 10). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 162- 186. |
5) | Alternatif Yaşam Çevreleri Barınma Deneyimleri Barınmayı Yeniden Düşünmek Projesi: Önerilerin Değerlendirilmesi | Soja, E. W. (1996). Exploring the Spaces that Difference Makes: Notes on the Margin. In Thirdspace,Oxford: Blackwell Publishers, p. 82-105 Keller, S. (2003). Community. Pursuing the Dream, Living the Relity. Princeton and Oxford: Primceton University Press. |
6) | Alternatif Yaşam Çevreleri / Barınma Deneyimleri Proje Eleştirisi | Beck, U. (1998). The Individualization of Social Inequality: Life Forms and and the Demise of Tradition (chapter 3). In Risk Society. Towards a New Modernity, trans. By Mark Ritter. London: Sage Publications, p. 85-102. McLeod, M., (1996). “Other Spaces” and “Others”. In The Sex of Architecture (eds) D. Agrest, P. Conway, L. K. Weisman, Harry N. Abrams Publishers. |
7) | ARA juri: Barınmayı Yeniden Düşünmek Projesi | |
8) | Yapılı Çevrenin ve Konutun Dönüşümü | Franklin, B. (2006). Towards a Contextual Approach. Housing Transformations. Shaping the Space of 21st Century Living. London & New York: Routledge, p. 11-32. Lefebvre, H. (2000). Philosophy and the City (chapter 4). In Writings on Cities, trans. and ed. by E. Kofman and E. Lebas, Oxford: Blackwell Publishers, p. 86-93. |
9) | Soylulaştırma / Merkezsizleştirme / Korunaklı Yerleşimler | Koolhas, R. (1994). The Double Life of Utopia: The Skyscraper. In Delirious New York. NY: The monacelli Pres, p. 81-109. Koolhas, R. (1994). The Skyscraper Theorists. In Delirious New York. NY: The monacelli Pres, p. 110-130. |
10) | Kentsel Yenileme Projeleri | Lefebvre, H. (2000). Lost in Transposition – Time, Space and the City (chapter 1). In Writings on Cities, trans. and ed. by E. Kofman and E. Lebas, Oxford: Blackwell Publishers, p. 3-60. |
11) | Kentsel Yenileme Projeleri Film Screening: Ekümenopolis | Kwinter, S. (2002). Modernist Space and the Fragment. In Architectures of Time. Toward a Theory of Event in Modernist Culture. The Mıt Pres, p. 34-50. |
12) | Proje Eleştirisi | |
13) | Proje Eleştirisi | |
14) | Presentations: Re-thinking Dwelling Project |
Ders Notları / Kitaplar: | gerektiğinde verilecektir will be given when necessary |
Diğer Kaynaklar: | Soja, E. W. (1996). Exploring the Spaces that Difference Makes: Notes on the Magrin. In Thirdspace,Oxford: Blackwell Publishers, p. 82-105 Keller, S. (2003). Community. Pursuing the Dream, Living the Relity. Princeton and Oxford: Primceton University Press. Stoner, J. (2012). What is a Minor Architecture. In Towards a Minor Architecture. London & Cambridge: MIT University Press, p. 1-20. Mugerauer, R.(1994). Homelessness and the Human Condition (chapter 9). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 151-161. Mugerauer, R.(1994). A Homecoming. Design on Behalf of Place (chapter 10). In Interpretations on Behalf of Space. Environmental Displacements and Alternative Responses. Albany: State University of University Press, p. 162- 186. Lefebvre, H. (2000). Lost in Transposition – Time, Space and the City (chapter 1). In Writings on Cities, trans. and ed. by E. Kofman and E. Lebas, Oxford: Blackwell Publishers, p. 3-60. Lefebvre, H. (2000). Philosophy and the City (chapter 4). In Writings on Cities, trans. and ed. by E. Kofman and E. Lebas, Oxford: Blackwell Publishers, p. 86-93. Kwinter, S. (2002). Modernist Space and the Fragment. In Architectures of Time. Toward a Theory of Event in Modernist Culture. The Mıt Pres, p. 34-50. Beck, U. (1998). The Individualization of Social Inequality: Life Forms and and the Demise of Tradition (chapter 3). In Risk Society. Towards a New Modernity, trans. By Mark Ritter. London: Sage Publications, p. 85-102. Koolhas, R. (1994). The Double Life of Utopia: The Skyscraper. In Delirious New York. NY: The monacelli Pres, p. 81-109. Koolhas, R. (1994). The Skyscraper Theorists. In Delirious New York. NY: The monacelli Pres, p. 110-130. Marcus, C. C. (1995). House of a Mirror of Self. Exploring the Deeper Meaning of Home. Berkeley: Conari Pres.p. 3-19. Massey, D. (1994). A Place Called Home. In Space Place and Gender. Minneapolis: University of Minnesota Pres, p. 157-173. McLeod, M., (1996). “Other Spaces” and “Others”. In The Sex of Architecture (eds) D. Agrest, P. Conway, L. K. Weisman, Harry N. Abrams Publishers. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 30 |
Sunum | 1 | % 20 |
Projeler | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 20 |
Sunum / Seminer | 3 | 18 |
Proje | 12 | 64 |
Toplam İş Yükü | 144 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyinde kazandığı kuramsal, kavramsal ve kılgısal bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir. | 4 |
2) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmaları, bireysel olarak yürütebilir, gurup çalışmalarında görev ve sorumluluk alabilme becerisine sahip olur. | 3 |
3) | Mimarlık alanında ya da ilgili disiplinlerle ilişkili olarak oluşturulacak uzmanlık düzeyindeki çalışmalarda yeni yaklaşımlar geliştirerek yeni bilgiler üretebilir. | 3 |
4) | Alanı ilgili bir tasarım problemine, eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak çözüm üretebilir. | 4 |
5) | Mimarlık tarihinde gerçekleşmiş olguların ya da çağdaş uygulamaların nedenlerinin kültürel, toplumsal, siyasal ya da fiziksel bileşenleri ile analiz ederek değerlendirebilir. | 4 |
6) | Alanı ile ilgili niteliksel ve niceliksel araştırma yapabilir. | 4 |
7) | Alanı ile ilgili yürüttüğü araştırma ya da tasarım önerisinin sonuçlarını yazılı, sözlü ya da diğer görsel medya araçlarını kullanarak sunabilir. | 4 |
8) | Yaşam boyu öğrenme becerilerini geliştirir. | 3 |
9) | Mimarlık disiplininin, toplumsal sorumluluklarının, yasal,etik ve estetik değerlerinin bilincinde olur. | 4 |