ISM5128 Financial Literacy for ExecutivesBahçeşehir UniversityDegree Programs ENGINEERING MANAGEMENT (TURKISH, NON-THESIS)General Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
ENGINEERING MANAGEMENT (TURKISH, NON-THESIS)
Master TR-NQF-HE: Level 7 QF-EHEA: Second Cycle EQF-LLL: Level 7

Course Introduction and Application Information

Course Code Course Name Semester Theoretical Practical Credit ECTS
ISM5128 Financial Literacy for Executives Fall 3 0 3 8

Basic information

Language of instruction: Turkish
Type of course: Must Course
Course Level:
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. YAMAN ÖMER ERZURUMLU
Course Lecturer(s): Prof. Dr. YAMAN ÖMER ERZURUMLU
Dr. Öğr. Üyesi YÜCEL BATU SALMAN
Recommended Optional Program Components: None
Course Objectives: N/A

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
N/A

Course Content

N/A

Weekly Detailed Course Contents

Week Subject Related Preparation
1) Bilanço ve gelir tablosunun bileşenleri nelerdir N/A
2) Nakit akış tablosu nasıl hazırlanır, nasıl yorumlanır. Bir önceki haftanın konusunun tekrarı gerekmektedir
3) Proforma gelir tablosu, Proforma bilanço hazırlanması. N/A
4) Oran analizi, kaldıraç analizi, başabaş analizi N/A
5) Şimdiki değer, gelecek değer, seri şimdiki değer, seri gelecek değer, dönem başı ödeme, etkin faiz oranı, sürekli faiz N/A
6) Geçen hafta işlenen konular ile ilgili soru çözümü Geçen Hafta işlenen konunun tekrar edilemsi gereklidir
7) N/A N/A
8) Dağılım, korelasyon, standart sapma, ortalama, beklenen değer, istenen değer, varyans, risk ve getiri ilişkisi İstatistik dersi notlarına bakılması gereklidir
9) Nakit yönetimi: Baumol, Miller Orr Alacak yönetimi: İndirim kararları Stok Yönetimi: Optimum stok miktarı Operasyonel döngü, nakit dönme süresi, tutucu ve atak finansman N/A
10) Kısa Vadeli Alacak Yönetimi, Banka borcunun maliyeti, etkin faiz oranı. N/A
11) Net şimdiki değer, Geri ödeme süresi, iskonto edilmiş geri ödeme süresi, iç verim oranı, ayarlanmış iç verim oranı, karlılık endeksi, yıllık eşedeğer nakit akışı yöntemi N/A
12) ASM ve MArjinal ASM hesaplamaları, karar verme süreci N/A
13) İlk yatırım, yıllık nakit akışları, tasfiye bedeli N/A
14) N/A Öğreciler soru sormak istedikleri konuları belirleyip geleceklerdir.

Sources

Course Notes / Textbooks: Finansal Yönetim İlkeleri, C.T. Gürsoy, Beta Yayınevi, 2014
References: N/A

Evaluation System

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Attendance 1 % 4
Homework Assignments 7 % 21
Midterms 2 % 25
Final 1 % 40
Paper Submission 2 % 10
Total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
Total % 100

ECTS / Workload Table

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 12 3 36
Study Hours Out of Class 12 5 60
Homework Assignments 7 6 42
Midterms 2 3 6
Paper Submission 2 21 42
Final 1 3 3
Total Workload 189

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) To be process oriented
2) To integrate technical specifications with management functions
3) To improve management skills by taking into account the economic, social and environmental conditions
4) To launch fast and agile decision-making process
5) To lead disciplinary and multi-disciplinary teams, to develop solution approaches in complex situations, to work individually and to take responsibility
6) To have conscious of professional and ethical responsibility
7) To be aware of economic and legal implications of engineering solutions
8) To have ability of selection and efficient use of modern techniques, equipments and information technologies for engineering management
9) To have verbal and oral effective communication skills by using visual methods in Turkish and English
10) To have conscious of necessity to lifelong learning
11) To be aware of entrepreneurship, sustainability and innovation
12) To be capable of designing and conducting experiments and collecting data, analyzing and interpreting results