POL6025 Orta Doğu'da Uluslararası SiyasetBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
POL6025 Orta Doğu'da Uluslararası Siyaset Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU
Opsiyonel Program Bileşenleri: yok
Dersin Amacı: Bu ders, öğrencilere Orta Doğu bölgesinin tarihsel arkaplanını aktarma amacı taşır. Gittikçe önem kazanan bu bölgenin oluşum süreci açıklanarak Arap Baharı sürecindeki dağılma ele alınır. Ayrıca, bölgenin en önemli çatışmalarından biri olmayı sürdüren Arap-İsrail çatışmasının barış sürecine ve doğuşuna eğilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin başarıyla tamamlanması halinde, öğrenciler bölgede etkili olan çatışmalar hakkında tarihi ve siyasi arkaplana hakim olacaklar ve bu çatışmalarla ilgili analitik bir bakış açısına sahip olacaklardır.

Dersin İçeriği

Öncelikle, bölgenin oluşumu ve bölgedeki çeşitliliği anlamak için, derste süpergüçlerin diğer devletlere müdahaleleri ve onlar üzerindeki etkileri de ele alınacaktır. Bölgenin özellikleri üzerinde durulduktan sonra, 11 Eylül sonrası döneme odaklanılacak ve ABD'nin bölgedeki politikası incelenecektir.
1990'lardan sonra güç dengesinde meydana gelen değişikliklerle ilgili teorik yaklaşımlara odaklanılarak, ders dünyanın şu anki durumuyla ilgili tartışacak ve ABD'nin 2003 Irak savaşı ve demokrasiye desteğini açıklamaya çalışacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tarihsel Perspektif: Orta Doğu'ya giriş, 19. yüzyılda Ortadoğu'da yabancı müdahaleler, Birinci Dünya Savaşı ve İki Dünya Savaşı arasındaki dönem Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
2) Tarihsel Perspektif: Orta Doğu'ya giriş, 19. yüzyılda Ortadoğu'da yabancı müdahaleler, Birinci Dünya Savaşı ve İki Dünya Savaşı arasındaki dönem Akademik Makaleleri ve ilgili kitaplar
3) İkinci Dünya Savaşı ve sonuçları, savaşın Yahudiler ve bölge üzerindeki etkileri, Yahudilere dönük artan sempati, Siyonizm ve Vaadedilmiş Topraklar Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
4) İsrail'in kuruluşu, Arap-İsrail çatışmasının ortaya çıkışı, Filistinli mülteciler sorunu, 1947 Bölüşümü, 1948 Savaşı, 1956 Süveyş krizi ve bölgede artan ABD baskısı Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
5) Nasır dönemi, Altı Gün savaşı, Arap birliği ve Arap devletleri arasında değişen güç dengesi, ABD-İsrail ortaklığı. Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
6) FKÖ ve Arafat'ın yükselişi, Nasır'ın ölümü ve Enver Sedat dönemi, Yom Kippur savaşı ve süpergüçlerin müdahil olması, Mısır-İsrail barış süreci Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
7) Petrol ambargosu, Kissinger'ın mekik diplomasisi, Camp David anlaşmaları, İran, Lübnan ve Hamas Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
8) Petrol ambargosu, Kissinger'ın mekik diplomasisi, Camp David anlaşmaları, İran, Lübnan ve Hamas Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
9) Irak, Körfez Savaşı, Amerika ve Körfez, Madrid ve Oslo anlaşmaları, 2000 Camp David süreci, 11 Eylül saldırıları Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
10) Irak, Körfez Savaşı, Amerika ve Körfez, Madrid ve Oslo anlaşmaları, 2000 Camp David süreci, 11 Eylül saldırıları Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
11) Ortadoğu ülkelerinin dış politikaları, ABD'nin 11 Eylül sonrası siyaseti, 2003 Irak savaşı Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
12) Amerika'nın demokrasi söylemi - müdahaleleri Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
13) Arap Baharı ve sonuçları Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar
14) Gözden Geçirme Akademik Makaleler ve ilgili kitaplar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: William L. Cleveland – Modern Middle East History
Louise Fawcett - International Relations of the Middle East
Raymond Hinnebusch & Anoushiravan Ehteshami - The Foreign Policies of the Middle East
States
Ian J. Bickerton - The Arab-Israeli Conflict
Laura Zittrain Eisenberg & Neil Caplan- Negotiating Arab - Israeli Peace
David S. Sorenson - Interpreting the Middle East
Diğer Kaynaklar: Robert D. Lee – Religion and Politics in the Middle East
Peter Mansfield – A History of the Middle East

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 30
Ödev 10 % 40
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 4 56
Ödevler 9 2 18
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 175

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler