ENDÜSTRİ MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
POL6003 | Karşılaştırmalı Siyaset | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. ESRA ALBAYRAKOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ARDA CAN KUMBARACIBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Dersin iki amacı vardır: Birincisi, öğrenciyi karşlaştırmalı siyaset alanındaki temel konulara ve araştırma alanlarına alıştırmaktır. İkincisi, öğrenciyi karşılaştırmalı siyaset araştırmaları için gerekli analitik, teorik ve kavramsal araçlarla donatmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında her şart altında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur ayrıca bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirip derinleştirir. Ulus devletten günümüze kadar uluslararası ilişkilerin coğrafi, kurumsal, yapısal, kavramsal ve kuramsal gelişimi; devletin siyasi, ekonomik ve hukuki temeli hakkında bilgi birikimine sahip olur. Uluslararası arenada çeşitli güvenlik sorunlarını, stratejilerini ve pratik sonuçları eleştirel olarak değerlendirebilir. |
Siyaset bilimi doktora öğrencilerinin karşılaştırmalı siyasetin başlıca konularıyla içli dışlı olmaları amaçlanır. Karşılaştırmalı siyaset hem konunun kendisi, hem de bir metoddur. Konu olarak, politik süreçlerin sonuçlarını, kurumları ve ypaıları inceler. Bir metod olarak, politik hayata dair bilgilerimizi artırmak amacıyla politik mekanizmaları (yalnızca farklı ülkeler değil, aynı ülkedeki farklı bölgeler vb. de buna dahildir) sistematik bir şekilde karşılaştırmaya dayanır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | Karşılaştırmalı Siyaset Nedir? | Arend Lijphardt, “Comparative politics and comparative method,” The American Political Science Review, Vol. 65, No. 3 (September 1971), pp. 682-693. David Collier, “The comparative method” in Political Science: The state of the discipline II, edited by A.W. Finifter, Washington, D.C.: American Political Science Association. |
3) | Güç hakkında düşünmek | John Gaventa, Power and Powerlessness. Quiescence and Rebellion in an Appalachian Valley (University of Illinois Press, 1982), 3-32. Jeffrey C. Isaac, “Beyond the Three Faces of Power: A Realist Critique,” Polity, Vol. 20, No.1 (Autumn 1987), pp.4-31. |
4) | Devlet İnşası | Thomas Ertman, Birth of the Leviathan : Building States and Regimes in Medieval and Early Modern Europe (Cambridge University Press, 1997) |
5) | Demokrasi ve Sosyal Sınıflar | Barrington Moore, Social Origins of Dictatorship and Democracy: Lord and Peasant in the Making of the Modern World (Beacon Press, 1993) |
6) | Devleter ve Devrimler | Theda Skocpol, States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia and China (Cambridge University Press, 1979) |
7) | Rejimler ve Performans | Daron Acemoglu & James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty (Crown Business, 2012) |
8) | Milliyetçilik | Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (Verso, 2006) |
9) | Politik Kültür | Robert D. Putnam, Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy (Princeton, 1994) |
10) | Sosyal Hareketler | Sidney Tarrow, Power in Movement (Cambridge, 2011) |
11) | Kurumlar ve Çıkarlar | Albert O. Hirschman, Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States (Harvard, 1970) |
12) | Kurumlar ve Siyasi Gelişme | Samuel P. Huntington, Political Order in Changing Societies (Yale, 2006) |
13) | Politik Şiddet | Stathis Kalyvas, The Logic of Violence in Civil War |
14) | Genel Değerlendirme ve Dersin Özetlenmesi | Akademik Makale ve ilgili kitaplar |
Ders Notları / Kitaplar: | Thomas Ertman, Birth of the Leviathan : Building States and Regimes in Medieval and Early Modern Europe (Cambridge University Press, 1997) Barrington Moore, Social Origins of Dictatorship and Democracy: Lord and Peasant in the Making of the Modern World (Beacon Press, 1993) Theda Skocpol, States and Social Revolutions: A Comparative Analysis of France, Russia and China (Cambridge University Press, 1979) Daron Acemoglu & James Robinson, Why Nations Fail: The Origins of Power, Prosperity, and Poverty (Crown Business, 2012) Benedict Anderson, Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism (Verso, 2006) Robert D. Putnam, Making Democracy Work: Civic Traditions in Modern Italy (Princeton, 1994) Sidney Tarrow, Power in Movement (Cambridge, 2011) Albert O. Hirschman, Exit, Voice, and Loyalty: Responses to Decline in Firms, Organizations, and States (Harvard, 1970) Samuel P. Huntington, Political Order in Changing Societies (Yale, 2006) Stathis Kalyvas, The Logic of Violence in Civil War (Cambridge, 2006) |
Diğer Kaynaklar: | Arend Lijphardt, “Comparative politics and comparative method,” The American Political Science Review, Vol. 65, No. 3 (September 1971), pp. 682-693 David Collier, “The comparative method” in Political Science: The state of the discipline II, edited by A.W. Finifter, Washington, D.C.: American Political Science Association John Gaventa, Power and Powerlessness. Quiescence and Rebellion in an Appalachian Valley (University of Illinois Press, 1982), 3-32 Jeffrey C. Isaac, “Beyond the Three Faces of Power: A Realist Critique,” Polity, Vol. 20, No.1 (Autumn 1987), pp.4-31 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ödev | 14 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 13 | 3 | 39 |
Rapor Teslimi | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 225 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve Endüstri mühendisliği disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında ve istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | Endüstri Mühendisliğinde karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir biçimde kullanma becerisi. | |
5) | Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışma becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | İngilizce ve Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
12) | Etkin ve verimli yönetme becerisi. |