DİJİTAL OYUN TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP1124 | Türk Tiyatrosu | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. SERKAN ÜSTÜNER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Geleneksel Türk tiyatrosundan başlayarak günümüze kadar Türk tiyatrosunun tarihi ve belli başlı akımlarının incelenmesi. Tiyatro eserlerinin işledikleri konulara göre sınıflandırılması ve belli başlı tiyatro yazarlarımızın tanıtılması bu dersin amacınıoluşturmaktadır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenci; 1- Türk Tiyatro Tarihini başlangıcından günümüze kadar temel özellikleriyle tanır,algılar, farklı tarihsel dönemleri karşılaştırır ve değerlendirir. 2- Türk tiyatro metinleri/oyunları üzerinden yeni bir edebi perspektif yaratarak, anlama,yorumlama ve değerlendirme yetisini geliştirir. 3- Türk kültürü, toplumsal yapısı ve Türk Tiyatrosu arasındaki ilişkiyi anlar ve analiz eder. 4- Türk tiyatro tarihini inceler, önemli Türk oyun yazarlarını, yönetmenlerini ve aktörlerini tanır, tiyatromuza katkılarını öğrenir, dönemlerine göre değerlendir. 5- Türk edebi metinlerini (tiyatro oyunlarını) inceleyerek, analiz etme,sentezleme, yorumlama ve değerlendirmede eleştirsel düşünme- yazma yeneteklerini geliştirir. 6- Çağdaş Türk Tiyatrosunu tanır, tanımlar, yorumlar, eleştirsel Gözle bakar ve çağdaş dünya tiyatrosu örnekleriyle karşılaştırır, Kıyaslar ve değerlendirir ve tartışır. |
Geleneksel Türk Tiyatrosu oyunlarının incelenmesi, Batılı Anlamdaki Türk Tiyatrosunun değerlendirilmesi, Tanzimat ve İstibdat dönemleri, ve Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosundaki önemli gelişmeler ve Çağdaş Türk Tiyatrosu ile Tiyatromuza yön veren yazarlar, yönetmenler ve oyunların izlenip incelenmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tiyatro Nedir? Tiyatronun Kaynağı ve Kökeni | Dünyada tiyatro sanatının doğuşu, Tiyatronun tanımı ve temel öğeleri. |
2) | Anadolu Medeniyetlerinde Tiyatral Formlar | Anadolu Medeniyetleri, Tanrılar, dini törenler, kutlamalar ve ayinler. |
3) | Osmanlı Dönemi ve Tiyatro | Osmanlı dönemleri, saray kültürü , Osmanlı’da Sanat. |
4) | Geleneksek Türk Tiyatrosu’na Genel Bakış | Meddah, Karagöz ve Ortaoyunu |
5) | Meddah ve Gölge Oyunu – Günümüzde Karagöz ve Meddah | Osmanlı seyir alanları, Geleneksel Türk tiyatrosu terimleri, Karagöz tekniği ve karakterleri, Stand-up, Ferhan Şensoy, Münir Özkul |
6) | Ortaoyunu – Tuluat Tiyatrosu | Kavuklu-Pişekar oyunları, Kanlı Nigar, Yedi Kocalı Hürmüz, Fotoğraçı, İsmail Dümbüllü, Nejat Uygur.. |
7) | Köy Seyirlik oyunları, Hokkabaz, Cambaz, Köçek, ve Yöresel Oyunlar ve Kültürümüz. | Bölge bölge yöresel Oyunlar. |
8) | Tanzimat Dönemi Türk Tiyatrosu | Batı’nın Etkisi, Gedikpaşa Tiyatrosu, Sadrazam Ali, Güllü Agop, Gedikpaşa tiyatrosu ve Şinasi / Şair evlenmesi, Namık Kemal |
9) | Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu 1 (1923-1960) | Muhsin Ertuğrul, Devlet Tiyatroları, Halk evleri, Darülbedayi. |
10) | Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu 2 (1960 -1980) | Dormen , Kent, Dostlar ve Ankara Sanat Tiyatroları,ve Dönemin önemli yazarları |
11) | Türk Tiyatrosu’nda Çağdaş Yaklaşımlar (80’lerden Günümüze) | Murathan Mungan, Yiğit Sertdemir, Dot, Krek, Kumbaracı, etc.. |
12) | Modern Türk Tiyatrosu ve Çağdaş Yazarlar/Oyunlar | |
13) | Oyun İzleme ve Değerlendirme | Ders Döneminde seçilecek bir oyuna gidilecektir. |
14) | Çağdaş Türk ve Batı Tiyatrosu Karşılaştırmalı Analizi | |
15) | Final Sınavı | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Türk Tiyatorsunun Evreleri / Metin And Osmanlı Tiyatrosu / Metin And Geleneksek Türk Tiyatrosu / Metin And Tanzimat dönemi Tiyatro / Metin And Başlangıçtan günümüze Tük Tiyatro Tarihi / Metin And |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 5 |
Arazi Çalışması | 3 | % 5 |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 3 | 3 | 9 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 3 | 4 | 12 |
Ödevler | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 90 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişim alanında oyunun kavramsal olarak önemini anlayıp, oyuncuyu merkeze alan tasarım odaklı uygulama yapabilme yeteneği kazandırmak. | |
2) | Çeşitli perspektiflerden bilgi ve fikirleri analiz ederek, sentezlemek ve değerlendirebilmek. | |
3) | Oyun türlerini, etkileşim ve anlatım biçimlerini oluşturan temel öğeleri analiz edebilme ve başarılı bir oyun oluşturmak için nasıl kullanıldığını anlamak. | |
4) | Oyun tasarımı teorilerini ve metodolojilerini anlamak ve oyun geliştirirken kullanmak; hedef kitleye göre eğlenceli, çekici, içine alan ve öğretici oyunlar yapmak. | |
5) | Oyun geliştirmede kullanılan teknolojileri ve bilişim temellerini anlamak; oyun motorlarının kullanımına hakim olmak. | |
6) | Oyunlarda 2B ve 3B karakterler ile animasyonlarının yaratılması sürecine hakim olmak. | |
7) | Oyuncu deneyimini anlama, ölçme teorileri ile metodolojilerini kavramak ve oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
8) | Oyunların tasarım yoluyla nasıl bir fikri, bir mesajı ve bir duyguyu ilettiğini kavramak oyun üretimi sürecinde bu bilgilerden faydalanmak. | |
9) | Oyun tasarımı ve geliştirme sürecini, gerekli dokümantasyonu yaparak yönetebilmek; bu dokümantasyon ile oyun üretim bandını takip edebilmek. | |
10) | Oyun geliştirme takımlarının yapısını ve çalışma biçimlerini; takım üyelerinin sorumluluklarını ve işbirliği yöntemlerini kavramak ve pratikte uygulayabilmek. | |
11) | Geliştirme dışında bir oyunun yayın sürecini endüstri standartlarında kavrayabilmek ve pratiğe dökebilmek. | |
12) | Bir video oyununu oyunculara, yatırımcılara ve yayıncılara tanıtabilmek; ortaya çıkan oyun fikrinin veya oyunun özelliklerini ve potansiyel ticari kazanımlarını etkin bir şekilde iletebilmek adına pazarlama konusuna hakim olmak. |