SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT5012 | İstatiksel Veri Analizi | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | B.A |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ALİ BAYKAL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER Doç. Dr. MEHMET SENCER ÇORLU Prof. Dr. ALİ BAYKAL Dr. Öğr. Üyesi GURSU ASIK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK |
Dersin Amacı: | Bu ders, daha çok nicel veri analizi üzerinde yoğunlaşacaktır. Derste işlenecek başlıklardan bazıları şunlardır: Tanımlayıcı istatistik, hipotez test etme, örneklem dağılımları, t testi, varyans analizi (ANOVA) ve regresyon. Bu konulara paralel ikinci bir etkinlik, öğrencilerin yukarıda sayılan analiz türlerini gerçekleştirebilmeleri için SPSS istatistiksel analiz programını kullanmayı öğrenmeleri olacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler: • Nicel araştırma türleri ile bunlara karşılık gelen istatistiksel veri analiz çeşitleri arasındaki ilişkiyi anlayacaklardır. • Temel istatistiksel kavram, terim ve prensiplerle ilgili bir bilgi tabanına sahip olacaklardır. • Giriş düzeyindeki istatistiksel yöntemlerle ilgili bilgi edineceklerdir. • Farklı nicel araştırma çeşit ve/veya dizaynları için yapılması gereken istatistiksel veri analizlerini gerçekleştirme becerileri geliştireceklerdir. • Nicel veri analizi için bir istatistiksel veri analiz bilgisayar programı kullanma becerileri geliştireceklerdir. • Nicel veri analiz sonuçlarını raporlama bilgi ve becerisi geliştireceklerdir. |
Tanımlayıcı istatistik, hipotez test etme, örneklem dağılımları, t testi, varyans analizi (ANOVA), regresyon, bu analizleri SPSSte gerçekleştirme ve sonuçları yorumlama, nicel veri analiz sonuçlarını yazma |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | İstatistiksel yöntemlere giriş | YOK |
2) | Tanımlayıcı istatistik | Ch. 1 and 2: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 1, 2, and 3: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
3) | Tanımlayıcı istatistik | Ch. 1 and 2: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 1, 2, and 3: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
4) | Normal dağılım | Ch. 3: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 1, 2, and 3: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
5) | Normal dağılım | Ch. 3: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 1, 2, and 3: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
6) | Örneklem dağılımı ve temel hipotez test etme | Ch. 4: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. |
7) | Örneklem dağılımı ve temel hipotez test etme | Ch. 4: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. |
8) | İki grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Ch. 7: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 9: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
9) | İki grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Ch. 7: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 9: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
10) | Üç ya da daha fazla grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Ch. 11: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 10: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
11) | Üç ya da daha fazla grubun ortalamalarının karşılaştırılması | Ch. 11: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 10: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
12) | Basit regresyon | Ch. 9 and 15: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 7: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
13) | Basit regresyon | Ch. 9 and 15: Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. Ch. 7: Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. |
14) | Veri analiz sonuçlarını yazma | YOK |
Ders Notları / Kitaplar: | Field, A. (2009). Discovering statistics using SPSS (3rd ed.). London: Sage. Howell, D.C. (2007). Statistical methods for psychology (6th ed.).Belmont, CA: Thomson Wadsworth. |
Diğer Kaynaklar: | Cozby, P.C. (2007). Methods in behavioral research (9th ed.). Boston: McGraw Hill. Pedhazur, E.J. & Schmelkin, L.P. (1991). Measurement, design, and analysis: An integrated approach. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. Salkind, N.J. (2004). Statistics for people who (think they) hate statistics (2nd ed.). London: Sage. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Ara Sınavlar | 2 | 15 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 190 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |