MAT5016 OptimizasyonBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
UYGULAMALI MATEMATİK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
MAT5016 Optimizasyon Bahar 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. SÜREYYA AKYÜZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon problemlerini, türevlenebilir optimizasyon problemlerin sayısal çözümlerini anlatılan metodlar ile çözülmesidir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bilim, mühendislik ve finans alanındaki optimizasyon problemlerini sayısal yöntemler kullanarak çözmesi mümkün olacaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste kısıtlı ve kısıtsız optimizayon, lineer programlama, lineer olmayan problemlerin çözümü için metodlar verilcektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Kısıtsız Optimizasyon
2) Newton Yöntemi
3) Doğrusal Arama Yöntemi
4) Güvenilir Bölge Yöntemi
5) Quasi Newton Yöntemi
6) Doğrusal Olmayan Küçük Kareler Yöntemi
7) Kısıtlı Optimizasyon Teorisi
8) Doğrusal Programlama Teorisi
9) Simpleks Yöntemi
10) İç Nokta Yöntemi
11) İç Nokta Yöntemi
12) Penaltı ve Bariyer Yöntemi
13) Sıralı ikinci dereceden programlama
14) Kısıtlı ve Kısıtsız Optimzasyonların Sonucu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Lecture Notes are prepared by B. Karasözen and G.-W. Weber and available from IAM Lecture Notes Series, METU, Ankara.
G. Nash and Ariela Sofer, Linear and nonlinear programming, New York : McGraw-Hill, 1996, T57.74 N37
J. Nocedal, S.J. Wright, Numerical Optimization, Springer, 1999, QA 402.5 N62
Diğer Kaynaklar: S. Ulbrich, M. Ulbrich, “Nonlinear Optimization”, Lecture Notes, Department of Mathematics, University of Technology Darmstadt,

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 0
Ödev 3 % 20
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik ile ilgili kavramları özümseyebilme ve bu kavramları ilişkilendirebilme. 3
2) Temel matematiksel beceriler (problem çözme, akıl yürütme, ilişkilendirme, genelleme) ve bu becerilere dayalı yetenekler edinebilme. (Rasyonel düşünme tekniği kazandırabilme) 3
3) Eleştirel ve yaratıcı düşünmenin ve problem çözme becerilerinin gelişimi için uygun yöntem ve tekniklerle etkinlikler düzenleyebilme. 4
4) Çalışma hayatı ve sosyal yaşam ile ilgili konularda bireysel ve takım çalışmaları yapabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve konulara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. 2
6) Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. 4
7) Gerçek dünya problemlerinde Matematiksel prensipleri uygulayabilme. 2
8) Farklı disiplinlerin yaklaşım ve bilgilerini Matematikte kullanabilme. 3
9) Matematik alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme.
10) Soyut düşünce yapısına hakim olarak, somut olaylara bağlayabilme ve çözümleri taşıyabilme, deney tasarlayıp veri toplayarak bilimsel yöntemlerle sonuçları inceleme ve yorumlama. 3
11) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek
12) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek