HST5110 Kuzeybatı Anadolu`dan Trakya`ya OsmanlıBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TARİH (İNGİLİZCE, TEZLİ)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
TARİH (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HST5110 Osmanlı Devleti`nin Yükselişi Semineri: Kuzeybatı Anadolu`dan Trakya`ya, Makedon Güz 3 0 3 8

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. HEATH W. LOWRY
Opsiyonel Program Bileşenleri: YOK.
Dersin Amacı: Erken dönem Osmanlı Beyliği’nin Kuzeybatı Anadolu, Trakya ve Balkanlardaki fetihleri, erken dönem Osmanlı toplumunun oluşum süreci, katmanları ve yapısı, fethedilen bölge halklarıyla ilişkiler hakkında, ilk kaynaklara dayanan bilgiler verilir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Erken dönem Osmanlı fetihlerini öğrenir.
Erken dönem Osmanlı Devleti tarihinin kaynaklarını tanır.
Erken dönem Osmanlı toplumu hakkında detaylı bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Kuzeybatı Anadolu, Trakya ve Balkanlarda Osmanlı fetihleri; bu fetihlere öncülük eden gaziler, akıncıların faaliyetleri; tımar sistemi, vakıflar ve toprakların kullanımı.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Erken Dönem Osmanlı Kaynaklarına Giriş
2) Osmanlı'nın Erken Dönem Mimari Eserleri: Hanlar, İmaretler, Hamamlar, Camiler
3) 14. ve 15. Yüzyıl Osmanlı Yazıtları
4) İbn-i Battuta’dan Bertrandon de la Broquière’e 14. Ve 15. Yüzyılda Osmanlı Topraklarındaki Seyyarlar
5) Bizans, Sırp, Frenk ve Safevi Kaynaklarında “Öteki” Olarak Tanımlanan Osmanlılar
6) Vakfiyelerden Tahrir Defterlerine 14. ve 15. Yüzyıl Osmanlı Bürokrasi Dokümanları
7) "Erken Dönem Osmanlı Kaynakları Case Study: Ahmedi, Oruç, Aşıkpaşazade, Kritovoulos ve Tursun. "
8) Osmanlı Türkçesi ve Varyasyonlarını Yorumlamak: Başbakanlık Arşivleri
9) Osmanlı İmparatorluğu’nda Topoğrafya&Toponomi
10) "Erken Dönem Osmanlı Tarihine Bir Kaynak Olarak Nimüzmatik ve Ölçü Birimleri"
11) Başbakanlık Arşivleri Çalışması
12) Osmanlı Kaligrafisi ve Hatları
13) Erken Dönem Osmanlı’da Modern İlim
14) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Barkan, Ömer L.: “Osmanlı İmparatorluğunda bir İskan ve kolonizasyon metodu olarak Vakıflar ve temlikler: I. İstila devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri ve zaviyeler,” Vakıflar Dergisi, Volume 2 (1942), pp. 279-386.

Eyice, Semavi: “İlk Osmanlı Devrinin Dini-İçtimai Bir Müessesesi Zaviyeler ve Zaviyeli-Camiler,” in İ.Ü. İktisat Fakültesi Mecmuası, Vol. 23, Nos. 1-2 (İstanbul, 1962), pp. 3-80.

Lowry, Heath W. & Erünsal, İsmail İ.: The Evrenos Dynasty of Yenice-i Vardar: Notes & Documents. İstanbul (Bahçeşehir University Press), 2010. pp. ix + 184 + 90 Photos.

Lowry, Heath W. & Erünsal, İsmail İ.:Yenice-i Vardar’lı Evrenos Hanedanı: Notlar & Belgeler. İstanbul (Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları), 2010. pp. ix + 184 + 90 Photos.
Diğer Kaynaklar: Arab Historical Review for Ottoman Studies (Zaghouan)

Annali dell’Instituto Orientale di Napoli (Naples)

Acta Orientalia (Copenhagen)

Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungaricae (Budapest)

Archivum Ottomanicum (Wiesbaden)

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi (Ankara)

Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (Erzurum)

Belgeler (T.T.K. – Ankara)

Belgelerle Türk Tarihi Dergisi (İstanbul)

Belleten (T.T.K. – Ankara)

Bulletin of the School of Oriental and African Studies (London)

Edebiyat Fakültesi Mecmuası (İstanbul: 1925-1933)

Güney-Doğu Avrupa Araştırmaları Dergisi (İstanbul)

İktisat Fakültesi Mecmuası (İstanbul)

Ilâhiyat Fakültesi Mecmuası (İstanbul: 1925-1933)

International Journal of Middle Eastern Studies (London/New York)

International Journal of Turkish Studies (Madison, Wisconsin)

İslam Araştırmaları Dergisi (İstanbul)

İslam Tetkikleri Dergisi (İstanbul)

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 50
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 7 98
Sunum / Seminer 1 2 2
Proje 2 10 20
Ödevler 1 15 15
Küçük Sınavlar 2 3 6
Ara Sınavlar 3 3 9
Toplam İş Yükü 198

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Oğrenciler üretken akademisyenler olarak yetişirler. 5
2) Öğrenciler teorik ve metodolojik araçlar ile tarih araştırması ve analizi yaparlar. 5
3) Karşılaştırmalı ve disiplinler arası perspektifleri uygularlar. 2
4) Osmanlica ilk el kaynaklari kullanip analiz ederler 5
5) Arastirmalarini objektif bir sekilde degerlendirirler 2
6) Karsilastirmali Tarih yapma becerisi kazanirlar 3
7) Sosyal Bilimlerin baska alanlari konusunda metod bilgisine sahip olmak. 5
8) Arastirmalarini tarihsel baglama bagli kalarak yaparlar. 5