TARİH (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HST5110 | Osmanlı Devleti`nin Yükselişi Semineri: Kuzeybatı Anadolu`dan Trakya`ya, Makedon | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HEATH W. LOWRY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | YOK. |
Dersin Amacı: | Erken dönem Osmanlı Beyliği’nin Kuzeybatı Anadolu, Trakya ve Balkanlardaki fetihleri, erken dönem Osmanlı toplumunun oluşum süreci, katmanları ve yapısı, fethedilen bölge halklarıyla ilişkiler hakkında, ilk kaynaklara dayanan bilgiler verilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Erken dönem Osmanlı fetihlerini öğrenir. Erken dönem Osmanlı Devleti tarihinin kaynaklarını tanır. Erken dönem Osmanlı toplumu hakkında detaylı bilgi sahibi olur. |
Kuzeybatı Anadolu, Trakya ve Balkanlarda Osmanlı fetihleri; bu fetihlere öncülük eden gaziler, akıncıların faaliyetleri; tımar sistemi, vakıflar ve toprakların kullanımı. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Erken Dönem Osmanlı Kaynaklarına Giriş | |
2) | Osmanlı'nın Erken Dönem Mimari Eserleri: Hanlar, İmaretler, Hamamlar, Camiler | |
3) | 14. ve 15. Yüzyıl Osmanlı Yazıtları | |
4) | İbn-i Battuta’dan Bertrandon de la Broquière’e 14. Ve 15. Yüzyılda Osmanlı Topraklarındaki Seyyarlar | |
5) | Bizans, Sırp, Frenk ve Safevi Kaynaklarında “Öteki” Olarak Tanımlanan Osmanlılar | |
6) | Vakfiyelerden Tahrir Defterlerine 14. ve 15. Yüzyıl Osmanlı Bürokrasi Dokümanları | |
7) | "Erken Dönem Osmanlı Kaynakları Case Study: Ahmedi, Oruç, Aşıkpaşazade, Kritovoulos ve Tursun. " | |
8) | Osmanlı Türkçesi ve Varyasyonlarını Yorumlamak: Başbakanlık Arşivleri | |
9) | Osmanlı İmparatorluğu’nda Topoğrafya&Toponomi | |
10) | "Erken Dönem Osmanlı Tarihine Bir Kaynak Olarak Nimüzmatik ve Ölçü Birimleri" | |
11) | Başbakanlık Arşivleri Çalışması | |
12) | Osmanlı Kaligrafisi ve Hatları | |
13) | Erken Dönem Osmanlı’da Modern İlim | |
14) | Final |
Ders Notları / Kitaplar: | Barkan, Ömer L.: “Osmanlı İmparatorluğunda bir İskan ve kolonizasyon metodu olarak Vakıflar ve temlikler: I. İstila devirlerinin Kolonizatör Türk Dervişleri ve zaviyeler,” Vakıflar Dergisi, Volume 2 (1942), pp. 279-386. Eyice, Semavi: “İlk Osmanlı Devrinin Dini-İçtimai Bir Müessesesi Zaviyeler ve Zaviyeli-Camiler,” in İ.Ü. İktisat Fakültesi Mecmuası, Vol. 23, Nos. 1-2 (İstanbul, 1962), pp. 3-80. Lowry, Heath W. & Erünsal, İsmail İ.: The Evrenos Dynasty of Yenice-i Vardar: Notes & Documents. İstanbul (Bahçeşehir University Press), 2010. pp. ix + 184 + 90 Photos. Lowry, Heath W. & Erünsal, İsmail İ.:Yenice-i Vardar’lı Evrenos Hanedanı: Notlar & Belgeler. İstanbul (Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları), 2010. pp. ix + 184 + 90 Photos. |
Diğer Kaynaklar: | Arab Historical Review for Ottoman Studies (Zaghouan) Annali dell’Instituto Orientale di Napoli (Naples) Acta Orientalia (Copenhagen) Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungaricae (Budapest) Archivum Ottomanicum (Wiesbaden) Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi (Ankara) Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (Erzurum) Belgeler (T.T.K. – Ankara) Belgelerle Türk Tarihi Dergisi (İstanbul) Belleten (T.T.K. – Ankara) Bulletin of the School of Oriental and African Studies (London) Edebiyat Fakültesi Mecmuası (İstanbul: 1925-1933) Güney-Doğu Avrupa Araştırmaları Dergisi (İstanbul) İktisat Fakültesi Mecmuası (İstanbul) Ilâhiyat Fakültesi Mecmuası (İstanbul: 1925-1933) International Journal of Middle Eastern Studies (London/New York) International Journal of Turkish Studies (Madison, Wisconsin) İslam Araştırmaları Dergisi (İstanbul) İslam Tetkikleri Dergisi (İstanbul) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | 98 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Proje | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 1 | 15 | 15 |
Küçük Sınavlar | 2 | 3 | 6 |
Ara Sınavlar | 3 | 3 | 9 |
Toplam İş Yükü | 198 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Oğrenciler üretken akademisyenler olarak yetişirler. | 5 |
2) | Öğrenciler teorik ve metodolojik araçlar ile tarih araştırması ve analizi yaparlar. | 5 |
3) | Karşılaştırmalı ve disiplinler arası perspektifleri uygularlar. | 2 |
4) | Osmanlica ilk el kaynaklari kullanip analiz ederler | 5 |
5) | Arastirmalarini objektif bir sekilde degerlendirirler | 2 |
6) | Karsilastirmali Tarih yapma becerisi kazanirlar | 3 |
7) | Sosyal Bilimlerin baska alanlari konusunda metod bilgisine sahip olmak. | 5 |
8) | Arastirmalarini tarihsel baglama bagli kalarak yaparlar. | 5 |