TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TLL1071 | Türk Dili ve Edebiyatı I | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. NEBİ CEYLAN Öğ.Gör. KENAN SAYACI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilerin ana dilleri Türkçeyi düzgün ve kurallarına uygun olarak sözlü ve yazılı ifadede en etkin bir biçimde kullanmasına yardımcı olmaktır. Dil bilinci kazandırmanın yanı sıra ders, öğrencilere Türk edebiyatı hakkında bilgi vermeyi; edebi türlerden örneklerle öğrencinin metin analizi yapma, yorumlama ve eleştirel düşünme becerisini geliştirmeyi hedeflemektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Dersin sonunda öğrenci dillerin doğuşu, dil kuramları ve dil-kültür ilişkisi hakkında ayrıntılı bilgi edinecektir. 2.Türkçenin yapısını inceleme imkânı bulan öğrenci Türkçenin tarihsel gelişimini de takip ederek ana diline dair yetkin bir bilgiye sahip olacaktır. 3. Türk edebiyatından seçilen öykü ve şiir örnekleriyle okuma, yorumlama, analiz etme ve eleştirme becerilerini geliştirecek; 4. Yazı çalışmaları sayesinde de yazılı ifadede Türkçeyi en etkin bir biçimde kullanmanın yollarını öğrenecektir. 5. Seçilen metinler sayesinde Osmanlı’dan günümüze Türkiye’nin kültürel ve sosyo-politik tarihine tanıklık edecek ve edebiyat aracılığıyla toplumsal dönüşüme yol açan çeşitli meseleleri tartışma imkânı bulacaktır. |
1.Genel olarak dil: 2.Dil kuramları, 3.Dillerin doğuşu 4.Dil-kültür ilişkisi. 5.Dil Bilgisi: 6.Ses bilgisi, 7.Yazım kuralları, 8.Noktalama işaretleri, 9.Anlatım bozuklukları. 10.Türkçe Kültürü: Seçilen makaleler aracılığıyla Türkçenin tarihsel serüvenini 11.inceleme, güncel sorunları hakkında tartışma. 12. Hikâye Kültürü: Türk hikâyeciliği hakkında bilgi. 13.Seçilen hikâyelerin analizi, yorumlanması. 14,Şiir Kültürü: Türk şiiri hakkında bilgi. 15.Seçilen şiirlerin analizi, yorumlanması. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | DERSİN AMAÇLARI, DERS İŞLEME YÖNTEMLERİ, DİL KÜLTÜRÜ | Dil, canlılar arasındaki iletişim sistemidir. DİLİN DOĞUŞU Dilin doğuşuyla ilgili başlıca görüşleri, şu adlar altında toparlayabiliriz: • Yansıma Sözcükler Kuramı, • Ünlemler Kuramı, • Birlikte İş Görme Kuramı, • Çocuk Dili Kuramı • Beden Dili Kuramı. Dilin Doğuşu İle İlgili Bazı Kuramlar DİL VE İLETİŞİM İletişimin Ögeleri DİL VE DÜŞÜNCE DİL VE TOPLUM DİL VE EDEBİYAT . |
2) | YAZIM KURALLARI | Ayrı Yazılan Birleşik Kelimeler Pekiştirmeli Sözlerin Yazılışı Ek Fiilin Yazılışı Fiil Çekimi ile İlgili Yazılışlar ile’nin Yazılışı Bağlaç Olan ki’nin Yazılışı Bağlaç Olan da / de’nin Yazılışı Soru Eki mı / mi / mu / mü’nün Yazılışı İkilemelerin Yazılışı Alıntı Kelimelerin Yazılışı Kısaltmalar Yabancı Özel Adların Yazılışı Deyimlerin Yazılışı Bitişik Yazılan Birleşik Kelimeler Büyük Harflerin Kullanıldığı Yerler Sayıların Yazılışı |
3) | NOKTALAMA İŞARETLERİ | Nokta Virgül Noktalı virgül İki nokta Üç nokta Soru işareti Ünlem işareti Kısa çizgi Uzun çizgi Eğik çizgi Tırnak işareti Parantez Kesme işareti Düzeltme işareti |
4) | ANLATIM BOZUKLUKLARI | GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANILMASI GEREKSİZ YARDIMCI EYLEM KULLANIMI SÖZCÜĞÜN YANLIŞ ANLAMDA KULLANILMASI BİRBİRİYLE KARIŞTIRILAN SÖZCÜKLERİN KULLANILMASI KELİMELERİN YANLIŞ YERDE KULLANILMASI ANLAMCA ÇELİŞEN SÖZCÜKLERİN KULLANILMASI MANTIKSAL TUTARSIZLIK ATASÖZÜ VE DEYİMLERİN YANLIŞ KULLANILMASI NOKTALAMA YANLIŞLARI TAMLAMA YANLIŞLIKLARI EKLERİN YANLIŞ KULLANILMASI ÖGE EKSİKLİKLERİNDEN KAYNAKLANAN ANLATIM BOZUKLUKLARI EK FİİL EKSİKLİĞİNDEN KAYNAKLANAN ANLATIM BOZUKLUKLARI |
5) | TÜRKÇE KÜLTÜRÜ | • Türkçe Üzerine, Alev Alatlı • Değişen Türkçemiz Türkçe Sorunu, Murat Belge |
6) | TÜRKÇE KÜLTÜRÜ | • Türkçenin Geleceği, Hayati DEVELİ • Türkçenin Güncel Sorunları, Prof. Dr. Cahit KAVCAR • Türkçenin Güncel Sorunları, Prof. Dr. Şükrü Haluk AKALIN |
7) | HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Pandomima, Sami Paşazade Sezai • Ecir ve Sabır, Hüseyin Rahmi Gürpınar • Ferhunde Kalfa, Halit Ziya Uşaklıgil |
8) | HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Himmet Çocuk, Halide Edip Adıvar • Hanende Melek, Sabahattin Ali |
9) | • HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Lüzumsuz Adam, Sait Faik Abasıyanık • Uyku, Orhan Kemal • Parasız Yatılı, Füruzan |
10) | HİKÂYE KÜLTÜRÜ | • Usta Beni Öldürsene, Bilge Karasu • Beyaz Mantolu Adam, Oğuz Atay |
11) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Yunus Emre • Hacı Bayram-ı Veli • Pir Sultan Abdal • Kaygusuz Abdal • Karacaoğlan • Dadaloğlu • Âşık Veysel |
12) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Fuzûlî • Bâkî • Hayâlî • Nef’î • Nedim • Bercesteler |
13) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Ziya Paşa • Namık Kemal • Tevfik Fikret • Ahmet Haşim • Ziya Gökalp • Mehmet Akif Ersoy • Faruk Nafiz Çamlıbel • Orhan Veli Kanık • Neyzen Tevfik • Cahit Sıtkı Tarancı |
14) | ŞİİR KÜLTÜRÜ | • Nazım Hikmet • Necip Fazıl Kısakürek • Yahya Kemal Beyatlı • Asaf Halet Çelebi • Atilla İlhan • Özdemir Asaf • Cemal Süreya • Turgut Uyar • Edip Cansever • Fazıl Hüsnü Dağlarca • İlhan Berk • Birhan Keskin |
Ders Notları / Kitaplar: | TLL 1003 dersi için İtslearning portalında yer alan yazılı, sözlü, görsel ve işitsel tüm belgelerdir. Bunlar, aynı zamanda dersin içeriğidir |
Diğer Kaynaklar: | Mehmet Kaplan, Dili ve Kültür, İstanbul: Dergah Yayınları, 2001. Nihad Sami Banarlı, Türkçenin Sırları, İstanbul: L&M Yayıncılık, 2007. Doğan Aksan, Türkçenin Gücü, İstanbul: Bilgi Yayınevi, 2001 Tanzimattan Günümüze Türk Öykü Antolojisi, Der. Yaşar Nabi Nayır, Enver Ercan, İstanbul: Varlık, 1994. Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi 1/2, Der. Mehmet Fuat, İstanbul: Adam, 1992. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 3 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 2 | 6 | 12 |
Ödevler | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 57 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Alanı ile ilgili teorik ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilmek ve uygulayabilmek | 1 |
2) | Sağlık alanına özgü terminolojiyi etkin kullanabilmek | 1 |
3) | Görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili mevzuatı bilmek ve mesleki etik kurallara uygun davranmak | 1 |
4) | Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü ve sözsüz iletişim yoluyla etkili şekilde aktarabilmek | 1 |
5) | Bir yabancı dili temel düzeyde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilmek | 1 |
6) | Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilmek, yeni araç ve cihazları kullanabilmek | 1 |
7) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilmek | 5 |
8) | Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygulayabilme | 1 |
9) | Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapabilme, preparatları hazırlayabilme, dezenfeksiyon ve sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme | 1 |
10) | Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanabilme, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlama | 1 |