LAW3312 Collective Employment Relations LawBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar TIPÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
TIP
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
LAW3312 Toplu İş Hukuku Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. FATMA BURCU SAVAŞ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Mühendislik bölümü öğrencileri ileride çalışma hayatına atılmaları ile birlikte sendikalaşma ve buna bağlı haklara sahip olacaklardır. Bu kişiler görevleri gereği çoğu zaman işveren vekili konumunda olduklarından toplu görüşme sürecinde yer alabilmektedir. Kimi zaman da kendileri de iş sözleşmesi ile çalışan işçi konumunda oldukları için işçi sendikasına üyelikleri söz konusu olacaktır. Bu nedenlerle sendikalaşma, toplu görüşme, toplu sözleşme ve grev lokavt konularına vakıf olmaları gerekmektedir. Dersin amacı öğrencilere bu temel bilgileri kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
I. Toplu İş Hukukunun işçi, işveren ve işveren vekili gibi temel kavramlarını tanımlar.
II. İşçi topluluklarının işverenler, işverenlerin de işçi toplulukları karşısındaki haklarını inceler.
III. Sosyal taraflar arasında çalışma koşullarının belirlenmesi yöntemlerini ve bunların hukuk kuralları içinde uygulanmasının şartlarını tespit eder. Hak ve menfaat uyuşmazlığı arasındaki farkları değerlendirir.
IV. Toplu İş Sözleşmesi düzeylerini tespit eder, her toplu iş sözleşmesi düzeyinin koşullarını analiz eder.
V. Çalışanların sendikal-toplu sözleşme hakları ve grev hakkını inceler.
VI. Çalıştıranların sendikal hakları-toplu sözleşme ve lokavt haklarını inceler.
VII. Toplu mücadele araçlarının (grev/lokavt) silahların eşitliği kuralına uygun olarak uygulanmasındaki ve barışçı çözüm yollarına başvurulmasındaki toplum yararını analiz eder.
VIII. Mukayeseli hukuk düzenlemelerini iç hukuk düzenlemeleri ile kıyaslar.

Dersin İçeriği

1. Hafta : Sendikalar: Sendika Kavramı ve Sendikacılığın Kısa Tarihçesi, Sendikanın Tanımı ve Unsurları, Sendika Özgürlüğü Kavramı
2. Hafta : Sendika Üyeliği: Üyeliğin Koşulları, Üyelikten Doğan Hak ve Borçlar, Sendika Üyeliği Güvencesi, Sendikaların Faaliyetleri
3. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Hakkı ve Özerkliği, Toplu İş Sözleşmesinin Tanımı, İçeriği ve Hukuki Niteliği
4. Hafta : Toplu İş Sözleşmesinin Düzeyleri: İşyeri ve İşyerleri (Grup) Toplu İş Sözleşmesi, İşletme Toplu İş Sözleşmesi
5. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Ehliyet ve Yetkisi, Yetki İtirazı, Toplu Görüşmeye Çağrı ve Toplu Görüşme
6. Hafta : Pratik Çalışma
7. Hafta : Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, Toplu İş Sözleşmesinin Kişiler, Yer ve Süre Açısından Kapsamı
8. Hafta : Vize Haftası
9. Hafta : Toplu İş Sözleşmesinin Yer ve Süre Açısından Kapsamı, Toplu İş Sözleşmesinde Değişiklik Yapılması, Toplu İş Sözleşmesinin Uygulanması, Hükümsüzlüğü ve İptali
10. Hafta : Toplu İş Uyuşmazlıkları Kavramı ve Türleri,
11. Hafta : Arabuluculuk Kavramı: Olağan Arabuluculuk, Olağanüstü Arabuluculuk ve Arabuluculuk Sisteminin Eleştirisi, Tahkim
12. Hafta : Grev: Grev ve Lokavtın Eşitliği Sorunu, Yasal Grevin Unsurları ve Sonuçları,
13. Hafta : Lokavt: Lokavtın Tanımı ve Unsurları, Yasal Lokavtın Unsurları ve Sonuçları
14. Hafta : Yasa Dışı Grev ve Lokavt Türleri, Yasa Dışı Grev ve Lokavtın Sonuçları
15. Hafta : Yasal Grev ve Lokavtın Sona Ermesi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sendikalar: Sendika Kavramı ve Sendikacılığın Kısa Tarihçesi, Sendikanın Tanımı ve Unsurları, Sendika Özgürlüğü Kavramı
2) Sendika Üyeliği: Üyeliğin Koşulları, Üyelikten Doğan Hak ve Borçlar, Sendika Üyeliği Güvencesi, Sendikaların Faaliyetleri
3) Toplu İş Sözleşmesi Hakkı ve Özerkliği, Toplu İş Sözleşmesinin Tanımı, İçeriği ve Hukuki Niteliği
4) Toplu İş Sözleşmesinin Düzeyleri: İşyeri ve İşyerleri (Grup) Toplu İş Sözleşmesi, İşletme Toplu İş Sözleşmesi
5) Toplu İş Sözleşmesi Ehliyet ve Yetkisi, Yetki İtirazı, Toplu Görüşmeye Çağrı ve Toplu Görüşme
6) Pratik Çalışma
7) Toplu İş Sözleşmesi Hükümleri, Toplu İş Sözleşmesinin Kişiler, Yer ve Süre Açısından Kapsamı
8) Toplu İş Sözleşmesinin Yer ve Süre Açısından Kapsamı, Toplu İş Sözleşmesinde Değişiklik Yapılması, Toplu İş Sözleşmesinin Uygulanması, Hükümsüzlüğü ve İptali
9) Toplu İş Uyuşmazlıkları Kavramı ve Türleri
10) Arabuluculuk Kavramı: Olağan Arabuluculuk, Olağanüstü Arabuluculuk ve Arabuluculuk Sisteminin Eleştirisi, Tahkim
11) Grev: Grev ve Lokavtın Eşitliği Sorunu, Yasal Grevin Unsurları ve Sonuçları
12) Lokavt: Lokavtın Tanımı ve Unsurları, Yasal Lokavtın Unsurları ve Sonuçları
13) Yasa Dışı Grev ve Lokavt Türleri, Yasa Dışı Grev ve Lokavtın Sonuçları
14) Yasal Grev ve Lokavtın Sona Ermesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tankut Centel/Murat Demircioğlu, İş Hukuku,Beta Yayınları, İstanbul 2013.
Haluk Hadi Sümer, İş Hukuku, Mimoza Yayınları, Konya 2011.
Ercan Akyiğit, İş Hukuku, Seçkin Yayınları, Ankara 2010.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 70
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 30
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 70
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Uygulama 1 2
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 60
Ara Sınavlar 1 3
Final 1 3
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır.
2) Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir.
3) Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler.
4) Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar.
5) Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir.
6) Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
7) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir.
8) Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar.
9) Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur.
10) Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır.
11) Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir.
12) Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir.
13) Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir.
14) Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur.
15) Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir.
16) Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur.
17) Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar.
18) Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar.
19) Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır.
20) Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir.
21) Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir.
22) Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır.
23) Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar.
24) Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar.
25) Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
26) Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır.
27) Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir.
28) Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular.
29) Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır.
30) Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir.
31) Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
32) Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler