BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BME3011 | Fizyolojik Sinyaller ve Enstrümantasyon | Güz | 3 | 2 | 4 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAKAN SOLMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi HAKAN SOLMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin öğrenim amaçları öğrencilere; - Biyomedikal enstrümantasyon sistemlerinin yapısını anlamak, - Enstrümantasyon ve tasarım ile ilgili teknik kelimeleri ve temel sinyal analizini öğrenmek, - Sensörler, aktüatörler, elektronik arayüzler ve hesaplama birimleri gibi ana sistem bileşenlerinin nitel fonksiyonlarını öğrenmek. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler; 1. Biyomedikal enstrümantasyonun temel kavramlarını bilir 2. Temel elektrik devrelerini ve devre problemlerini çözme becerisi kazanır 3. Elektrik sinyalleri ve gürültü kavramları hakkında temel bilgi edinir 4. Biyopotansiyel elektrotların çalışma prensiplerini anlama ve temel hesaplamaları yapabilme becerisi kazanır 5. İnsan vücudu tarafından üretilen fizyolojik sinyallerin prensipleri, bu sinyallerin nasıl ölçüleceği ve yorumlanacağı bilgisi edinir 6. Biyoelektrik amplifikatörlerin prensiplerini anlama ve hesaplamaları yapabilme becerisi edinir |
Biyolojik sistemler ve çalışma prensipleri, biyosensörler ve biyosinyal yükselteçler, biyopotansiyeller, girişimsel ve girişimsel olmayan fizyolojik parametrelerin ölçümü, elektrik güvenliği. Dersin öğretim yöntemleri; anlatım, okuma, bireysel çalışma, tartışma ve problem çözmedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tıbbi Enstrümentasyonda temel kavramları | Ders notları |
2) | Genel terimler ve tanımlamalar | Ders notları |
3) | Biyoistatistiğin temelleri | Ders notları |
4) | Sensörler ve çalışma prensipleri | Ders notları |
5) | Biyoelektrik potansiyelleri | Ders notları |
6) | Biyoelektrik potansiyelleri | Ders notları |
7) | Biyopotansiyel elektrotlar | Ders notları |
8) | Elektrik yükselteçleri | Ders notları |
9) | Yükselteç problemleri | Ders notları |
10) | Biyopotansiyel yükselteçleri | Ders notları |
11) | Biyopotansiyel yükselteçleri | Ders notları |
12) | Kan basıncı ölçümleri | Ders notları |
13) | Tıbbi görüntülemede genel kavramlar | Ders notları |
14) | Tıbbi görüntülemede genel kavramlar |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders sunumları ve notları |
Diğer Kaynaklar: | * Webster, John G. “Medical Instrumentation: Application And Design” ISBN: 0471676004, 4th Edition, Publisher: John Wiley & Sons, (2010). * Guyton and Hall, "Textbook of Medical Physiology", 12th Edition, (2006). |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Laboratuar | 8 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 8 | 2 | 16 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | 112 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 174 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. | 4 |
2) | Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak. | 3 |
3) | Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak. | 4 |
4) | Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek. | 4 |
5) | Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. | 5 |
6) | Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak. | |
9) | Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak. | |
11) | Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak. |