BME2001 Human PhysiologyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıBologna KomisyonuUlusal Yeterlilikler
BİYOMEDİKAL MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
BME2001 İnsan Fizyolojisi Güz 3 0 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi CANAN BAĞCI
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi HANİFE YASEMİN KESKİN ERGEN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Hücresel seviyeden sistemler seviyesine insan vücudunun yapı ve işlevleri hakkında temel bilginin kazandırılmasını hedefler. Kısa bir girişin ardından kaslar, sinir sistemi, kardiyovasküler sistem, solunum sistemi, boşaltım sistemi, sindirim sistemi, endokrin sistem ve üreme sistemi konuları işlenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Hücresel düzeyden sistemler düzeyine vücutta homeostazisin sağlanması ve korunması süreçlerini açıklar
İnsan vücudundaki sistemlerin her birinin yapı ve işleyişini açıklar
Organ sistemlerinin işleyiş mekanizmalarını ve birbirleri ile olan ilişkilerini tanımlar
Vücutta gerçekleşen süreçler ve kişinin sağlık durumu hakkında ne şekilde veri toplayabileceğini tarif eder
Ölçüm yöntemleri (örn., kan örneği analizi, EKG ve EMG gibi elektrofizyolojik veriler, solunum testleri gibi) aracılığıyla elde edilen verilerin sağladığı bilgiyi tanımlar

Dersin İçeriği

Fizyoloji kompleks canlı organizmaların hücresel düzeyden organ sistemleri düzeyine kadar nasıl çalıştığını inceleyen bilim dalıdır. Fizyolojiye giriş niteliğindeki bu ders insan fizyolojisinin temel kavram ve konularına odaklanacaktır. Hücre fizyolojisi, vücudun organizasyonu ve kontrol sistemleri konularının ardından organ sistemleri tek tek ele alınacaktır. Vücut işlevlerini değerlendirmede kullanılan ölçüm yöntemleri ve elde edilen fizyolojik sinyallerden ne tür bilgiler elde edilebileceği konuları da tartışılacaktır.

Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri ders anlatımı, okuma, tartışma ve bireysel çalışmadır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İnsan fizyolojisine giriş, tıbbi terminoloji hakkında kısa bilgilendirme, vücudun genel organizasyonu, homeostazis kavramı ve kontrol sistemleri Ders notları
2) Hücre membranı, Hücre membranından madde taşınımı, membran potansiyeli, aksiyon potansiyeli Ders notları
3) Uyarılabilen dokular, Kasların yapısı (iskelet kası, düz kas ve kalp kası), kas kasılması Ders notları
4) Kalp döngüsü, kalp sesleri, elektrokardiyografi, kalp debisi Ders notları
5) Kalp işlevlerinin düzenlenmesi, dolaşım yolları, kan damarları, kan basıncı Ders notları
6) Kan fizyolojisi, İskelet sistemi Ders notları
7) Solunum sistemi, gaz taşınması, solunumun düzenlenmesi Ders notları
8) Sinir sistemi, sinir hücresi tipleri, aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim Ders notları
9) Santral ve periferik sinir sistemi Ders notları
10) Duyu fizyolojisi, Vücut hareketlerinin düzenlenmesi, farklı beyin aktivitesi durumları Ders notları
11) Sindirim sistemi, gastrointestinal organlar, salgılar, sindirim ve emilim Ders notları
12) Böbrek ve idrar yollarının yapısı, idrar oluşumu ve eliminasyonu, sıvı ve elektrolit dengesi Ders notları
13) Endokrin sistemin genel özellikleri, Endokrin bezler Ders notları
14) Erkek ve kadın üreme sitemi fizyolojisi Ders notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1. Guyton and Hall, Textbook of Medical Physiology, Hall, John E. Twelfth edition, Philadelphia: Saunders/Elsevier, 2011 (or a newer version is also acceptable)
2. Ganong’s review of medical physiology/ Kim E. Barrett; Scott Boitano, Susan M. Barman, Heddwen L. Brooks, New York : McGraw-Hill, 2016


Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Küçük Sınavlar 2 % 15
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 45
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 55
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 45
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Küçük Sınavlar 2 1 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 132

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik (analiz, lineer, cebir, diferansiyel denklemler, istatistik), fen bilimleri (fizik, kimya, biyoloji) ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi ile bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisine sahip olmak. 5
2) Karmaşık Biyomedikal mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi kazanmak.
3) Karmaşık Biyomedikal sistemleri, süreçleri, cihazları veya ürünleri gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlayabilmek ve bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama yetkinliği kazanmak.
4) Biyomedikal mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi kazanmak, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilmek.
5) Karmaşık Biyomedikal Mühendisliği problemlerinin veya araştırma konularının incelenmesi için nümerik veya fiziksel deney tasarlayabilmek ve uygulayabilmek, veri toplamak ve sonuçları analiz ederek yorumlayabilmek. 4
6) Biyomedikal Mühendisliğini ilgilendiren problemlerde bireysel ve ilgili çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilmek.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi kazanmış olmak, Biyomedikal mühendisliği alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde İngilizce dil bilgisi (Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyi) kazanmış olmak; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi kazanmış olmak. 4
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerilerine sahip olmak.
9) Biyomedikal mühendisliği etik ilkelerine uygun davranmanın önemi ve mesleki sorumluluk ve etik sorumluluk bilinci ile biyomedikal mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibi olmak
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olmak.
11) Biyomedikal Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibi olmak; Biyomedikal mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibi olmak.