FTV4935 Narrative Scene AnalysisBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
FTV4935 Sahne Anlatı Analizi Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. NİLAY ULUSOY
Dersi Veren(ler): Dr. CİHAT ARINÇ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Bu dersin amacı kurmaca sinemanın nasıl işlediğini estetik bir perspektiften öğretmektir. Derste örnek filmler izlenir, orijinal senaryoları ve final ürün analiz edilerek iki temel sorunun cevabı aranır. 1) Yönetmenin film ile yaratmak istediği etki nedir? 2) Bu etkiyi yaratmak için yönetmen sinemanın öğelerini nasıl kullanmaktadır? "Sinemanın öğeleri" ile özellikle senaryodaki anlatı yapısı; oyuncuların, mekanların, ışığın, kamera pozisyonlarının ve objektiflerin seçimi; oyunculuk tarzı; kurgu yaklaşımı; müziğin ve sesin kullanımı; ve bütün bu öğelerin bir araya gelerek yarattığı, sinematik bir anlayışla "bakış açısı" kastedilmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Bir sahneyi planlara ve kamera pozisyonlarına parçalayarak izleyebilir
2. Senaryo ile tamamlanmış filmi karşılaştırıp, farklılıklarla ilgili değerlendirmeler yapabilir
3. Kurmaca film yapmanın "bir etki yaratımı" ile "bir öykü anlatımının" bir araya ve karşı karşıya gelmesiyle ortaya çıktığını anlar
4. Yönetmenin filmde ortaya çıkarmak istediği etkiyi çözümleyebilir
5. Öyküsel sinemada "bakış açısı'nın" kurmaca sinemada ne olduğunu, sinematik olarak nasıl oluşturulduğunu ve anlatım ve anlatı yapısı terimleriyle değerlendirebilir.

Dersin İçeriği

Derste her hafta bir uzun metraj film izlenir. Filmin bir sahnesinin orjinal senaryosu ve o sahneyle ilgili sorular öğrencilere verilir. Bir sonraki hafta için öğrenciler soruları cevaplarlar ve takip eden derste sahne tekrar izlenir, konu sınıfta tartışılır ve cevaplar değerlendirilir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders tanıtımı. yok
2) “Sideways” filminin gösterimi. Bir sahneyi parçalarına ayırmayı öğrenme. Konvansiyonel anlatı diline giriş.
3) "The Insider” filminin gösterimi. Duygusal açıdan derin bir bakış açısı ortaya çıkarma ve objectif seçimi.
4) “Lost Highway” filminin gösterimi. Bilinçaltına odaklanarak bakış açısı üzerinde çalışmayı ilerletme. Dinamik ses miksajı ile bakış açısı üzerinde oynama ve bakış açısını kaydırma.
5) “La Promesse” filminin gösterimi. Doğallığı anlama ve sinemada nasıl oluşturulduğu üzerinde çalışma. Duygusal alanda kısıtlanmış bakış açısı.
6) “Elephant” filminin gösterimi. İzleyicinin beklentisinin üzerinde kısıtlanmış bakış açısı. Büyük ölçekli anlatı yapılarına giriş.
7) “Days of Heaven” filminin gösterimi. Anlatıda eksiltilmiş bakış açısı.
8) “Bad Lands” filminin gösterimi. Yer değiştiren bakış açısını ve duygusal etkisini anlama.
9) “The Limey” filminin gösterimi. Anlatıda bakış açısının belirsizliği üzerine tartışma.
10) “The Office” & “Curb Your Enthusiasm” dizilerinin gösterimi. Geleneksel sit-com öğelerini anlama ve yapıdaki yeni yönelimler.
11) “Crouching Tiger, Hidden Dragon” filminin gösterimi. Tür beklentisi kavramı. Aksiyon sekanslarının biçimsel özellikleri ve onlarla oynama.
12) “Secrets and Lies” filminin gösterimi. Karakterin derinleştirilmesi, çoklu kısıtlanmış bakış açıları
13) “L’Argent" filminin gösterimi. Sinematik etkinin ortaya çıkarılması için yapısal özelliklerin kısıtlanması..
14) “Dark Water” filminin gösterimi. Korku türünde etkiler yaratmak için sinematik öğelerin ve bakış açısının kullanımı. Son ders. Dönem boyunca çalışılan konuların üzerinden gidilmesi ve sinema işlerinde anlatının nasıl işlediğine dair resmi tamamlama.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yok.
Diğer Kaynaklar: None.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 6 % 40
Sunum 2 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 2 3 6
Ödevler 6 6 36
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 130

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek.
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek.
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.