İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4907 | Deneysel Sinema | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. TOLGA HEPDİNÇLER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi DENİZ GÜRGEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Deneysel Film dersi, öğrencileri avant-garde sinemanın çalışılması ve yaratılması konusunda derinlemesine bir deneyime sokmayı amaçlamaktadır ve tarihsel evrimini ile çağdaş uygulamalarını kapsamlı bir şekilde keşfetmektedir. Bu ders, türün önde gelen akımlarını ve önemli figürlerini daha iyi anlamayı, modern dijital teknolojilerle etkileşimde bulunmayı ve yaratıcı film yapımında denemeler yapmayı hedeflemektedir. Dersler, uygulamalı projeler ve eleştirel analizler aracılığıyla öğrenciler sadece teknik becerilerini geliştirmekle kalmayacak, aynı zamanda deneysel filmin görsel ve anlatısal hikaye anlatımının sınırlarını zorlama rolüne dair eleştirel bir değerlendirme geliştireceklerdir |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Deneysel sinemanın tarihsel evrimini, türü şekillendiren ana akımları, önemli figürleri ve eserleri kapsayacak şekilde derinlemesine anlar. 2. Deneysel sinemanın altında yatan teorik çerçeveleri ve kavramları kavrar, deneysel eserlerin eleştirel analizini yapabilme yeteneği kazanır. 3. Dijital teknolojilerin etkisi ve deneysel sinemanın çağdaş kültürdeki rolü dahil olmak üzere, deneysel filmdeki güncel eğilimleri ve uygulamaları anlar. 4. Çağdaş deneysel film yapımcılarının eserlerini analiz eder ve türün sınırlarını nasıl genişlettiğini ve katkıda bulunduğunu belirler. 5. Avangard teorilerin anlaşılmasını yansıtarak çeşitli film teknikleri ve araçları kullanarak deneysel filmler oluşturur ve üretir. 6. Film endüstrisinin işbirlikçi doğasını yansıtarak, deneysel film projelerini kavramsallaştırmak, geliştirmek ve uygulamak için ekiplerle etkili bir şekilde işbirliği yapar. 7. Kendi çalışmalarını ve akranlarının çalışmalarını eleştirel bir şekilde değerlendirir, sanatsal mesajları iletmekte kaliteyi ve etkinliği artırır. 8. Üretimin deneysel doğasını artıran dijital düzenleme yazılımını etkili bir şekilde kullanır, film ve sesi manipüle eder. 9. Çeşitli kültürel bağlamlarda deneysel filmlerin sosyo-politik etkilerini tartışır ve analiz eder, toplum ve kültür üzerindeki etkilerini anlar. |
Dönem boyunca öğrenciler, deneysel sinemanın başlangıcından günümüze kadar olan tarihini keşfedecek, etkili hareketleri ve öncü eserleri inceleyeceklerdir. Ders, teorik bilgileri pratik uygulamalarla bütünleştirir, öğrencilere çeşitli film yapım teknikleri hakkında bilgi edinme ve deneyimleme fırsatı sunar, dijital düzenleme araçları ve geleneksel olmayan anlatı yapılarının kullanımını içerir. Ayrıca, filmlerin analizi ve deneysel sinemanın daha geniş kültürel ve sosyal bağlamlardaki rolü üzerinde güçlü bir vurgu yapılacaktır. Düzenli ödevler, işbirlikçi projeler ve etkileşimli tartışmalar, öğrencilerin teorik kavramları yaratıcı bir şekilde uygulamalarını teşvik edecek ve bu süreç, geleneksel sinema formlarına meydan okuyan ve benzersiz sanatsal vizyonlarını ifade eden kendi deneysel filmlerinin üretimiyle sonuçlanacaktır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin Tanımı: Deneysel sinemaya giriş ve önemi. | * Man with a Movie Camera (Dziga Vertov, 1929) * Meshes of the Afternoon (Maya Deren, 1943) * Dog Star Man (Stan Brakhage, 1961-1964) |
2) | Filmde Deneyciliğik Kavramına Giriş: Deneysel filmin tanımı üzerine. | * Wavelength (Michael Snow, 1967) * Zorns Lemma (Hollis Frampton, 1970) * Ballet Mécanique (Fernand Léger, 1924) |
3) | Deneysel Sinemanın Öncüleri | *Anemic Cinema (Marcel Duchamp, 1926) *Un Chien Andalou (Luis Buñuel & Salvador Dalí, 1929) *The Seashell and the Clergyman (Germaine Dulac, 1928) |
4) | Deneysel Sinemada Tür Melezleşmesii: Sinema türlerinin deneysel sinema içinde nasıl birleştirildiği üzerine. | * La Jetée (Chris Marker, 1962) * Eraserhead (David Lynch, 1977) * Sweet Movie (Dušan Makavejev, 1974) |
5) | Deneysel Filmde Teknolojinin Rolü | * Outer Space (Peter Tscherkassky, 1999) * Décasia (Bill Morrison, 2002) - Ten Skies (James Benning, 2004) |
6) | Deneysel Film ve Duyusal Deneyim: Sinema aracılığıyla duyusal bir etkiuyandıran filmler | * Mothlight (Stan Brakhage, 1963) * At Sea (Peter Hutton, 2007) * Baraka (Ron Fricke, 1992) |
7) | Belirli Mekânlara Özgü Deneysel Filmler: Belirli yerler için tasarlanmış veya o yerler hakkında olan filmler. | * Koyaanisqatsi (Godfrey Reggio, 1982) * Nostalgia (Hollis Frampton, 1971) * News from Home (Chantal Akerman, 1977) |
8) | Etkileşimli ve Katılımcı Deneysel Filmler: İzleyici etkileşiminin incelendiği filmler. | * Tango (Zbigniew Rybczyński, 1981) * Symbiopsychotaxiplasm (William Greaves, 1968) * The Act of Seeing with One’s Own Eyes (Stan Brakhage, 1971) |
9) | Deneysel Film ve Bellek: Deneysel filmlerin belleği nasıl meydan okuduğu ve kullandığı. | * Sans Soleil (Chris Marker, 1983) * Mirror (Andrei Tarkovsky, 1975) * Hiroshima Mon Amour (Alain Resnais, 1959) |
10) | Deneysel Filmde Beden: İnsan bedeninin betimlenmesi ve kullanımı. | * Thundercrack! (Curt McDowell, 1975) * The Holy Mountain (Alejandro Jodorowsky, 1973) * Blow Job (Andy Warhol, 1964) |
11) | Deneysel Anlatılar ve Hikaye Anlatımı: Deneysel filmlere özgü anlatı teknikleri. | * A Movie (Bruce Conner, 1958) * Tribulation 99: Alien Anomalies Under America (Craig Baldwin, 1991) * Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975) |
12) | Deneysel Sinemada Ses Manzaraları: Deneysel filmlerde sesin rolü ve yenilikleri. | * Variations (Stan Brakhage, 1992) * See the Sea (François Ozon, 1997) * Crossroads (Bruce Conner, 1976) |
13) | Deneysel Film ve Kültürel Kimlik: Deneysel film aracılığıyla kültürel ve kimlik temalarının keşfi. | Tongues Untied (Marlon Riggs, 1989) The Watermelon Woman (Cheryl Dunye, 1996) Reassemblage (Trinh T. Minh-ha, 1982) |
14) | Final Projeler için Özet, Mood-board ve Aydınlatma Diyagramlarının |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | Hatfield, J. (Ed.). (2006). Experimental film and video: An anthology. John Libbey Publishing. (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access) or PN 1995.9 .E96/E97 2006 Knowles, K. (2020). Experimental film and photochemical practices. Palgrave Macmillan. (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access) Gaal-Holmes, P. (2015). A history of 1970s experimental film: Britain's decade of diversity. Palgrave Macmillan. (Barbaros Library Catalog Number: Online Book Access) Rush, M. (2007). Video Art. Thames & Hudson. Provides insights into the video art movement, closely related to experimental film. Rees, A. L., et al. (Eds.). (2011). Expanded Cinema: Art, Performance, Film. Tate Publishing. Explores the intersection of film, art, and performance in experimental cinema. UBUWeb: (https://www.ubuweb.com) An independent resource dedicated to all things avant-garde and unconventional, including an extensive archive of experimental films. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 3 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | 65 |
Ödevler | 3 | 6 | 18 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 128 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinde kullanabilme becerisi. | |
2) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
3) | İnşaat mühendisliğinde karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | |
4) | İnşaat mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
5) | Karmaşık inşaat mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | |
6) | İnşaat mühendisliği disiplininde ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
9) | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; inşaat mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
10) | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
11) | İnşaat mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın inşaat mühendisliği alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; inşaat mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |