İLETİŞİM VE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD1115 | Temel Tasarım I | Güz | 4 | 4 | 6 | 10 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. DİDEM WONG Öğ.Gör. SERKAN ŞİMŞEK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Temel Tasarim I Dersi, İletişim Tasarımı öğrencileri için özel olarak tasarlanmış iki yarıyıllık stüdyo dersinin ilk parçasıdır.Ders stüdyo ortamında görsel tasarım problemleri ile ilgili egzersizler sunar. Dersin genel amacı tasarımın temellerini görsel iletişim sorunları ve kitlesel medya uygulamaları ile ilgili olarak tanıtmaktır. Öğrenciler tasarım elemanları ve tasarım prensipleri ile tanışmaktadır. Stüdyo deneyimi, görsel tasarımın iletişimdeki etkinliğinin temel çerçevesini anlayabilmek adına dersin esasını oluşturmaktadır. Proje sunumları sayesinde öğrenciler tasarıma ilişkin sözel sunum becerilerini geliştirmekte ve görsel tasarım terminolojisine hakim eleştirel görsel düşünme becerilerini geliştirmektedirler. Bu dersin amacı temelde iki yönlüdür. Birincisi, öğrencilerin diğer derslerde karşılaşacakları çeşitli tasarım sorunları ile ilişkilendirebilecekleri tasarım becerileri kazanmalarıdır. İkincisi ise, öğrencilerin sonraki yıllarda kullanacakları yüksek teknoloji araçlarını bilinçli ve kendi niyetlerine uygun bir biçimde bu karmaşık ortamlar üzerinde kontrol sahibi olarak kullanmaları için hazır olmalarıdır. Dersin ilk dönemi iki boyutlu bir çalışma alanında tasarım ile ilgili görsel sorunlar üzerinde durur. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Tasarım elemanlari ve tasarım prensiplerinin tanımlanması. 2) Göreceli görsel ilişkilerin tanımlanması. 3) Görsel tasarım terminolojisinin uygulanması. 4) Seçici görme becerisi ve görsel formun vurgulanması. 5) Mekanın görsel organizasyonuyla ilgili temel bir anlayış geliştirilmesi. 6) Verilen brifler çerçevesinde, tasarım problemlerine göre üretim becerileri konusunda deneyim kazanılması 7) Tasarım sürecine katılırken kompozisyonel değerler taşıyan görsel mesajlar sergileme becerisinin sağlanması. 8) Çerçeve ve kompozisyon dinamikleri ile ilgili deneysel deneyim sağlanması. 9) Problem çözmeye yönelik yaratıcı ve deneysel yaklaşımlar geliştirilmesi. 10) Kritik tasarım düşüncesini geliştirilmesi |
Öğrenciler dönem boyunca ders içinde stüdyo ortamında ve ders dışında yaptıkları projelerle görsel tasarım problemleri çözerken tasarım elemanları ve tasarım prensipleri ile tanışmaktadır. Ders öğrencilere tasarımın temellerini vermeyi hedeflerken bir brief çerçevesinde yaratıcı ve deneysel çözümler üretmeleri ve alanla ilgili terminolojiye hakim sunumlar gerçekleştirmeleri beklenmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giris. Mufredatin ve Arac-gerec listesinin gozden gecirilmesi. Atolye calismasi ve Eskiz Defteri gereksinimlerine giris. | yok |
2) | Görsel Okur Yazarlık Sunumu. Atölye Çalışmasına giriş projesi - Nokta Egzersizi | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. |
3) | Sokak Grafikler Sunum. Sanat ve Tasarımda Noktasallık Sunumu. Malzeme, Mecra ve Teknik. Malzeme ve Nokta Atölye çalışması. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. |
4) | Sokak Grafikleri Fotoğraf Kritiği. Sanat ve Tasarımda Çizgi sunumu. İşaretler ve semboller sunum.. Tasarlanmış-tasarlanmamış tasarım egzersizine giriş. Malzemelerle çizgi atölye çalışması-egzersiz | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. |
5) | Fotoğrafta Grafik Kompozisyon ve Fotoğrafta Kolaj Kritik. Üç temel Form ve silüetle Kompozisyon (A3) Kritik. | Konuyla ilgili proje surecinin devamı. |
5) | Fotoğrafta çizgi etkisi Kritik. Gestalt Prensipleri Sunumu ve Ritim,gerilim, zıtlık sunumu. Çizgiyle ritim - gerilim - zıtlık Atölye çalışması. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. Tasarlanmis - Tasarlanmamis Tasarim egzersizi teslimi |
6) | Malzeme kullanımı ve çizgi egzersizi kritik. Ritim - gerilim ve zıtlık atölye çalışması kritiği. Ritim - gerilim - zıtlık sunum. Pozitif -Negatif alan Atölye çalışması. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. Ritim - Gerilim - Zitlik cizgi Sinif Calismasi teslimi. |
7) | VİZE PROJE TESLİMİ:HAZIRLIKLAR & BEKLENTİLER. Bütünsellik ve Transfer sunumu. Çizgi etkileri Transferi Atölye çalışması. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. Pozitif Negatif Alan Sinif Calismasi teslimi. |
8) | Sanat ve Tasarımda BİÇİM ve KOMPOZİSYON sunum. Çizgi etkileri Transferi Atölye çalışması kritiği. | Cizgi Etkileri Transferi Sinif Calismasi teslimi. |
9) | Fotoğrafta Üçgen Formlar Proje Kritiği. Sanatçı eserlerinde BİÇİM sunumu. Fotoğrafta Daire Formu Transferi Atölye çalışması. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. |
10) | Fotoğrafta Daire Formu Proje Kritiği. Temel Görsel Düzenlemeler Sunum. Üç temel Formla Kompozisyon Atölye çalışması. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. Fotografta Daire Transferi Sinif Calismasi teslimi. |
11) | Anlamlı Beyaz Alanlar. Üç temel Formla Kompozisyon Kritiği. Üç temel Formla Kompozisyon (A3) ve Üç temel Form ve çizgiyle Kompozisyon (A3) atölye çalışmaları. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. Uc Temel Form'la Kompozisyon Sinif Calismasi teslimi. |
12) | Kolaj Sunum. Üç temel Formla Kompozisyon (A3) Kritik. Üç temel Form ve çizgiyle Kompozisyon (A3) Kritik | Konuyla ilgili fotograf proje teslimi.Uc Temel Formla Kompozisyon (A3) ve Uc Temel Form + cizgiyle Kompozisyon (A3) Sinif Calismasi teslimi. |
13) | Fotoğrafta Grafik Kompozisyon ve Fotoğrafta Kolaj Kritik. Üç temel Form ve silüetle Kompozisyon (A3) Atölye çalışması. | Konuyla ilgili arac gerec ve malzemenin hazirligi. Konuyla ilgili fotograf proje teslimi. |
14) | Fotoğrafta Grafik Kompozisyon ve Fotoğrafta Kolaj Kritik. Üç temel Form ve silüetle Kompozisyon (A3) Kritik. | Konuyla ilgili proje sürecinin sonlandırılması. |
Ders Notları / Kitaplar: | The students are encouraged to refer to ‘David A Lauer, and Stephen Pentak, Design Basics, Fifth Edition (New York: Wadsworth, 2002) and Otto G.Ocvirk, Robert E.Stinson,Philip R. Wigg, Robert O. Bone, David L.Cayton; Art Fundementals:Theory and Practice; Tenth Edition;(Mc Graw Hill, 2006). ’Donis A. Dondis, A Primer of Visual Literarcy (Cambridge: The MIT Press, 1996) and Herbert Zettl, Sight Sound Motion: Applied Media Aesthetics, (California: Wadsworth, 1993) as their guiding text books. Students are encouraged to read and research around the topics discussed. Students are expected to make themselves familiar with the library and with how to look for information. Respectively; The following list is recommended reading. |
Diğer Kaynaklar: | Arnheim, Rudolf. (1969). Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye, University of California Press, Berkley. Becer, Emre. (2008). ‹letiflim ve Grafik Tasar›m, 6.Bask› Dost Kitabevi, Ankara. Berger, A. Arthur. (1998). Seeing is Believing, Mayfield Publishing, London. Brereton, Richard. (2009). Sketchbooks:The Hidden Art of Designers, Illustrators& Creatives, Laurence King Publishing, London.UK. Bowers, John. (1999). Introduction to Two Dimensional Design, John Wiley & Sons, USA. Colour Mania (Victionary, 2009). Mustieness, Carlos, and Hilland Thomas(ed.).(2006).Icons, Colors, Signs,Taschen, Italy. Donis A. Dondis. (1996) A Primer of Visual Literacy ,The MIT Press, Cambridge. Feldman, Edmund Burke.(1992).Varieties of Visual Experience, Fourth Edition, Harry N.Abrams, New York. Gastman, R., Neelon C, Smyrski, A. (2007). Street World:Urban Culture from Five Continents, Thames& Hudson., London. Janson, H. W. Janson.(1970). History of Art, Abrams, New York Krause, Jim. (2006). Color Index, David and Charles Books,UK. Krause, Jim. (2002). Color Index, USA Levey, Michael. (1968). A History of Western Art, Oxford University Press, Oxford. Lucie-Smith, Edward. (1995). Art Today, Phaidon Press Limited, London Mason, John Mason. (1989). Arts and Artists, J.G. Ferguson Publishing Company. McAlhone, Berly. (1998 ). A Smile in the Mind: Witty Thinking in Graphic Design, Phaidon Press, London. Naegele Isabel, and Baur Ruedi. ( 2004). Scents of The City, Lars Müller Publishers, Switzerland. Oei, Loan and Kegel De Cecile. (2002). The Elements of Design, Thames & Hudson, London, UK. Ocvirk, Stinson, Wigg, Bone, Cayton.(2006). Art Fundamentals, Tenth Edition, Mc Graw-Hill International Edition, New York. Pentak, Stephen and Roth, Richard. (2003). Color Basics, Wadsworth Publishing, USA. Pentak, Stephen, Lauer A David.( 2002). Design Basics, Fifth Edition, Wadsworth Publishing, USA. Tyson, Carl N. (1996). Art Through The Ages, Harcourt Brace & Company Zakia, D Richard. (1994). Perception and Imaging, Focal Press, Boston. ZelanskiI, Paul; Fisher, Mary Pat. (1996, 1984). Design Principles and Problems, by holt, Rinehart and Winston, USA. Zettl,Herbert. (1993). Sight, Sound, Motion: Applied Media Aesthetics, Wadsworth, California. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 12 | % 60 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 77 |
Ödevler | 12 | 48 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 241 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | 5 |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | 4 |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | 4 |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşımın, yaratıcı düşünme ve üretme süreçlerinin becerisini kazandırmak. | 5 |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | 3 |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | 5 |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | 3 |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | 2 |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | 4 |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | 1 |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | 5 |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | 5 |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 3 |