TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB3414 | Uluslararası Ticaret Politikası | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı ticaret kuramı, politika araçları ve güncel ticaret sorunlarına değinerek, öğrencilere uluslararası ticaret ilişkileri ve müzakereleri hakkında analitik bir perspektif sağlamaktır. Ders dört temel bölümden oluşmaktadır: ilk bölüm ticaret politikası ve araçlarına kuramsal yaklaşım getirmektedir. İkinci bölüm serbest ticaret ve korumacılığın nedenleri ve politik ekonomisi üzerinde yoğunlaşmaktadır. Üçüncü bölüm, uluslar arası ticaret anlaşmaları ve kurumları (özellikle GATT ve DTÖ); normları ve prensiplerini incelemektedir. Son kısımda çok taraflı ve bölgesel ticaret anlaşmaları ilişkisi ve güncel ticaret politikası konuları ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Uluslararası ticaret politikası analizinde kullanılan temel teorik çerçeveyi öğrenip somut örneklere uygulayabilir. 2. Kurala dayalı dünya ekonomik düzenine yön veren DTÖ ve diğer uluslararası kuruluşların rolünü ve sınırlarını değerlendirebilir. 3. Ticaret politikasına ilişkin konuların tarifelerin ötesinde çevre, işgücü standartları ve fikri mülkiyet hakları gibi çeşitli alanlara doğru evrildiğini görebilir. 4. Korumacılık taleplerinin ve ticaret politikalarının arka planındaki yurtiçi ve uluslararası çıkar çatışmalarını değerlendirebilir. 5. Bölgesel entegrasyon ve serbest ticaret anlaşmalarının etkilerini analiz edebilir. 6. Ticaret politikasına ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir. |
1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri 7. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: GATT’dan DTÖ’ye 8. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) 9. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: sanayi ürünleri ve tarım ticareti 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: hizmet ticareti 11. Hafta: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgesel ticaret anlaşmaları 13. Hafta: Ticaret ve sınır-ötesi düzenleme konuları 14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel sorunlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş | Please read the following book: The Choice: A Fable of Free Trade and Protectionism, Russell Roberts, 3rd ed. Prentice Hall Publ. 2006. |
2) | 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler | . |
3) | 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller | |
4) | 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık | |
5) | 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı | |
6) | 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri | |
7) | 7. Hafta: Tekrar | |
8) | 8.Hafta Uluslararası ticaret kurumları: WTO | |
9) | 9.Hafta:DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Endüstriyel ürünler, tarım ticareti | |
10) | 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Hizmet ticareti | |
11) | Doha Çok taraflı ticaret müzakereleri | |
12) | 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgeselcilik | |
13) | 13. Hafta: Ticaret-ve-Ötesi-Sınır Sorunları | |
14) | 14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel konular |
Ders Notları / Kitaplar: | Bu ders için tek bir ders kitabı olmayıp, aşağıdaki eserlerin ilgili bölümleri temel okuma parçaları olarak tavsiye edilmektedir: There is no single textbook for this course. Relevant chapters in the following books are suggested as essential reading to provide a background: Hoekman, B. and M. Kostecki (2009), The Political Economy of the World Trading System: The WTO and Beyond, Third Edition, Oxford University Press. Barton, Goldstein, Josling and Steinberg (2006), The Evolution of the Trade Regime: Politics, Law, and Economics of the GATT and the WTO, Princeton University Press. Trebilcock, M. and R. Howse (2005), The Regulation of International Trade, Third Edition, Routledge. Van den Bossche, P. (2008), The Law and Policy of the World Trade Organization: Text, Cases and Materials Second Edition, Cambridge University Press. Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton University Press. Bagwell, K. and Staiger, R. (2002), The Economics of the World Trading System, The MIT Press. Rodrik, Dani (2011), The Globalisation Paradox, Oxford University Press. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 102 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |