MOLEKÜLER BİYOLOJİ VE GENETİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB3414 | Uluslararası Ticaret Politikası | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Bu dersin temel amacı ticaret kuramı, politika araçları ve güncel ticaret sorunlarına değinerek, öğrencilere uluslararası ticaret ilişkileri ve müzakereleri hakkında analitik bir perspektif sağlamaktır. Ders dört temel bölümden oluşmaktadır: ilk bölüm ticaret politikası ve araçlarına kuramsal yaklaşım getirmektedir. İkinci bölüm serbest ticaret ve korumacılığın nedenleri ve politik ekonomisi üzerinde yoğunlaşmaktadır. Üçüncü bölüm, uluslar arası ticaret anlaşmaları ve kurumları (özellikle GATT ve DTÖ); normları ve prensiplerini incelemektedir. Son kısımda çok taraflı ve bölgesel ticaret anlaşmaları ilişkisi ve güncel ticaret politikası konuları ele alınmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Uluslararası ticaret politikası analizinde kullanılan temel teorik çerçeveyi öğrenip somut örneklere uygulayabilir. 2. Kurala dayalı dünya ekonomik düzenine yön veren DTÖ ve diğer uluslararası kuruluşların rolünü ve sınırlarını değerlendirebilir. 3. Ticaret politikasına ilişkin konuların tarifelerin ötesinde çevre, işgücü standartları ve fikri mülkiyet hakları gibi çeşitli alanlara doğru evrildiğini görebilir. 4. Korumacılık taleplerinin ve ticaret politikalarının arka planındaki yurtiçi ve uluslararası çıkar çatışmalarını değerlendirebilir. 5. Bölgesel entegrasyon ve serbest ticaret anlaşmalarının etkilerini analiz edebilir. 6. Ticaret politikasına ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir. |
1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri 7. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: GATT’dan DTÖ’ye 8. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ) 9. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: sanayi ürünleri ve tarım ticareti 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: hizmet ticareti 11. Hafta: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgesel ticaret anlaşmaları 13. Hafta: Ticaret ve sınır-ötesi düzenleme konuları 14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel sorunlar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş | Please read the following book: The Choice: A Fable of Free Trade and Protectionism, Russell Roberts, 3rd ed. Prentice Hall Publ. 2006. |
2) | 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler | . |
3) | 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller | |
4) | 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık | |
5) | 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı | |
6) | 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri | |
7) | 7. Hafta: Tekrar | |
8) | 8.Hafta Uluslararası ticaret kurumları: WTO | |
9) | 9.Hafta:DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Endüstriyel ürünler, tarım ticareti | |
10) | 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Hizmet ticareti | |
11) | Doha Çok taraflı ticaret müzakereleri | |
12) | 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgeselcilik | |
13) | 13. Hafta: Ticaret-ve-Ötesi-Sınır Sorunları | |
14) | 14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel konular |
Ders Notları / Kitaplar: | Bu ders için tek bir ders kitabı olmayıp, aşağıdaki eserlerin ilgili bölümleri temel okuma parçaları olarak tavsiye edilmektedir: There is no single textbook for this course. Relevant chapters in the following books are suggested as essential reading to provide a background: Hoekman, B. and M. Kostecki (2009), The Political Economy of the World Trading System: The WTO and Beyond, Third Edition, Oxford University Press. Barton, Goldstein, Josling and Steinberg (2006), The Evolution of the Trade Regime: Politics, Law, and Economics of the GATT and the WTO, Princeton University Press. Trebilcock, M. and R. Howse (2005), The Regulation of International Trade, Third Edition, Routledge. Van den Bossche, P. (2008), The Law and Policy of the World Trade Organization: Text, Cases and Materials Second Edition, Cambridge University Press. Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton University Press. Bagwell, K. and Staiger, R. (2002), The Economics of the World Trading System, The MIT Press. Rodrik, Dani (2011), The Globalisation Paradox, Oxford University Press. |
Diğer Kaynaklar: |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 5 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 55 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 45 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 55 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 102 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 146 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Bilgisayar sistemlerinde olan zengin bilgileri kullanabilir ve basit biyolojik sorulara cevap bulma ve hastalıkların teşhis ve tadavileri gibi problemlere çözüm bulur. | 3 |
2) | Biyoloji konuları ile ilgili problemleri saptama, sentez yaparak problemlerin çözümüne yönelik hipotez kurma ve çeşitli gözlemsel ve deneysel yöntemler kullanarak hipotezi çözme becerisi kazanır. | 4 |
3) | Eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme yeteneği geliştirir. | 5 |
4) | Etkili iletişim kurma ve hem İngilizce hem Türkçe sözlü,yazılı ve okuma becerisi kazanır. Mesleki alanda ingilizceye hakim olur. | 3 |
5) | Genetik laboratuvarında kullanılan değişik teknikleri öğrenir ve bilgi ve beceri kazanır. | 4 |
6) | Biyolojik bilgi ve verileri analiz etme ve derleme yetisi gösterme, bunları ve sonuçlarını, arkasında yatan delilleri, bilgi ve görüşleri yazılı ve sözlü olarak net bir şekilde sunabilme. | 4 |
7) | Nicel ve nitel veri toplama yöntemleri kullanmada bilgi ve beceri kazanır. | 3 |
8) | Araştırmaları etik, mesleki sorumluk bilincine sahip, insani değerlere ve insan haklarına saygılı bir şekilde yürütür. İnsan deneylerinde gizlilik ilkesine önem verir. | 5 |
9) | Moleküler biyoloji ve genetik alanında kullanılan teorileri ve uygulamaları öğrenmek ve her ikisi arasında bağlantı kurma. | 4 |
10) | Kendini geliştirme konusunda literatürü araştırıp kullanır ve bilim-teknoloji alanındaki en yeni gelişmeleri takip eder. | 5 |
11) | Ulusal ve uluslararası sorunlarından haberdar olup, bu sorunlara bilimsel yaklaşımla çözüm araştırır. | 4 |