IB3414 International Trade PolicyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MATEMATİKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MATEMATİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IB3414 Uluslararası Ticaret Politikası Bahar 3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. HÜMEYRA ADIGÜZEL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. YAVUZ GÜNALAY
Opsiyonel Program Bileşenleri: Mevcut Değil
Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı ticaret kuramı, politika araçları ve güncel ticaret sorunlarına değinerek, öğrencilere uluslararası ticaret ilişkileri ve müzakereleri hakkında analitik bir perspektif sağlamaktır. Ders dört temel bölümden oluşmaktadır: ilk bölüm ticaret politikası ve araçlarına kuramsal yaklaşım getirmektedir. İkinci bölüm serbest ticaret ve korumacılığın nedenleri ve politik ekonomisi üzerinde yoğunlaşmaktadır. Üçüncü bölüm, uluslar arası ticaret anlaşmaları ve kurumları (özellikle GATT ve DTÖ); normları ve prensiplerini incelemektedir. Son kısımda çok taraflı ve bölgesel ticaret anlaşmaları ilişkisi ve güncel ticaret politikası konuları ele alınmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Uluslararası ticaret politikası analizinde kullanılan temel teorik çerçeveyi öğrenip somut örneklere uygulayabilir.
2. Kurala dayalı dünya ekonomik düzenine yön veren DTÖ ve diğer uluslararası kuruluşların rolünü ve sınırlarını değerlendirebilir.
3. Ticaret politikasına ilişkin konuların tarifelerin ötesinde çevre, işgücü standartları ve fikri mülkiyet hakları gibi çeşitli alanlara doğru evrildiğini görebilir.
4. Korumacılık taleplerinin ve ticaret politikalarının arka planındaki yurtiçi ve uluslararası çıkar çatışmalarını değerlendirebilir.
5. Bölgesel entegrasyon ve serbest ticaret anlaşmalarının etkilerini analiz edebilir.
6. Ticaret politikasına ilişkin veri kaynaklarına ulaşabilir ve verileri yorumlayabilir.

Dersin İçeriği

1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş
2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler
3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller
4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık
5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı
6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri
7. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: GATT’dan DTÖ’ye
8. Hafta: Uluslararası Ticaret kurumları: Dünya Ticaret Örgütü (DTÖ)
9. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: sanayi ürünleri ve tarım ticareti
10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret düzenlemeleri: hizmet ticareti
11. Hafta: Doha Turu çok taraflı ticaret müzakereleri
12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgesel ticaret anlaşmaları
13. Hafta: Ticaret ve sınır-ötesi düzenleme konuları
14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel sorunlar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Hafta: Uluslararası Ticaret Politikasına giriş Please read the following book: The Choice: A Fable of Free Trade and Protectionism, Russell Roberts, 3rd ed. Prentice Hall Publ. 2006.
2) 2. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarifeler .
3) 3. Hafta: Ticaret politikası araçları: Tarife dışı engeller
4) 4. Hafta: Serbest ticaret ve korumacılık
5) 5. Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Kuramsal altyapı
6) 6.Hafta: Ticaret politikasının siyasi veçheleri: Rant-kollama girişimleri
7) 7. Hafta: Tekrar
8) 8.Hafta Uluslararası ticaret kurumları: WTO
9) 9.Hafta:DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Endüstriyel ürünler, tarım ticareti
10) 10. Hafta: DTÖ Çok Taraflı Ticaret Düzenlemeleri: Hizmet ticareti
11) Doha Çok taraflı ticaret müzakereleri
12) 12. Hafta: Tercihli ticaret düzenlemeleri ve bölgeselcilik
13) 13. Hafta: Ticaret-ve-Ötesi-Sınır Sorunları
14)  14. Hafta: Dünya ticaretinde güncel konular

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bu ders için tek bir ders kitabı olmayıp, aşağıdaki eserlerin ilgili bölümleri temel okuma parçaları olarak tavsiye edilmektedir:
There is no single textbook for this course. Relevant chapters in the following books are suggested as essential reading to provide a background:

Hoekman, B. and M. Kostecki (2009), The Political Economy of the World Trading System: The WTO and Beyond, Third Edition, Oxford University Press.

Barton, Goldstein, Josling and Steinberg (2006), The Evolution of the Trade Regime: Politics, Law, and Economics of the GATT and the WTO, Princeton University Press.

Trebilcock, M. and R. Howse (2005), The Regulation of International Trade, Third Edition, Routledge.

Van den Bossche, P. (2008), The Law and Policy of the World Trade Organization: Text, Cases and Materials Second Edition, Cambridge University Press.

Bhagwati, J. (2002), Free Trade Today, Princeton University Press.

Bagwell, K. and Staiger, R. (2002), The
Economics of the World Trading System, The MIT Press.

Rodrik, Dani (2011), The Globalisation Paradox, Oxford University Press.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 55
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 40
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 102
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 146

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel matematik, uygulamalı matematik teori ve uygulamalarını kavramış olmak
2) Matematiksel ispatları anlamak ve onlara erişebilmek ve uygun ispatları inşa edebilmek ve ayrıca, problemleri tanımlayabilmek, onları analiz edebilmek ve problemlere bilimsel metotlara dayalı çözümler bulmak
3) Matematiği disiplinler arası bir yaklaşım ile gerçek hayata uygulayabilmek ve bunların etkin potansiyelini keşfetmek
4) Kendisini geliştirmek ve matematiğin kullanıldığı alanlarda modelleme yapabilecek seviyede gerekli bilgi birikimini elde etmek 4
5) Teorik ve teknik bilgileri detaylı bir biçimde uzmanlara, basit ve anlaşılabilir bir biçimde uzman olmayanlara anlatabilmek
6) Matematik alanında kullanılan bilgisayar programlarına aşina olmak ve bunlardan en az birini İleri Düzey Avrupa Bilgisayar Ehliyeti(the European Computer Driving Licence Advanced Level) seviyesinde kullanmak
7) Görev aldığı projelerin her adımında sosyal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranmak ve çevre katılımı kapsamında proje tanıtımı ve uygulamaları yapabilmek
8) Evrensel anlamda bir entelektüel birikime sahip olarak tüm süreçleri etkin bir biçimde değerlendirmek ve kalite yönetimi hakkında yeterli farkında lığa sahip olmak 4
9) Soyut düşünme yeteneğine sahip bir biçimde somut olaylar arasında ilgi kurmak, çözümleri aktarmak, deneyler tasarlamak, veri toplamak ve sonuçları bilimsel metotlarla analiz etmek ve müdahil olmak
10) Yaşam boyu öğrenme hakkında bilinçli olarak, program boyunca edinilen bilgi, beceri ve yeteneklerini yenileyerek yaşam boyu öğrenmenin devamını sağlamak
11) Cebir, analiz, sayılar teorisi, mantık, geometri ve topoloji gibi matematik alanlarında kazandığı bilgiyi ortaöğretim seviyesine uyarlamak ve aktarmak
12) Yalnız veya bir ekibin elemanı olarak araştırma yapmak, bir projenin ilgili her adımında etkili olmak, karar verme süreçlerine katılmak, zamanı etkili kullanarak proje planlamak ve yürütmek