TIP | |||||
Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IB3310 | Uluslararası İşletme Hukuku | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. AYŞE ŞAHİN |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖMER KESİKLİ Doç. Dr. AYŞE ŞAHİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Mevcut Değil |
Dersin Amacı: | Dersin temel amacı, öğrencilerin uluslararası ticaretle ilgili hukuki kavramları anlamalarına yardımcı olmaktır. Öncelikli amaç, öğrencilerin bu kavramları kullanabilecekleri bir çerçeve oluşturmaktır. Öğrenci aynı zamanda uluslararası iş yapmanın özel riskleri ve bu risklerle ilişkili yasal engeller ve dikkat edilmesi gereken hukuki düzenlemeler hakkında bir anlayış kazanmalıdır. Nihayetinde, dersin amacı uluslararası ticari işlemlerdeki yasal risk ve ihlalleri en aza indirmenin yollarını araştırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Uluslararası Kamu Hukuku ve Uluslararası Özel Hukuk ayrımı Milletlerarası Özel Hukukun Temelleri ve Sınır Ötesi Hukuki Sorunlar Yabancı Yatırımlar ve Risk Yönetimi Uluslararası Ticari Tahkim Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar, Uluslararası Ticaretin Aktörleri Çok Uluslu Şirketler, Startuplar, Şirket Grupları ve Joint-Venture Girişimler Uluslararası Lisans Anlaşmaları ve Uluslararası Fikri Mülkiyet Hukuku Uluslararası Ticarette Acenteler, Distribütörler ve Franchise Sözleşmeleri CISG kapsamındaki Uluslararası Satım Sözleşmelerine İlişkin Kurallar INCOTERMS’in kapsadığı başlıca sözleşme türleri ve tarafların sorumlulukları Akreditif ve Banka Mektuplarına Giriş Proje Finansmanının Temelleri hakkında kazanım sahibi olacaktır. |
Bu ders, öğrencilerin uluslararası ticaretle ilgili hukuki kavramları ve bunların uygulamalarını anlamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Ders, uluslararası ticaretteki yasal riskleri ve ihlalleri en aza indirme yollarını araştırmayı hedefler. Dersin öğretim yöntemleri anlatım, vaka çalışması, okuma tartışma ve bireysel çalışmadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | IB3310 Dersine giriş: -Ders programı ve gereklilikleri ile ilgili bilgilendirme. -Uluslararası kamu hukuku ve özel hukuk hakkında giriş niteliğinde açıklamalar | Bülent SÖZER, Legal Environment of Business (Beta Publishing), pp.249-261. |
2) | Uluslararası Özel Hukukun Temelleri | Bülent SÖZER, Legal Environment of Business (Beta Publishing), pp.249-280 |
3) | Uluslararası Ticari Tahkim | Gary Born, International Arbitration: Law and Practice © 2012 Kluwer Law International BV, (Chapter 1 and Chapter 2) |
4) | Yabancı Yatırımlar, Yasal Çerçeveler ve Risk Yönetimi | Foreign Direct Investments Law 4875 https://www.invest.gov.tr/en/library/publications/lists/investpublications/fdi-law-in-turkiye.pdf |
5) | Uluslararası Satım Sözleşmelerinin Hazırlaması: Hukuki Bir Perspektif , Incoterms, CISG | Bülent SÖZER, Legal Environment of Business (Beta Publishing), pp. 375-408 |
6) | -Uluslararası Ekonomik Kuruluşlar - Karşılaştırmalı Şirketler Hukuku | Bülent SÖZER, Legal Environment of Business (Beta Publishing), pp. 166-192; 153-161, 281-309. |
7) | Çok Uluslu Şirketler, Startup Şirlketler , Şirket Grupları, İştirakler Hakkında Hukuki Sorular | Bülent SÖZER, Legal Environment of Busines, pp. 281-309. |
8) | Arasınav | |
9) | - Lisans Anlaşmaları ve - Uluslararası Ticarette Fikri Mülkiyet Hukuku ve Gizlilik Anlaşmaları | Chow&Schoenbaum, International Business Transactions, pp.589-600, 622-624, 629-630, 639-640 |
10) | - Uluslararası Ticarette Acentelik, Distribütörlük - Rekabet Yasağı Anlaşmaları, Anti-Damping, Haksız Rekabet ve Rekabet Hukuku | Chow&Schoenbaum, International Business Transactions, pp. 317-377. |
11) | - Dijital Ticaret ve - Alternatif Ödeme Modelleri, Kripto Varlıklar | Mira Burri&Anupam Chander, “What Are Digital Trade and Digital Trade Law?,pp.99-103. file:///C:/Users/ASUS/Desktop/Downloads/what-are-digital-trade-and-digital-trade-law.pdf |
12) | - Uluslararası Ticarette Akreditif ve Banka Garantilerini Anlamak | Bülent SÖZER, Legal Environment of Business (Beta Publishing), pp. 440-465. |
13) | - Proje Finansmanına Giriş: Yapı ve Ana Kavramlar | Materials to be uploaded to “Itslearning” |
14) | Final Sınavı için genel tekrar |
Ders Notları / Kitaplar: | - Bülent SÖZER, Legal Environment of Business (Beta Publishing). -Tuğrul Ansay& Eric. C. Schneider, Introduction to Turkish Business Law, (2nd Edition) |
Diğer Kaynaklar: | 1- Dr. iur. Bülent SÖZER named Legal Environment of Business (Beta Publishing) This book is not available on the market except used ones The author kindly allowed the production of the copies of the respective parts of the books. The relevant chapters will be available in the copy center for you to have your copy. Since the book is published almost 20 years ago it is not up to date. In this regard, you are kindly advised to take notes and make amendments to the chapters as required. 2-Daniel Chow& Thomas Schoenbaum, International Business Transactions, Problems, Cases, and Materials, (5th Edition), 2022 3-Tuğrul Ansay& Eric. C. Schneider, Introduction to Turkish Business Law, (2nd Edition) 4-Gary Born, International Arbitration: Law and Practice © 2012 Kluwer Law International Supplementary Schaffer-Agusti-Earle, International Business Law and Its Environment, 7th Edition Ray August, Don Mayer and Michael Bixby, International Business Law_Text, Cases and Readings, Sixth Edition Roy Goode, Herbert Kronke and Ewan Mckendrick, Transnational Commercial Law, Second Edition https://proxy.bau.edu.tr:2186/lib/bahcesehir-ebooks/detail.action?docID=4083329 Transnational Commercial Law : International Instruments and Commentary yazan Roy Goode, Herbert Kronke, Ewan McKendrick, and Jeffrey Wool https://proxy.bau.edu.tr:2186/lib/bahcesehir-ebooks/detail.action?docID=5891956 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 9 | 81 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Temel ve klinik tıp bilimlerinden, davranış bilimlerinden ve sosyal bilimlerden edindiği bilgi, beceri ve tutumları bütünleştirerek sağlık hizmeti sunumunda kullanır. | 1 |
2) | Hasta yönetiminde, dil, din, ırk ve cins ayrımı gözetmeden bireyin sosyodemografik ve sosyokültürel geçmişini de dikkate alan biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir. | 5 |
3) | Sağlık hizmeti sunumunda, bireylerin ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirmeyi önceler. | 1 |
4) | Sağlığı etkileyen bireysel, toplumsal, sosyal ve çevresel faktörleri dikkate alarak; sağlıklılık durumunun sürdürülmesi ve geliştirilmesi yönünde gerekli çalışmaları yapar. | 2 |
5) | Hedef kitlenin özelliklerini, ihtiyaçlarını ve beklentilerini tanıyarak, sağlıklı/hasta bireylere ve yakınlarına ve diğer sağlık çalışanlarına sağlık eğitimi verir. | |
6) | Sağlık hizmet sunumunda, koruma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | |
7) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları hasta için güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir. | |
8) | Hasta ve çalışan sağlığını ve güvenliğini göz önünde bulundurarak sağlık hizmeti sunar. | |
9) | Sağlık hizmet sunumunda, sağlığa etki eden gerek bölgesel ve küresel ölçekteki fiziksel ve sosyoekonomik çevreye ilişkin değişiklikleri, gerekse de kendisine başvuran kişilerin bireysel özellik ve davranışlarındaki değişimleri göz önünde bulundurur. | |
10) | Mesleğini yürütürken iyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır. | |
11) | Mesleğinin gerektirdiği etik ilkeler ile hak ve yasal sorumluluklar çerçevesinde görev ve yükümlülükleri yerine getirir. | |
12) | Hastanın bütünlüğünü dikkate alarak, yüksek nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlı davranışlar gösterir. | |
13) | Mesleki uygulamalarındaki performansını, duygularını ve bilişsel özelliklerini de göz önünde bulundurarak değerlendirir. | |
14) | Toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesi için, sosyal güvenirlik ve sosyal yükümlülük kavramlarını göz önünde bulundurarak, sağlık hizmet sunumunu geliştirmeyi savunur. | |
15) | Sağlığın korunması ve geliştirilmesi için birey ve toplum sağlığı ile ilgili hizmet sunumu, eğitim ve danışmanlık süreçlerini tüm bileşenler ile işbirliği içinde planlayabilir ve yürütebilir. | |
16) | Sağlık politikalarının ve uygulamalarının birey ve toplum sağlık göstergelerine etkisini değerlendirir ve sağlık hizmetleri kalitesinin artırılmasını savunur. | |
17) | Hekim kendi fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden sağlığını korumaya geliştirilmesine önem verir, bunun için gerekenleri yapar. | |
18) | Hizmet sunumu sırasında sağlık ekibi içinde örnek davranışlar gösterir, liderlik yapar. | |
19) | Yöneticisi olduğu sağlık kuruluşunda, sağlık hizmetlerini planlama, uygulama, değerlendirme süreçlerinde kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır. | |
20) | Birlikte hizmet sunduğu sağlık ekibi içinde, olumlu iletişim kurar ve gerektiğinde farklı ekip rollerini üstlenir. | |
21) | Sağlık ekibi içindeki sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır ve buna uygun davranışlar gösterir. | |
22) | Mesleki uygulamalarında meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır. | |
23) | Hasta,hasta yakınları,sağlık çalışanları diğer meslek grupları, kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim kurar. | |
24) | Özel yaklaşım gerektiren ve farklı sosyo kültürel özelliklere sahip birey ve gruplar ile etkili iletişim kurar. | |
25) | Tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde, hastayı karar verme mekanizmalarına ortak eden, hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | |
26) | Hizmet sunduğu nüfusa yönelik, gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, uygular ve elde ettiği sonuçları ve/veya başka araştırmaların sonuçlarını toplumun yararına kullanır. | |
27) | Mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşır ve eleştirel değerlendirir. | |
28) | Klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular. | |
29) | Sağlık hizmeti, araştırması ve eğitimine yönelik çalışmalarının etkinliğini artırmak için bilişim teknolojilerini kullanır. | |
30) | Bireysel çalışma süreçleri ve kariyer gelişimini etkili olarak yönetir. | |
31) | Yeni bilgileri edinme, değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir. | |
32) | Sunduğu sağlık hizmetinin niteliğini geliştirmek için doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler |