SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
BA4948 | Örgütsel Davranış | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ELA ÜNLER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere bireylerin kurum içindeki davranışlarını anlama esasına dayalıdır. Bu doğrultuda bireyin algı, tutum, inanç ve değerlerinin davranışa yansıması, bireyin belirtilen psikolojik süreçlerinin grup içindeki davranışını yönlendirmesi ve tüm bu davranışların doğru şekilde yönlendirilmesinin anlaşılmasını içermektedir. Ayrıca, Organizasyonların tanımalarına ve çağdaş organizasyon yapıları içinde “yönetici” rolü oynayan çalışanları esas alarak, yöneticilik işinin kapsamı, ana unsurları, kullanılan başlıca teknik ve süreçleri, bunlardaki değişmeleri, mevcut teori ve araştırma bulgularının ışığı altında sistemli bir şekilde incelemeyi amaçlamaktadır. Bu incelemede özellikle; yöneticilik işinin gerçekleştirildiği ortamın (organizasyonun) yapı ve işleyişi ile yöneticilik işini yaparken kullanılan temel ve süreçler esas alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Örgütsel Davranışındaki farklı analiz düzeylerini araştırır 2. Örgütsel Davranışa katkı sağlayan farklı disiplinleri öğrenir 3. Bireysel farklılıkların kurum içinde ne tür bir etki sağladığını anlar 4. Çalışan bağlılığını arttırmak için gerekebilecek motivasyonel stratejileri geliştirir 5. Çalışanların iş tutumlarının ölçümlerini yenilikçi yollarla araştırır 6. İş ortamında oluşabilecek belirli davranışsal problemleri anlar 7. Çalışan-yönetici ilişkisi ile ilgili güçlü bakış açıları geliştirir |
1.hafta: Giriş: Yönetimin Tanımı ve Örgütsel Davranış 2.hafta: Algılama ve Atfetme Süreçleri 3.hafta: Örgütlerde Tutumlar ve Tutum-Davranış İlişkisi 4.hafta: Kişilik ve Kişisel Farklılıkların Analizi 5.hafta: Örgüt Kültürü 6.hafta: Örgütlerde Gruplar ve Grupsal Farklılıklar 7.hafta: Örgütlerde Güdüleme (Motivasyon) ve İş’de Monotonluk Sorunları ve Önlenmesi 8.hafta: Ara sınav 9.hafta: Liderlik ve Lider Davranışının Analizi 10.hafta: Örgütlerde Takım Yönetimi 11.hafta: İletişim 12.hafta: Örgütlerde Çatışma ve Çatışmanın Çözümlenmesi 13.hafta: Örgütlerde Yönetime Katılma 14.hafta: Örgüt Geliştirme ve Örgüt Geliştirme Teknikleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | 1. Hafta: Örgütsel Davranış Nedir | |
2) | 2. Hafta: Bireysel Davranışın Temelleri | |
3) | 3. Hafta: Tutumlar ve İş Tatmini | |
4) | 4. Hafta: Kişilik ve Değerler | |
5) | 5. Hafta: Algı ve Bireysel Karar Verme | |
6) | 6. Hafta: Motivasyon Kavramları | |
7) | 7. Hafta: Tekrar | |
8) | 8. Hafta: Motivasyon: Kavramlardan Uygulamalara | |
9) | 9. Hafta: Duygular ve Ruh Hali | |
10) | 10. Hafta: Grup Davranışının Temelleri ve Çalışma Takımlarını Anlama | |
11) | 11. Hafta: İletişim | |
12) | 12. Hafta: Liderliğe Temel Yaklaşımlar ve Liderlikte Güncel Konular | |
13) | 13. Hafta: Güç ve Politika | |
14) | 14. Hafta: Çatışma ve Müzakere |
Ders Notları / Kitaplar: | Text Book Organizational Behavior (2007), 14th ed., by Robbins & Judge, Prentice Hall. |
Diğer Kaynaklar: | Optional Text Organizational Behavior 12th ed. (2011), by Fred Luthans, McGraw Hill |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 10 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 41 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 110 |
Ödevler | 10 | 10 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 165 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |