İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT4002 | Bitirme Projesi | Bahar | 2 | 6 | 5 | 10 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Görevlisi HANDAN DUYAR GÜZELCE Öğ.Gör. MÜGE TAŞTAN Öğ.Gör. RAGIP EMRE EVRENOS Öğ.Gör. KAAN ÖDEMİŞ Öğ.Gör. İSTEM ÖZDİLEK Prof. Dr. ALİ DEVRİM IŞIKKAYA Prof. Dr. SEZİN HATİCE TANRIÖVER |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Proje alanına teknik gezi yapılması |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilerin kültürel ya da endüstriyel miras yapılarıyla tanışmaları ve bu yapılarda fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtları göz önünde bulundurarak kullanıcı ihtiyaçlarını karşılayan karmaşık mekansal ilişkiler tasarlamaya, planlamaya ve uygulamaya hazırlamayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin alan ve kullanıcıdan toplanan veriyi analiz etmesi, mevcut bilgiyi sentezlemeyi ve yenilikçi, çok işlevli mekânsal çözümler yaratmayı öğrenmeleri önemsenmektedir. Çağdaş araçlar, inşaat teknikleri ve mekânsal düzenlemeleri deneyimlerken kullanıcı merkezli tasarıma odaklanmaları esastır. Ders, insan-çevre ilişkilerini, kullanıcı sağlığını ve güvenliğini, evrensel ve sürdürülebilir tasarımı ve sosyal, kültürel haklara, mirasa ve doğaya saygıyı vurgular. Öğrenciler disiplinler arası ekip çalışmasına katılacak, tasarım gelişmeleri hakkında bilgi sahibi olacak ve yasal düzenlemelere, mesleki etiğe ve sorumluluklarla tanışacaklardır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Kullanıcı ihtiyaçlarına uygun olarak, tarihi/endüstriyel miras yapılarında eğlence ve kültürel aktivite/işlevlere hizmet eden karmaşık mekânsal ilişkileri tasarlamak, planlamak ve uygulamak. 2. Çağın gerektirdiği yetkinliklerle fiziksel ve sosyal olanakları göz önünde bulundurarak kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanmak ve mekan ve kullanıcıları hakkında bilgileri yorumlayarak mekânsal çözümler üretmek. 3. Soyut ve somut kavramları kullanarak yaratıcı, yenilikçi, estetik ve çok işlevli karmaşık mekânsal çözümler tasarlamak. 4. Bilgiye erişmek ve fikirlerini aktarmak için çağdaş teknolojik araçları etkili bir şekilde kullanmak. 5. Mekânsal tasarım ve uygulamalarda çağdaş mekan donatı ve inşaat tekniklerini öğrenmek ve uygulamak. 6. Farklı kullanıcı gruplarına hitap eden tarihi/endüstriyel miras yapılarında insan-çevre ilişkisini, kullanıcı sağlığını ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilirliği önceliklendirmek. 7. Toplumun, tarihi ve kültürel mirasın ve doğanın sosyal ve kültürel haklarına saygılı bir yaklaşım benimsemek. 8. Tasarım ve sanat alanlarındaki gelişmeleri takip edin ve disiplinler arası ve çok disiplinli takım projelerine katılmak. 9. Yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi edinmek ve mesleki etik ve sorumluluklarını öğrenmek. |
1. Verilen alanı ve potansiyellerini analiz edilmesi (örneğin: yön kullanımı, manzara, mekansal hacim, güneş ışığı vb.), 2. Fonksiyon atanan alanın mekansal ve işlevsel gereksinimlerini analiz edilmesi ve anlaşılması, 3. Senaryo ile tanımlanan mekansal ve işlevsel gereksinimler üzerine bir konsept geliştirilmesi, 4. Mekanın atmosferi, kimliği ve kullanıcı profili üzerinde çalışılması, 5. Mekansal organizasyonun geliştirilmesi, 6. Farklı kullanıcı gruplarının dolaşımları üzerinde çalışılması ve bu grupların dolaşım ve ilişkilerinin planlanması, 7. Maketler ve çizimlerle çalışılması, 8. Mekan, mobilya ve diğer ihtiyaçlar için yapısal sistemleri araştırılması, 9. İç cepheleri (ve kesitler) çalışılması, 10. Mobilyanın malzemesini, rengini ve yapısının çalışılması, marka-kimlik araştırılması 11. Sunum teknikleri üzerinde çalışılması, Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri: İş Birliğine Dayalı Öğrenme, Anlatım, Bireysel Çalışma, Gezi, Gözlem, Okuma, Saha Çalışması, Konuk / Uzman Daveti, Simülasyon, Sosyal Faaliyet, Tartışma, Teknoloji Destekli Öğrenme, Problem Çözme, Proje Hazırlama. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Döneme giriş - Dönem projesine giriş Proje saha gezisi - Proje ve yapının tanıtımı | Araştırma sunumu hazırlığı |
2) | Araştırma Sunumları: Proje sahasının analizi - Konsept geliştirme - Senaryo ve gerekli program ve işlevlerin sunumu | Çalışmanın geliştirilmesi; Proje sahasının analizi - Konsept geliştirme - Senaryo ve gerekli program ve işlevlerin sunumu |
3) | Konsept Geliştirme Senaryo ve gerekli işlevler/faaliyetler - Planlar ve bölümler - Atmosfer çalışmaları eskizleri | Eskiz çalışmaları Senaryo ve gerekli işlevler/faaliyetler - Planlar ve kesitler- Atmosfer çalışmaları eskizleri |
4) | Konsept Geliştirme Senaryo ve gerekli işlev ve etkinlikler 1/100 yerleşim planları-kesitler, 3D Çizimler, Model | Eskizler: Konsept Geliştirme Senaryo ve gerekli işlev ve etkinlikler 1/100 yerleşim planları-kesitler, 3D Çizimler, Model |
5) | ARA JÜRİ I | Konsept Paftası - Çevre/yapı analiz & tasarım fikirleri ve senaryonun taslakları ve Görselleri - 1/100 Yerleşim Planları – 1/50 Ortografik çizimler, 3D Model perspektifler, 1/50 Model |
6) | Tasarım Geliştirme | 1/50 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler/eskizler ¬ 1/20 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler – Malzeme panosu – Detay çizimleri (1/10-1/5) |
7) | Tasarım Geliştirme | 1/50 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler/eskizler ¬ 1/20 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler – Malzeme panosu – Detay çizimleri (1/10-1/5) |
8) | Tasarım Geliştirme | 1/50 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler/eskizler - 1/20 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler – Malzeme panosu – Detay çizimleri (1/10-1/5) |
9) | Tasarım Geliştirme | 1/50 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler/eskizler - 1/20 Planlar – Kesitler - 3 boyutlu çizimler – Malzeme panosu – Detay çizimleri (1/10-1/5) - Model |
10) | ARA JÜRİ II | Konsept paftası - 1/100 Site Planları - 1/50 Ortografik çizimler - 1/20 Kısmi Ortografik Çizimler - 3D Model - Perspektifler - 1/10-1/5 Detaylar - Malzeme paftası |
11) | Tasarım Geliştirme | Mekan, mobilya ve diğer ihtiyaçlar için strüktürel sistem araştırılmasının yapılması, iç mekan cephelerinin çalışılması |
12) | Tasarım Geliştirme | Mekan, mobilya ve diğer gereksinimler için strüktürel sistem geliştirilmesi İç mekan görünüş ve kesitlerinin geliştirilmesi |
13) | Tasarım Geliştirme | İç mekan görünüş ve kesitlerinin geliştirilip tamamlanması mobilya, malzeme, renk ve iç mekana kurulmuş olan ek strüktürlerin geliştirilip tamamlanması |
14) | Sunum teknikleriyle ilgili çalışmaların yapılıp projenin final jürisine hazırlanması. | Sunum teknikleriyle ilgili çalışmaların yapılıp projenin final jürisine hazırlanması. |
Ders Notları / Kitaplar: | Yok / None |
Diğer Kaynaklar: | Books: • Event Design: Social Perspectives and Practices. United Kingdom, Taylor & Francis, 2014. • Farrelly, L., Bar and Restaurant : Interior Structures, Wiley-Academy, Chichester, 2003. • Human Dimension & Interior Space: A Source Book of Design Reference Standards / J. Panero & M. Zelnik. • Interior Spaces: Space, Light, Material / ed. C. Schittich, Munchen: Edition detail, 2002. • Kramer, Sibylle, and Hülst, Iris van. Inside: Interiors of Colour, Fabric, Glass, Light. Germany, Verlagshaus Braun, 2007. • Latham, Derek. Creative Reuse of Buildings: Volume One. Routledge, 2000 • Lawson, Fred R.. Congress, Convention and Exhibition Facilities: Planning, Design and Management. United Kingdom, Architectural Press, 2000. • Making Commercial & Civic Spaces: Offices, Restaurants, Healthcare, Schools, Boutiques, Bookshops, Libraries, Museums, Theatres, Cinemas, Public Services, Others. Singapur, Page One, 2006. • Museums for a New Millennium: Concepts, Projects, Buildings. Germany, Prestel, 1999. • Plevoets, B. & Cleempoel K., Adaptive Reuse of the Built Heritage: Concepts and Cases of an Emerging Discipline, Routledge, London, 2019. • Social Spaces: A Pictorial Review. Austria, Imes Publishing Group, 2000.ag • Stein, Katharina. Event Design Yearbook 2022 / 2023. Germany, Avedition, 2022. • Stone, S., UnDoing Buildings: Adaptive Reuse and Cultural Memory, Routledge, London, 2019. • Stufish: Entertainment Architecture. United Kingdom, Wiley, 2021. • Time-Saver Standards for Interior Design and Space Planning /ed. J. De Chiara, J. Panero, M. Zelnik, New York: Mc Graw-Hill, 2001. • Wong, L., Adaptive Reuse: Extending the Lives of Buildings, Birkhauser Publishing, Basel, 2017. • Wong, L., Interventions and Adaptive Reuse: A Decade of Responsible Practice, Birkhauser Publishing, Basel, 2021. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 20 |
Ara Juri | 2 | % 40 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 112 |
Arazi Çalışması | 1 | 4 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 92 |
Ödevler | 2 | 8 |
Ara Sınavlar | 2 | 24 |
Final | 1 | 12 |
Toplam İş Yükü | 252 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, | 5 |
2) | 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, | 4 |
3) | Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, | 5 |
4) | İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, | 5 |
5) | İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, | 5 |
6) | İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, | 4 |
7) | Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, | 5 |
8) | İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. | 4 |
9) | İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, | 3 |