ENDÜSTRİYEL TASARIM | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT3904 | Sürdürebilir Tasarım | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. DENİZ ARSLAN HİNDİOĞLU |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. EYLEM ÖNAL ŞAHİN Doç. Dr. MEHMET BENGÜ ULUENGİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, sürdürülebilir tasarım ve pasif güneş mimarisi prensiplerinin, genel mimarlık disiplinine entegrasyonu konusunda öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1.Gerçek fiziksel, ve çevresel ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz eder, sürdürülebilir tasarımın gerekleriyle sentezleyerek yaratıcı mekânsal çözümler üretir, 2. Uygun çevreci teknolojileri tanır ve mimari tasarım kapsamında nasıl kullanılacağı konusunda bilgi sahibi olur. |
Ders kapsamında pasif güneş mimarisi, gün ışığı kullanımı, fotovoltaik paneller, rüzgar enerjisi, çift cephe teknolojileri, beşikten beşiğe tasarım, sökülebilir tasarım, sıfır karbon/emisyon stratejileri ve diğer sürdürülebilir tasarım ilkeleri ele alınacaktır. Ayrıca örnek projeler incelenecek, başarılı ve başarısız yönleri irdelenecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sürdürülebilir Tasarıma Genel Bakış: Ekolojik tasarım prensiplerinin kentsel ölçekten, bina ölçeğine doğru ele alınması. LEED sertifikasyon sisteminin incelikleri. Sürdürülebilir tasarımın genel mimari ilkelerle nasıl bağdaştırıldığına dair incelemeler. Ele alınacak konular arasında, malzeme seçimi, gömülü enerji kavramı, geri dönüşüm yöntemleri, kalite ve dayanıklılık ve yaşam döngüsü fiyat analizi bulunmakta. | Yok |
2) | Yeşil Binaların Sertifikalandırılması ve Pazarlanması: Sürdürülebilir binaların pazarlanabilir olması için, belirli ölçütlere göre inşa edilmiş olmaları gerekir. Ders kapsamında bu ölçütler ele alınacak ve çeşitli değerlendirme sistemleri hakkında bilgi edinilecektir. Bunarlın arasında Green Building Advisor software, Athena Environmental Impact Estimator, ENVest, LEED, ve Green Globe Standards bulunmaktadır. | U.S. Green Building Counci'ın (LEED sisteminin yaratıcısı) internet sitesinin incelenmesi: http://www.usgbc.org/ British Research Establishment Environmental Assessment Method'ın (BREEAM sisteminin yaratıcısı) internet sitesinin incelenmesi: http://www.breeam.org/ |
3) | Binalarda Aydınlatma: Mekan aydınlatması kavramının, ışık kaynağı, ışık kalitesi, yüzey yansımaları, aydınlatma kontrolü ve aydınlatma uygulamaları bazında değerlendirilmesi. Ders kapsamında, doğal aydınlatmanın, hem insan sağlığı hem de enerji tasarrufu açısından önemine değinilecek, iç mekanlardaki aydınlatma kalitesi irdelenecektir. | Okuma: Sinopoli, s. 47-56 |
4) | Pasif güneş mimarisi | Yok |
5) | Yenilenebilir enerjinin temeli: Güneş enerjisi | Okuma: Droege s. 307-312 (100% Renewable: One Man’s Journey for a Solar World); Simon s. 87-102 (Solar Energy) |
6) | Rüzgar enerjisi | Okuma: Simon s. 103-122 (Wind Energy) |
7) | Ara Sınav | |
8) | Suyun tasarruflu kullanımı, gri su geri kazanımı, yağmur hasadı | Okuma: Moxon: Chapter 3 (s. 78-83) |
9) | Sürdürülebilir tasarımda malzeme, gömülü enerji kavramı | Okuma: Moxon: Chapter 3 (s. 84-106) |
10) | Beşikten beşiğe (Cradle 2 cradle) tasarım ve sürdürülebilir malzeme sertifikasyon sistemleri | Okuma: McDonough and Braungart: Introduction (s. 3-16) |
11) | Toplumsal sürdürülebilirlik | Okuma: Simon Guy, & Steven A. Moore, s. 47-58 |
12) | Sürdürülebilir tasarımın geleceği | Yok |
13) | Öğrenci sunumları | Final ödevine ilişkin ön sunum |
14) | Öğrenci sunumları | Final ödevine ilişkin ön sunum |
Ders Notları / Kitaplar: | Mary Guzowski, Towards Zero-Energy Architecture: New Solar Design, Laurence King Publishers, 2010 Michael Braungart, Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things, North Point Press, 2002 James M. Sinopoli, Smart Buildings Systems for Architects, Owners and Builders, Butterworth-Heinemann, 2009 |
Diğer Kaynaklar: | Yok/None |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 13 | % 10 |
Küçük Sınavlar | 5 | % 5 |
Ödev | 5 | % 5 |
Projeler | 2 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 1 | 14 |
Proje | 2 | 18 | 36 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 96 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |