INT3904 Sustainable DesignBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar MİMARLIKÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
MİMARLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT3904 Sürdürebilir Tasarım Güz 2 0 2 4
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. MEHMET BENGÜ ULUENGİN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. EYLEM ÖNAL ŞAHİN
Doç. Dr. MEHMET BENGÜ ULUENGİN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Dersin amacı, sürdürülebilir tasarım ve pasif güneş mimarisi prensiplerinin, genel mimarlık disiplinine entegrasyonu konusunda öğrencilere bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1.Gerçek fiziksel, ve çevresel ihtiyaçları çerçevesinde toplanan veriyi analiz eder, sürdürülebilir tasarımın gerekleriyle sentezleyerek yaratıcı mekânsal çözümler üretir,

2. Uygun çevreci teknolojileri tanır ve mimari tasarım kapsamında nasıl kullanılacağı konusunda bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında pasif güneş mimarisi, gün ışığı kullanımı, fotovoltaik paneller, rüzgar enerjisi, çift cephe teknolojileri, beşikten beşiğe tasarım, sökülebilir tasarım, sıfır karbon/emisyon stratejileri ve diğer sürdürülebilir tasarım ilkeleri ele alınacaktır. Ayrıca örnek projeler incelenecek, başarılı ve başarısız yönleri irdelenecektir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sürdürülebilir Tasarıma Genel Bakış: Ekolojik tasarım prensiplerinin kentsel ölçekten, bina ölçeğine doğru ele alınması. LEED sertifikasyon sisteminin incelikleri. Sürdürülebilir tasarımın genel mimari ilkelerle nasıl bağdaştırıldığına dair incelemeler. Ele alınacak konular arasında, malzeme seçimi, gömülü enerji kavramı, geri dönüşüm yöntemleri, kalite ve dayanıklılık ve yaşam döngüsü fiyat analizi bulunmakta. Yok
2) Yeşil Binaların Sertifikalandırılması ve Pazarlanması: Sürdürülebilir binaların pazarlanabilir olması için, belirli ölçütlere göre inşa edilmiş olmaları gerekir. Ders kapsamında bu ölçütler ele alınacak ve çeşitli değerlendirme sistemleri hakkında bilgi edinilecektir. Bunarlın arasında Green Building Advisor software, Athena Environmental Impact Estimator, ENVest, LEED, ve Green Globe Standards bulunmaktadır. U.S. Green Building Counci'ın (LEED sisteminin yaratıcısı) internet sitesinin incelenmesi: http://www.usgbc.org/ British Research Establishment Environmental Assessment Method'ın (BREEAM sisteminin yaratıcısı) internet sitesinin incelenmesi: http://www.breeam.org/
3) Binalarda Aydınlatma: Mekan aydınlatması kavramının, ışık kaynağı, ışık kalitesi, yüzey yansımaları, aydınlatma kontrolü ve aydınlatma uygulamaları bazında değerlendirilmesi. Ders kapsamında, doğal aydınlatmanın, hem insan sağlığı hem de enerji tasarrufu açısından önemine değinilecek, iç mekanlardaki aydınlatma kalitesi irdelenecektir. Okuma: Sinopoli, s. 47-56
4) Pasif güneş mimarisi Yok
5) Yenilenebilir enerjinin temeli: Güneş enerjisi Okuma: Droege s. 307-312 (100% Renewable: One Man’s Journey for a Solar World); Simon s. 87-102 (Solar Energy)
6) Rüzgar enerjisi Okuma: Simon s. 103-122 (Wind Energy)
7) Ara Sınav
8) Suyun tasarruflu kullanımı, gri su geri kazanımı, yağmur hasadı Okuma: Moxon: Chapter 3 (s. 78-83)
9) Sürdürülebilir tasarımda malzeme, gömülü enerji kavramı Okuma: Moxon: Chapter 3 (s. 84-106)
10) Beşikten beşiğe (Cradle 2 cradle) tasarım ve sürdürülebilir malzeme sertifikasyon sistemleri Okuma: McDonough and Braungart: Introduction (s. 3-16)
11) Toplumsal sürdürülebilirlik Okuma: Simon Guy, & Steven A. Moore, s. 47-58
12) Sürdürülebilir tasarımın geleceği Yok
13) Öğrenci sunumları Final ödevine ilişkin ön sunum
14) Öğrenci sunumları Final ödevine ilişkin ön sunum

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mary Guzowski, Towards Zero-Energy Architecture: New Solar Design, Laurence King Publishers, 2010

Michael Braungart, Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things, North Point Press, 2002

James M. Sinopoli, Smart Buildings Systems for Architects, Owners and Builders, Butterworth-Heinemann, 2009
Diğer Kaynaklar: Yok/None

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 13 % 10
Küçük Sınavlar 5 % 5
Ödev 5 % 5
Projeler 2 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 1 14
Proje 2 18 36
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 96

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mimari tasarım, tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için edindiği kuramsal /kavramsal ve kılgısal bilgiyi kullanır.
2) Eleştirel düşünme yöntemlerini kullanarak tasarım problemlerinin çözümü için estetik, işlevsel ve yapısal gereklilikleri belirler, tanımlar ve etkin biçimde tartışır.
3) Yapılaşmış çevrenin oluşumunda önemli girdiler olan toplumsal örüntüler ile kullanıcı gereksinmelerinin, değerlerinin ve davranışsal normların yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası ölçeklerdeki çeşitliliğinin farkında olur.
4) Mimarlık alanında insan ve toplum odaklı, doğal ve yapılı çevreye duyarlı mimari tasarım yöntemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olur.
5) Mimarlık ile diğer disiplinler arasındaki ilişkiyi anlama, işbirliği yapabilme, geniş kapsamlı proje geliştirebilme; bağımsız çalışmalarda ve grup çalışmalarında sorumluluk alma becerisine sahip olur.
6) İnsan hakları ve toplumsal çıkarlar açısından sorumluluğunun bilincinde olarak, yapılaşmış çevrenin tasarımında, doğal ve kültürel değerlerin korunmasına önem verir.
7) Mimarinin toplumsal, kültürel, çevresel konularını göz önünde tutarak, tasarım problemlerinin çözümünde, doğal ve yapay kaynakların kullanımında sürdürülebilirliğe önem verir.
8) Mimarlık alanına ilişkin her türlü kavramsal ve kılgısal düşüncesini yazılı, sözlü ve görsel medyayı ve bilişim teknolojilerini kullanarak aktarabilir ve iletişim kurabilir
9) Taşıyıcı sistem, yapı malzemeleri, bina servis sistemleri, yapım sistemleri, yaşam güvenliği gibi yapı teknolojisine yönelik teknik bilgileri anlama ve kullanabilme becerisi kazanır.
10) Tasarım ve uygulama süreçlerinde yasal ve etik sorumluluklarının bilincinde olur.