SOSYOLOJİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
INT3921 | İnsan ve Çevre | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. EMİNE ÜMRAN TOPÇU |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Öğrenci sayısına bağlı olarak, dönem ödevi ppt. veya 2 boyutlu sunumlar yerine grup maketleri ile gerçekleştirilebilir. |
Dersin Amacı: | Dersin ana amacı, yaratıcı ve problem çözücü bir aktivite olan iç mimarlık alanını daha derinden incelemektir. İç mimarlık mekanlarla daha özel ölçeklerde ilgilendiğinden, öğrencilerin iç mekanların öznel karakterleriyle ilgili estetik, fonksiyonel ve psikolojik problemlere cevap arama becerisi geliştirilmesi amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; I. Yapay çevre ile insan davranışı arasındaki ilişkiyi analiz edebilmeli II. Kişisel mekan ve onunla ilgili boyutsal kavramları tanımlayabilmeli III. Çevre psikolojısı ile ilgili kavramları tanımlayabilmeli IV. Algı ve biliş gibi kavramları tanımlayabilmeli V. İç mimarlığa ait daha özel ölçekli durumları değerlendirebilmeli VI. Mekanların karakterlerine has özel ve psikolojik durumları değerlendirebilmeli VII. İç Mimarlık alanına ait kelime haznesine hakim olmalı |
1. Introduction 2. Introduction to environmental psychology 3. Anthropometrics and ergonomics 4. Human comfort and social and psychological influences acting upon it 5. Personal space 6. Environmental psychology on the job 7. Educational environmental psychology 8. Midterm 9. Residential environmental psychology 10.Privacy 11.Crowding 12.Natural environmental psychology 13.Revision/Presentation 14.Revision/Presentation 15.Revision/Presentation |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ||
1) | Derse giriş. Haftalık konuların ve dersin işlenme ve değerlendirilme biçiminin öğrencilere aktarılması. İlgili sömestr için seçilmiş bir film gösterimi | Yok |
2) | Çevre psikolojisine giriş. insan-çevre etkileşimiyle ilgili problemlerin ele alınması. Evrensel veya yerel düzeyde insan davranışına yön veren durumların ve düzgün ve yaratıcı davranışı sağlayacak çevresel koşulların irdelenmesi | Yok |
3) | İnsan ve kullandığı mekanlar ve nesneler arasındaki uyumu araştıran alan olan insan faktörüne giriş. İnsanın boyutları, fizyolojik ve psikolojik gereksinimleri, tasarım teorisinin antropometri ve ergonomi başlıkları altında incelenmesi. | Önceki hafta verilen ders notlarının okunması |
4) | İnsanın konforu nelere bağlıdır? | Önceki hafta verilen ders notlarının okunması |
5) | "Kişisel mekan" terimi ve farklı kullanılışları. Kişisel mekan ve onunla ilişkili mesafeler ve bu mesafelerin insanın kendini iyi hissetme durumuna olan etkileri. | Önceki hafta verilen ders notlarının okunması |
6) | İş yaşamı insanın en iyi ve/veya en kötü yaşam deneyimlerini içerebileceği için, iyi çalışma mekanının insan-çevre ilişkilerini gözeten iyi tasarımla gerçekleşebiceği konusunun incelenmesi | Önceki hafta verilen ders notlarının okunması |
7) | Öğrenmede fiziksel çevrenin rolü. Mimari, mekan, eşya düzeni, ısı, ışık, gürültü ve kalabalık gibi başlıklar altında incelenmektedir | Önceki hafta verilen ders notlarının okunması |
8) | ARASINAV | Bütün ders notları |
9) | Home is the most important place in our lives. The term "home" refers to a set of meanings. | Ders notlarının okunması |
10) | Mahremiyet günlük yaşamın önemli bir boyutu olmasına rağmen genellikle zor elde edilebilen bir durumdur. Kendi isteklerimizi başkalarınınkilerle ve fiziksel çevre ile dengeleyebilmek bu dersin konusunu oluşturmaktadır | Ders notlarının okunması |
12) | Kalabalık söz konusu olduğunda daha çok yer sağlamak tasarım çözümü gibi görünmektedir. Ama durum hep bu sağduyulu gibi görünen öneriyle çözümlenememktedir. | Ders notlarının okunması |
13) | Çoğumuz doğanın bizi yenileyebileceğine ve aynı zamanda çok tahrip edici olabileceğine inanırız. Bu derste doğanın insan üstünde yapabileceği olumlu etkiler tartışılmaktadır | Ders notlarının okunması. Dersten önce dersle ilgili bir filmin seyredilmesi |
14) | Öğrenci sorularıyla tüm konuların tekrarı. Öğrenci sunumları | Sorular Sunumlar |
15) | Öğrenci sorularıyla tüm konuların tekrarı. Öğrenci sunumları | Sorular Sunumlar |
16) | FİNAL SINAVI | Ders notlarının okunması |
Ders Notları / Kitaplar: | 1.Gifford, R.(1997) Environmental Psychology, Allyn & Bacon 2.Panero, Z. & Zelnik, M. (1979) Human Dimensions and Interior Space, Whitney Library of design, New York 3. Lawson, B. (2001) The Language of Space, Architectural Press 4.Course notes as delivered every week |
Diğer Kaynaklar: | 1.Gifford, R.(1997) Environmental Psychology, Allyn & Bacon 2.Panero, Z. & Zelnik, M. (1979) Human Dimensions and Interior Space, Whitney Library of design, New York 3. Lawson, B. (2001) The Language of Space, Architectural Press 4.Her hafta derste anlatılanların yazılı notları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 12 | % 20 |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Sunum / Seminer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 92 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. | |
2) | Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek | |
3) | Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak | |
4) | Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek | |
5) | Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme | |
6) | Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek | |
7) | Kent ve kır sosyolojisi ve demografi, siyaset sosyolojisi, toplumsal cinsiyet sosyolojisi, beden sosyolojisi, görsel sosyoloji, iş sosyolojisi, din sosyolojisi, bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak | |
8) | Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak | |
9) | Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek | |
10) | Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. | |
11) | Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak | |
12) | Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek |