INT3031 Concepts of StructuresBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMIÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
INT3031 Yapı Kavramları Güz 2 2 3 4

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. TUĞÇE GÖKÇEN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. BÜŞRA UYSAL
Dersin Amacı: Çağdaş mimari-yapısal kavramlara göre bina tiplerinin sınıflandırılması, yapısal tasarım gereksinimlerinin genel görünümü ve bina yapılarının özünün kelime dağarcığı, malzemeler ve dış ve iç mekan için sağlanan düşey-yatay davranışları. Özetle ders bina yapıları kavramını ele alır. Taş, tuğla, beton blok, ahşap, çelik, tekstil, kağıt, pvc gibi farklı malzemelerle ve duvar-iskelet, çerçeve, çekme ve kablo yapıları, pnömatik yapılar, deprem mimarisi, yüksek binalar - mega yapılar gibi farklı sistemlerle inşa edilen çeşitli bina yapıları ve düşey ve yatay (yanal) kuvvetler ve iç gerilmeler altında yapısal davranışlarını analiz eder. Bu dersin amacı bina yapılarının prensipleri, kullanılan malzemeler, yapıların davranışları, yapısal sistem ve elemanların sapma ve deformasyonları, bunların özellikleri ve yapısal - inşaat sistemleri ve alt sistemlerinde kullanımı hakkında bilgi sağlamaktır. Temel amaç öğrenmek - yapısal analiz ve tektonik tasarım yaklaşımlarını düşünme yeteneği edinmektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
İç mimarlık öğrencileri dersin sonunda kolon, kiriş, döşeme, temel gibi yapı elemanlarının işlevlerini anlayabilecek ve eğilme momenti, kuvvet, kesme kuvveti, eksenel kuvvet ve burulma gibi mühendislik kavramları hakkında yeterli bilgiye sahip olacaklardır. Böylece öğrenci, binaların yapısal sistemine müdahalede kendi sınırlarını koruyabilecektir.

Dersin İçeriği

Kuvvet,bükülme momenti,kesme kuvveti,burulma momenti gibi temel mühendislik kavramları verilecek ve yapılar yığma, betonarme, çelik, ahşap grupları altında irdelenecektir. Kolon kiriş tanımları, işlevsellikleri ön plana çıkarılarak anlatılacaktır. Taşıyıcı sistem malzemelerinin teknolojik özellikleri anlatılacak, deprem etkilerine vurgu yapılacaktır. Betonarme tasarımında çekme donatısı basınç donatısı, etriye gibi birimlerin kesit içindeki konumları ve yine işlevleri açıklanacaktır.Ahşap ve çelik birleşim elemanları tanıtılacak hesap yöntemleri konusunda öğrenciler bilgilendirilecektir. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri ise örnek olay inceleme, proje hazırlama, anlatım, okuma, deney, uygulama, tartışma, bireysel çalışma, problem çözmedir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon, Müfredat Açıklaması
2) Ders-1: Yapıların Mimari Kavramları Duvarcılık ve İskelet • Ders Programı İncelemesi • Beklentiler • Ders 1: İç kuvvetler yapısının genel teorisi. Dış yükler Doğadaki yapı; Bitkilerin, Hayvanların, Kara Formasyonlarının Yapıları Yapılar: Form, vektör, yüzey, kesit aktifleri Momentum – Yükler – Kuvvetler, Yük Testleri Altında Yapay Yapıların Açıklaması Momentum – Yükler • Duyuru: Ödev I: Okuma: Yapısal Sözlük Mimarlar için Yapısal Mühendislik (1, 2, 3) Duyuru 1: STD - Çalışma - Ödev I: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: Kentsel Heykel Gereksinimler: model, eskizler İçerik/senaryo: öğrenci tarafından belirlenir Yer: öğrenci tarafından belirlenir Yapı: duvarcılık ve iskelet Fiziksel Model ve eskizler: ölçeksiz Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı - inşaat doğruluğu, tasarım kalitesi, bağlam, poster kalitesi.
3) STD - Çalışma - Ödev I: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: Kentsel Heykel Gereksinimler: model, eskizler İçerik/senaryo: öğrenci tarafından belirlenir Yer: öğrenci tarafından belirlenir Yapı: duvarcılık ve iskelet Fiziksel Model ve eskizler: ölçeksiz Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı - inşaat doğruluğu, tasarım kalitesi, bağlam, poster kalitesi. Kritikler – Stüdyo Çalışması Değerlendirmesi I (5 puan) Ödev I pdf POSTER'ın teslimi (5 puan) TOPLAM: 10 PUAN
4) Ders-2: Duvar Yapıları (Taş – Tuğla Mimarisi) Duvar Yapı Tasarımı: https://youtu.be/E-rfU6n2rCw Duvar Malzemeleri ve Özellikleri: https://youtu.be/AkmLlnxKtyM Mega yapılar: Tuğla • Ders 2: Yerçekimi tipleri duvar yapıları. Taş, tuğla, beton blok yük taşıyan duvarlar, açıklıklar, lentolar, kemerler, tonozlar ve kubbeler Duvar Yapılarının Analizi Duyuru 2: STD - Çalışma - Ödev II: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: Anıt Duvar Gereksinimler: model, çizimler İçerik/senaryo: öğrenci tarafından belirlenir Yer: öğrenci tarafından belirlenir Yapı: duvarcılık Model ve eskizlerin ölçeği: serbest Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı - inşaat doğruluğu, tasarım, bağlam, sunum
5) STD - Çalışma - Ödev II: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: Anıt Duvar Gereksinimler: model, çizimler İçerik/senaryo: öğrenci tarafından belirlenir Yer: öğrenci tarafından belirlenir Yapı: duvarcılık Model ve eskizlerin ölçeği: serbest Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı - inşaat doğruluğu, tasarım, bağlam, sunum Kritikler - Stüdyo çalışmasının değerlendirilmesi II (5 puan) Ödev II pdf POSTER'in teslimi (5 puan) TOPLAM: 10 PUAN
6) Ders-3: Beton Yapılar Momentum – Yükler Adım Adım Hint 30*40 ev beton inşaatı https://youtu.be/jsQNIkWWug4 https://youtu.be/XGCaLzaNfF4 Bir Ev Yapmak: https://youtu.be/M-MlVkQybjI Baştan sona bir ev inşa etmek: https://youtu.be/VFfEoo7pgP4 • Ders-3: Beton Yapılar: Betonarme Kirişler, kolonlar, döşemeler, betonarme duvarlar, temeller, ayaklar. Betonarme çerçeve yapıları. Betonarme yapısal elemanlardaki arıza çatlakları. Momentum – Yükler: Çeşitli dış kuvvetler altında çerçeve yapısındaki kritik noktaları anlamak için deneysel model çalışmaları. Arızaları kontrol etmek için çözümler önerme Betonarme yapılardaki takviye çubuklarının konumları. Takviyenin işlevsel değerlendirmesi. Öngerilmeli beton yapısal elemanlar Okuma: İnşaat El Kitabı (Bölüm 9) Duyuru 3: STD - İş - Ödev III: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: Kendi Evinizin Fiziksel Modeli (apartman, villa, çatı katı, vb.) Gereksinimler: model İçerik/senaryo: halihazırda mevcut planların doğru 3B sunumu-evinizin kesiti Yer: herhangi bir yer Yapı: iskelet, RC Model Ölçeği: 1/50 Malzeme: serbest Değerlendirme kriterleri: yapı - inşaat doğruluğu, Poster kalitesi
7) STD - İş - Ödev III: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: Kendi Evinizin Fiziksel Modeli (apartman, villa, çatı katı, vb.) Gereksinimler: model İçerik/senaryo: evinizin halihazırda mevcut planlarının doğru 3B sunumu-kesiti Yer: herhangi bir yer Yapı: iskelet, RC Model Ölçeği: 1/50 Malzeme: ücretsiz Değerlendirme kriterleri: yapı - inşaat doğruluğu, Poster kalitesi. Kritikler - Stüdyo Çalışması III'ün Değerlendirilmesi (5 puan) Ödev III pdf POSTER'in teslimi (5 puan) TOPLAM: 10 PUAN Duyuru: Vize: (20 Puan) Konu: Verilen Binanın Yapı ve İnşaatının Mimari-mühendislik projesi, tüm yapının planları-kesitleri, inşaat yoluyla analizi
8) Vize Haftası Ders Yok Vize Teslimi: Sınıfta yüz yüze sunum.
9) ARA SINAV SUNUMLARI (Birinci Grup – 1. Gün) Gönderi sırasına göre Stüdyoda Sözlü Sunumlar. Sunumcular sunumlarını ders saatleri içerisinde yapacaklardır. Süre:6-7 dk.
10) ARA SINAV SUNUMLARI (İkinci Grup – 2. Gün) Gönderi sırasına göre Stüdyoda Sözlü Sunumlar. Sunumcular sunumlarını ders saatleri içerisinde yapacaklardır. Süre:6-7 dk.
11) Ders-4: Kereste – Kağıt Yapılar Norveç Küçük Evi Çerçevesi Yapımı https://youtu.be/8bgeBDMblK8 Sıfırdan Ahşap Çerçeve Ev Yapımı Zaman Atlaması https://youtu.be/a0kusX4jDiI • Ders 4: Ahşabın mekanik özellikleri. Ahşap sütunlar, ahşap kirişler, ahşap çatı elemanları, ahşap makaslar. Çerçeveler, yük taşıyan elemanlar, Yapısal Sistemler Kavramları – Ahşap elemanların bağlantı yöntemleri. Çiviler, vidalar, cıvatalar ve gergi çubukları, ahşap makasların bileşenlerinin davranışını anlama. Ahşap yapısal elemanların bağlantı detayları Okuma: Yapım El Kitabı (Bölüm 10) Duyuru 4: STD - Çalışma - Ödev IV: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: KUŞ EVİ (ahşap) Gereksinimler: model, eskizler İçerik/senaryo: serbest Yer: herhangi bir yer Yapı: iskelet, ahşap Model Ölçeği: ½, 1/5 Malzeme: serbest (ahşap, balsa önerilir) Değerlendirme kriterleri: yapı - yapısal doğruluk, tasarım, kuşun rahatlığı, ahşap detayı, Poster kalitesi
12) STD - Çalışma - Ödev IV: (5 + 5 = 10 Puan) Konu: KUŞ EVİ (ahşap) Gereksinimler: model, eskizler İçerik/senaryo: serbest Yer: herhangi bir yer Yapı: iskelet, ahşap Model Ölçeği: ½, 1/5 Malzeme: serbest (ahşap, balsa önerilir) Değerlendirme kriterleri: yapı - yapısal doğruluk, tasarım, kuşun rahatlığı, ahşap detay, Poster kalitesi Kritikler - Stüdyo çalışmasının değerlendirilmesi IV (5 puan) Ödev IV pdf POSTER'in teslimi (5 puan) TOPLAM: 10 PUAN
13) Ders-5: Çelik Yapılar – Çekme Yapılar Çelik Yapıların Nasıl Dikileceği adım adım verilmiştir https://youtu.be/JhSJtooxG4E • Ders 5: (profiller, kablolar-membranlar, çadır yapılar…) Yapısal çelik profillerin kesit özellikleri. Geometrik alanın ağırlık merkezi. Çelik çerçeve yapılar. Yapısal çelik elemanların bağlantı yöntemleri. Perçinler, cıvatalar ve kaynak. Kaynak türleri. Kolon-temel, kolon-kolon, kolon-kiriş, kiriş-kiriş bağlantılarının detayları / Yapısal çelik profillerin kesit özellikleri. Geometrik alanın ağırlık merkezi. Çelik çerçeve yapılar. Yapısal çelik elemanların bağlantı yöntemleri. Perçinler, cıvatalar ve kaynak. Kaynak türleri. Kolon-temel, kolon-kolon, kolon-kiriş, kiriş-kiriş bağlantılarının detayları ÇEKME YAPILARI – Momentum – Yükler Okuma: Yapım El Kitabı (Bölüm 7) Duyuru 5: SON PROJE – 1. Tur: (10 Puan) Konu: BİLGİ PAVİLYONU (yaklaşık 200m2, iki katlı) Yükseklik serbest, zemin serbest Yer: öğrenci tarafından belirlenir Yapı: iskelet, çelik, membran, kereste, kağıt… İçerik/senaryo: serbest Gereksinimler: Pavyonlar, bilgi merkezleri, fuar standları, senaryo, ilk eskizler, çizimler (plan, kesit, perspektifler) üzerine araştırma sunumu Fiziksel Model: 1/50 ölçek Değerlendirme kriterleri: yapının sunumu – yapısal doğruluk, tasarım, işlevsellik, detay, poster kalitesi
14) SON PROJE Sunumu – 1. Tur: (10 Puan) Konu: BİLGİ PAVİLYONU (yaklaşık 200m2, iki katlı) Yükseklik serbest, zemin serbest Yer: öğrenci tarafından belirlenir Yapı: iskelet, çelik, membran, kereste, kağıt… İçerik/senaryo: serbest Gereksinimler: Pavyonlar, bilgi merkezleri, fuar standları, senaryo, ilk eskizler, çizimler (plan, kesit, perspektifler) üzerine araştırma sunumu Fiziksel Model: 1/50 ölçek Değerlendirme kriterleri: yapının sunumu – yapısal doğruluk, tasarım, işlevsellik, detay, poster kalitesi Son Proje 1. Tur POSTER'in sunulması (10 puan) Duyuru: SON PROJE SUNUMU: (30 Puan) Konu: Mimarlık-mühendislik projesi, tüm yapının planları-kesitleri, inşaat yoluyla verilen Binanın yapısal inşasının analizi. SON PROJE DOSYASI GÖNDERİMİ (2.Tur) (verilen poster düzenini kullanın) Konu: BİLGİ PAVYONU (yaklaşık 200m2, iki katlı) Yükseklik serbest, zemin serbest Yer: öğrenci tarafından kararlaştırılır Yapı: iskelet, çelik, membran, kereste, kağıt… İçerik/senaryo: serbest Gereksinimler: Pavyonlar, bilgi merkezleri, fuar standları, senaryo, ilk eskizler, çizimler (plan, kesit, perspektifler) üzerine araştırma sunumu Yapı çizimleri: 1/50 ölçekli plan + kesit Derleme detayları: 1/5, 1/2 Fiziksel Model: 1/50 ölçek Değerlendirme kriterleri: yapının sunumu – yapısal doğruluk, tasarım, işlevsellik, detay, poster kalitesi Son Proje 2.Tur POSTER'in teslimi (30 puan)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Structural Engineering for Architects: A Handbook, Pete Silver, Will McLean, Peter Evans, Laurence King Publishing
• Elementary Structures for Architects and Builders, R.E. Shaeffer, Pearson Prentice Hall
• Simplified Engineering for Architects and Builders, Harry Parker,James Ambrose, John Wiley & Sons
• Understanding Structures, Fuller More, Mc Graw Hill
• Structure in Architecture, Mario Salvadori, Robert Heller, Prentice-Hall International

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 4 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 4 52
Uygulama 4 12 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 2 2 4
Ara Sınavlar 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 112

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mimarlık alanında ulusal ve uluslararası bağlamlarda farklı mekan kurguları, farklı kullanıcı grupları ve ihtiyaçlarına cevap verebilen tasarım, planlama ve uygulama etkinliklerinde bulunabilir, 2
2) 21. yüzyılın bireysel ve profesyonel becerileriyle donanımlı, gerçek fiziksel, sosyal ve ekonomik kısıtlarla birlikte kullanıcı ihtiyaçlarına odaklanarak toplanan verileri analiz edebilir, çeşitli bilgi ve düşünceleri sentezleyerek bu süreçleri yaratıcı mekânsal çözümler geliştirmek için kullanabilir, 3
3) Soyut ve somut kavramları kullanarak, yaratıcı, yenilikçi, estetik ve özgün mekânsal çözümler üretebilir, 3
4) İç mimarlık alanının gerektirdiği çağdaş bilgi üretimi, ifade, temsil ve teknolojilerini kullanabilir, 2
5) İç mimarlık alanındaki tasarım ve uygulama çalışmalarında çağdaş mekan donatıları ve yapı teknikleri hakkında bilgi sahibi olur; sektörü ve güncel gelişmeleri takip eder, 5
6) İç mimarlık alanında insan-çevre ilişkisini, kullanıcının sağlık ve güvenliğini, evrensel tasarım ilkelerini ve sürdürülebilir tasarım yaklaşımlarını benimseyip ön planda tutar, 2
7) Toplumun sosyal ve kültürel haklarına, kültürel mirasa ve doğaya saygılı bir tasarım anlayışına ve bu konularda bilinçli karar verebilme yetisine sahip olur, 1
8) İç mimarlık, mimarlık, tasarım ve sanat alanlarında ulusal ve uluslararası değerleri ve gelişmeleri takip eder; ekip çalışmalarında, disiplinler arası ve çok disiplinli çalışmalarda yer alır, ve etik konularda bilgi sahibi olur. 1
9) İç mimarlık alanındaki yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olur, mesleki etik ve sorumluluklarının farkında olur, 3